همشهری‌آنلاین: کنسرت دوتار نوازی ،علی علامرضایی آلماجوقی که از شاگردان برجسته استاد حاج حسین یگانه به شمار می‌رود، با اقبال خوب علاقه‌مندان به موسیقی نواحی روبرو شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کنسرت که در ساعت 19 روز 30 تیر در خانه هنرمندان برگزار شد، به رغم وجود بلیت فروشی،جمعیت علاقه‌مند چنان اشتیاقی نشان دادند که برخی از‌آنها به مدت یک و نیم ساعت کنسرت و فیلم مستند از زندگی این استاد نامدار موسیقی منطقه شمال خراسان را سرپایی دیدند.

 

در ابتدای این مراسم  فیلم مستندی با عنوان "در نیم پرده شب، آواز آفتاب" که به زندگی بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی اختصاص داشت به نمایش در آمد. این فیلم را رضا خاکشور ساخت که خود دستی در دوتار نوازی دارد و در گفت وگویی با همشهری‌آنلاین گفت که سعی کرده در این فیلم رگه‌هایی از زندگی و دیدگاه‌های این دوتار نواز 81 ساله را برای شهروندان تهرانی نمایان سازد.

در این برنامه که در دو قسمت اجرا شد در ابتدا مقام های نوایی، شاختایی، شاختایی زارنجی، تجنیس، زاهد جعفرقلی و ... توسط بخشی غلامرضایی آلماجوقی به اجرا درآمد که محتوای اشعار این قسمت در مدح رسول اکرم و ائمه اطهار و راز و نیاز با خدا بود که به زبان آذری و کرمانجی اجرا گردید.

غلامرضایی آلماجوقی در میانه‌های کنسرت خود گفت که اگر شما خسته نمی‌شوید، من حاضرم تا ده صبح هم ساز بزنم. آنچه موجب حیرت حاضران شد، سرعت و شدت زخمه‌های این پیرمرد 81 ساله بود که به رغم کهولت سن همانند جوانان بیست ساله بر ساز می‌‌نواخت. او سپس گفت که چون از فردا ماه رمضان می رسد و ماه رمضان ماه امام علی است قطعاتی را در مدح آن امام همام می‌خوانم و سپس دوتار به دست گرفت و برای امیر المومنین نواخت و خواند.

در قسمت دوم برنامه  این دوتار نواز پیش‌کسوت که استیلی خاص در نوازندگی دارد،قسمت هایی از داستان ابراهیم ادهم را روایت کرد. او گفت: ابراهیم ادهم شاهزاده ای از بلخ بود که پس از تابیدن نورمعرفت بر دلش دنیا و تخت سلطنت را رها کرده و طی طریق می کند، او به مکه می رود و پس از آن به شام سفر می کند و در همانجا فوت می کند.

بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی متولد 1310 و ساکن روستای آلماجوق قوچان است. وی شاگرد بخشی مشهور شمال خراسان، حسین یگانه بوده که در دوتار نوازی و آواز و روایتگری داستان ها پیرو سبک این هنرمند است.

آرش لطفی که پیشنهاد برگزاری این کنسرت را به خانه موسیقی داده و با همکاری خانه موسیقی و اختصاص تالار رایگان از سوی خانه هنرمندان امکان برگزاری این کنسرت فراهم شد، به همشهری‌آنلاین گفت: طبق توافقی که با دست‌اندرکاران خانه موسیقی شده است، قرار است فروش ناشی از این کنسرت به خود استاد غلامرضایی آلماجوقی داده شود.

داریوش پیرنیاکان و زید‌الله طلوعی، از اعضای هئیت مدیره خانه موسیقی و دکتر سید جواد طباطبایی، مورخ و اندیشمند شهیر از جمله بینندگان این برنامه بودند.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این برنامه که بلیت‌های آن به قیمت‌های 10  و 15 هزار تومان فروش رفت

کد خبر 178233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز