همشهری‌آنلاین: ناصر وحدتی گفت: آیین‌های موسیقی رمضان و شب‌های قدر همچنان در گیلان و مازندران ادامه دارد و هیچ کدام از آن‌ها منسوخ نشده‌اند.

ناصر وحدتی

این هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطرح کرد: خیلی از آیین‌های موسیقی ما در رمضان با نمایش شکل می‌گیرد و برای مثال دختری که تازه عقد کرده است باید در اولین ماه مبارک رمضان به منزل مادر شوهرش برود و آیین را به جای آورند.

سرپرست گروه «گیل و آمارد» ادامه داد: همین طور نوجوانی که تازه روزه می‌گیرد باید آیین‌های موسیقی و نمایشی را به جا می‌آورد و ساز «سرنا» در این موسیقی جایگاه خاصی دارد.

او با بیان اینکه آیین‌ها به صورت جز به جز در شمال کشور اجرا می‌شوند، افزود: سحری‌خوانی، نوروزخوانی همزمان با ماه مبارک رمضان، چاوش‌خوانی که از جمله آوازهای دیرین ماست و همچنین مرثیه‌خوانی در ایام شب‌های قدر به جا آورده می‌شود.

وحدتی همچنین گفت: امسال قرار بود این مراسم در تالار وحدت برای مخاطبان تهران اجرا شود اما از آنجا که جشنواره «نواها و آواها» لغو شد، این اجرا نیز روی صحنه موسیقی نرفت.

این هنرمند ادامه داد: لغو این برنامه برای ما خوب نبود،چرا که اعضای گروه خود را برای حضور در تهران آماده کرده بودیم و به هیمن دلیل از اجرای مراسم در مساجد و تکایا بازماندیم.

کد خبر 180503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز