همشهری‌آنلاین: سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی که از نخستین روز ماه محرم در ارگ آزادی برگزار می‌شود، تا شامگاه عاشورا ادامه خواهد داشت.

سوگواره عاشورایی

به گزارش همشهری‌آنلاین این مراسم که در آن برخی از شناخته‌شده‌ترین خنیاگران نواحی ایران حضور دارند انواع نقل‌های مرتبط با آیین‌های عاشورایی و نیز برخی نغمه‌های مذهبی به اجرا گذاشته خواهد شد.

دبیری علمی این سوگواره را جهانگیرنصری اشرفی ،پژوهشگر فولکلور و موسیقی اقوام بر عهده دارد و مدیریت اجرایی آن هم با سید عباس سجادی است.

بر اساس این گزارش این برنامه‌ها هر شب از ساعت 17 و30(بعد از نماز مغرب و عشاء)تا 19 و 30 ادامه خواهد داشت و در کنار اجرای برنامه به مدعوین و مخاطبان آش و شعله‌زرد نذری داده می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیداری که از برنامه‌های این سوگواره داشت گفت: در راستای احیای ارزش‌ها و باورهای اصیل عاشورایی و احیای سنت‌ها و آیین‌های مذهبی و بومی در دهه اول محرم، سوگواره عاشورایی با حضور صدها نفر از هنرمندان و اندیشمندان آیینی سراسر کشور به همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در مجموعه فرهنگی ارگ آزادی برگزار شد که این برنامه‌ها تا پایان روز 15 آذر ادامه خواهد داشت.

دکتر روح‌الله احمدزاده با اشاره به حضور پرشور هنرمندان و خنیاگران نواحی مختلف ایران گفت:هنرمندان اقوام مختلف، آیین‌های ویژه عزاداری محلی را اجرا خواهند کرد و برخی از اندیشمندان و شاعران نیز در حاشیه این برنامه‌ها سخنرانی و شعرخوانی خواهند داشت.
او گفت: پیش‌خوانی، گهواره‌گردانی، شهادت‌خوانی، رجزخوانی، پرده‌خوانی، علم‌گردانی، اشتلم‌خوانی، نقالی، مصرع‌خوانی، نوحه‌خوانی، تعزیه‌خوانی، کرنا نوازی، فانوس‌گردانی، نقاره‌خوانی، بحر طویل، امام‌خوانی و شام غریبان از برنامه‌هایی است که در این سوگواری اجرا خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: عاشورا به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یک حادثه نیست یک فرهنگ است؛ فرهنگی که با دلبستگی‌های مردم ایران پیوندی دیرینه دارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی افزود: سوگواری برای سید و سالار شهیدان نه‌تنها یک آیین مذهبی بلکه یک فرهنگ غنی است که پس از قرون متمادی سال به سال و روز به روز غنی‌تر و پربارتر شده است و همه‌ساله در اقصی نقاط میهن اسلامی با شیوه‌های متنوع و سرشار از غنای فرهنگی برگزار می‌شود.

دکتر احمدزاده با اشاره به ضرورت حفظ اصالت آیین‌های سوگواری، انتقال پیام و فلسفه اصلی قیام حسینی را به مخاطبان رسالت اصلی سوگواره‌های عاشورایی دانست و خاطرنشان کرد: شیوه سوگواری برای سرور و سالار شهیدان در میان اقوام ایرانی دارای تنوعی است که پرداختن به آن به عنوان میراث معنوی کشور از جایگاه ارزشمند و بالایی برخوردار است و دستگاه‌های فرهنگی همواره باید برای ثبت و احیا و زنده نگه‌داشتن این میراث بزرگ معنوی تلاش کنند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی افزود: بزرگان و علمای دینی ما به ویژه امام(ره) بر این موضوع تاکید داشته‌اند که مجالس عزاداری و سوگواری سیدالشهدا (ع) مجلس غلبه عقل بر جهل، عدل بر ظلم، امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است و به همین دلیل باید روز به روز باشکوه‌تر و فشرده‌تر برگزار شود.

دکتر احمدزاده ادامه داد: با توجه به این فلسفه و دلیل اقامه مجالس سوگواری، یکی از بهترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای این مهم، آیین‌های سنتی و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی است که حفظ و احیا و معرفی آن‌ها می‌تواند در تحقق هدف اصلی این مجالس کمک شایانی کند.

او در ادامه با بیان این که پیام‌هایی که در مجالس سوگواری امام حسین (ع) صادر می‌شود باید احیاکننده، محرک و شور و شعورآفرین باشد، گفت: برای انتقال چنین پیامی یقینا قالب و ظرف انتقال پیام بسیار مهم است و نمی‌توان از هر قالب و سبکی استفاده کرد که این ملاحظات را در بسیاری از آیین‌های سنتی و سبک‌های سوگواری اقوام مختلف ایرانی شاهد هستیم.

دکتر احمدزاده گفت: در همین راستا پاسداری از میراث معنوی حماسه عاشورا و احیای آیین‌های اصیل سوگواره عاشورایی به عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد.

سوگواره اقوام ایرانی

بر اساس این گزارش سید عباس سجادی، دبیر اجرایی این جشنواره برنامه‌های روز هفتم این سوگواره را به شرح زیر اعلام کرد:
تلاوت قرآن‌کریم با لحن مکتب خوانی بختیاری، پش‌خوانی ورامین، جوشی‌خوانی خوزستان،چاوشی‌خوانی بوشهر،شروه خوانی بوشهر،بحر طویل ،گهواره گردانی حضرت علی اصغر(ع) با لالایی خراسانی و شروه خوانی یاسوج، از مهمترین برنامه‌هایی است که در شب هفتم سوگواره عاشورایی اجرا می‌شود.

به گفته آقای سجادی مجلس تعزیه، ،سخنرانی، سوگینه بویر احمد، چپی نوازی چهار محال و بختیاری، زاری زاری گیلان،نقد واقعه عاشورا،کرنا نوازی گیلانی،چاوشی خوانی بوشهر و سوگینه خراسان شمالی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در شب هفتم برگزاری سوگواره عاشواریی درارگ آزادی برگزار خواهد شد.

این برنامه‌ها از ساعت 17:30 آغاز و تا 19:30 ادامه دارد و به گفته مدیر اجرایی این سوگواره و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مراسم سوگواری اقوام ایرانی شامل چپی، کرنا نوازی، تعزیه، شمایل خوانی نیز هر شب به صورت ثابت همزمان با برگزاری برنامه‌های مختلف سوگواره عاشورایی در سیاه چادر برگزار خواهد شد.

کد خبر 152863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز