دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سال 1378 علی مراد خانی که آن روزها بر صندلی مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشسته بود به کرمان آمد.

در این دیدار فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی بومی و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان هم حضور داشت. نتیجه این دیدار برپایی جشنواره موسیقی نواحی بود که سال بعد آن انجام شد. همین دیدار باعث شد هنرمندان بدانند که در این استان چه قابلیت‌های موسیقیایی و چه گروه‌های موسیقی‌ای وجود دارد. اما استانی که روزی شروع‌کننده جشنواره موسیقی نواحی بوده‌است، سهم بودجه‌اش در هفتمین دوره فقط 10درصد از بودجه اصلی است.

داستان شروع جشنواره موسیقی نواحی آغازگر نشستی خبری بود که عصر دیروز با حضور شهرام ابوعامری، مدیر انجمن موسیقی کرمان و فواد توحیدی، دبیر تخصصی هشتمین جشنواره موسیقی نواحی در هتل گواشیر کرمان برگزار شد.در‌آغاز جشنواره موسیقی نواحی، گروه‌های محدودی از استان کرمان در جشنواره شرکت داشتند اما برپایی این جشنواره باعث شد که 300 قیچک نواز، 5 دهل نواز و استعدادهای متعددی شناسایی شوند. استعدادهایی که محمدرضا درویش، پژوهشگر موسیقی نواحی در توصیف آن می‌گوید: این همه نغمه در کجای این سرزمین پهناور جا گرفته است؟

سهم ناچیز 40میلیون تومانی

نخستین سفر استانی رئیس جمهور به استان کرمان و تایید رئیس‌جمهور نقطه آغاز این جشنواره بود. اما جشنواره امسال در کرمان و تهران برگزار می‌شود و سهم بیشتر این جشنواره در تهران است.
شهرام ابوعامری، اختصاص فقط 40 میلیون تومان بودجه برای برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی را یکی از دلایل این امر دانست. مدیر انجمن موسیقی کرمان این بودجه را بسیار اندک خواند. بودجه‌ای که نه کفاف دعوت گروه‌های مختلف را می‌دهد و نه هزینه رفت‌وآمد اقامت آنها را کفایت می‌کند. او این بودجه را در شان مردم کرمان ندانست با این حال در تلاش است که این جشنواره به شکل آبرومندی برگزار شود. آن طور که اعلام شده‌است کرمان به‌مدت 3 سال میزبان جشنواره موسیقی نواحی خواهد بود و مسئولان در تلاش هستند که حداقل نصف بودجه برپایی جشنواره موسیقی نواحی را به کرمان منتقل کنند. هفتمین جشنواره موسیقی نواحی همزمان در کرمان و تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 135177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز