گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: آیین پایانی هفتمین جشنواره موسیقی نواحی چهارشنبه‌شب با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری ارشاد، علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد، جهانگیر نصری اشرفی دبیر هفتمین جشنواره موسیقی نواحی و هنرمندان عرصه موسیقی بدون معرفی دبیر آتی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

موسیقی

در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره، معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به اینکه آنچه در حوزه موسیقی نواحی مغفول مانده، داشتن سیاست کلان و جامع است، هیچ نامی از دبیر دوره آتی جشنواره موسیقی نواحی نبرد تا از فردای اختتامیه فعالیت دبیرخانه جشنواره آغاز شود و سیاست کلان و جامع شکل بگیرد.در ابتدای مراسم جهانگیر نصری اشرفی، هفتمین دبیر جشنواره طی گزارشی به عملکرد جشنواره پرداخت. او در سخنان خود به استفاده از تجارب دوره‌های گذشته جشنواره و محمدرضا درویش که دبیری 6دوره گذشته را برعهده داشته است، اشاره کرد. او تلاش همه را در برگزاری این دوره از جشنواره، معرفی موسیقی فرهنگ‌ها و پاره فرهنگ‌های ایرانی و داستان‌های خنیایی خواند.

در این دوره 182 هنرمند از اقصی نقاط کشور شامل 7 گروه اجرایی، 9 سخنران و 53 هنرمند و میهمان از کشورهای دیگر در این جشنواره حضور داشتند و20 نوبت اجرا در تهران و6 نوبت در کرمان برای این جشنواره تدارک دیده شده بود. دبیر جشنواره برنامه‌های این جشنواره را بازتاب بخشی از ماهیت ارجمند خنیاگری ایرانی دانست. استقبال مردم در تهران و کرمان از این جشنواره به اندازه‌ای بود که در آیین پایانی این دوره از جشنواره که 27 اردیبهشت ماه در کرمان برگزار شد، احمد سعیدی، مدیرکل ارشاد کرمان اعلام کرد که طی 4 شب 13 هزار نفر از اجراهای میدانی و بیش از 7 هزار نفر از اجراهای سالن، دیدن کردند؛ استقبالی که باعث شد مسئولان شهر کرمان از هم‌اکنون پیگیر ساخت سالن بزرگ کرمان باشند تا شایسته عنوان دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی باشند. در آیین پایانی این جشنواره حمید شاه آبادی با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی مجدد این جشنواره پس از 6 سال، اقوام مختلف و موسیقی اقوام مختلف ایران را به نخ تسبیح تشبیه کرد که همه را در کنار یکدیگر متحد کرده است. او در ادامه افزود: جا دارد این جشنواره بتواند به‌عنوان منشأ خیر و برکت به یکپارچگی و اتحاد ملت ما کمک کند.

گرچه این روزها زمزمه‌هایی از برگزاری دوسالانه جشنواره به گوش می‌رسد اما هنوز خبری از زمان برگزاری هشتمین دوره جشنواره موسیقی نواحی به گوش نرسیده است و از سوی دیگر دبیر آینده هم مشخص نیست. با این حال معاون هنری وزیر ارشاد اعلام کرد: یک جشنواره وقتی مهم‌ و تأثیرگذار است که آینده‌اش نیز ترسیم شود. آنچه به‌عنوان جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد، یک قطعه از پازل موسیقی نواحی است. باید دیگر قطعات این پازل هم در آینده نزدیک تکمیل شود تا پازل عظیم موسیقی نواحی شکل بگیرد. او در مقام سیاستگذار حوزه‌های هنری کشور خواستار آسیب شناسی جدی در حوزه موسیقی نواحی کشور شد تا راه و رسم موسیقی نواحی بهتر ترسیم شود.

به گفته او، بزرگان موسیقی نواحی در این باره بسیار کوشیده‌اند اما سیاست کلان و جامع در این حوزه مغفول مانده است. شاه‌آبادی گفت: این سیاست باید به حدی باشد که موسیقی نواحی در سبد شنیداری مردم جای بگیرد و نقش ایفا کند. شاید آن نقطه‌تعالی را خوب ترسیم نکرده‌ایم.معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اسفند سال 1388 که بر صندلی معاونت هنری نشست از حمایت موسیقی نواحی سخن گفته است. او در آیین پایانی اعلام کرد که فقط نباید به برگزاری جشنواره اکتفا کنیم بلکه باید بزرگان این حوزه حفظ و صیانت شوند. با این حال او نوک انتقاد را به سمت خود گرفت و گفت: همین که در سال‌های اخیر حرکت‌هایی شده و آثار چهره‌های دورافتاده ثبت و ضبط شده این اقناع را برای ما به‌وجود آورده که داریم کار خوب و مناسبی انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم حفظ گلخانه‌ای موسیقی نواحی فقط یک گام است. اگر به این حفظ گلخانه‌ای اکتفا کنیم به این معناست که ایستاده‌ایم و به ایستایی نیز اکتفا کرده‌ایم.

او به شرایطی اشاره کرد که هنر ایران را موسیقی‌های سخیف مورد هجمه قرار داده‌اند و به این نکته اشاره کرد که نتوانسته‌ایم ذائقه موسیقایی ملت را در برابر این هجمه‌ها محافظت کنیم و این نشان می‌دهد که به حداقل‌ها رضایت داده‌ایم.در این مراسم از سیدقدمیار حسینی (خنیاگر 117 ساله کرمانشاه)، محمدرضا اسحاقی(خنیاگر موسیقی مقامی مازندران)، غلام‌شاه قنبری (روایتگر بختیاری)، محمداسحاق بلوچ‌نسب (خنیاگر سیستان و بلوچستان) و ایرج رحمانپور (خواننده لرستان) تقدیر شد.گفتنی است هفتمین جشنواره موسیقی نواحی پس از سکوت 6 ساله از 23 تا 28 اردیبهشت‌ماه در تهران و کرمان برگزار شد.

کد خبر 135465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز