یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه واشنگتن نشانگر جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند پیش بینی کند قدرت حافظه و توانایی‌های ذهنی بیماران پس از تشخیص بیماری آلزایمر با چه سرعتی به نابودی کشیده می‌شوند

آلزایمر

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان در مطالعه جدید خود که آزمایش بر روی آن سه سال به طول انجامیده است، دریافتند کاهش شدید توانایی ذهنی را می‌توان با استفاده از ردیابی وجود حجم بالایی از پروتئین 1 "ویسینین-لایک" یا VILIP-1 در نخاع تعیین کرد.

در این مطالعه بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف با استفاده از تست‌های گسترده‌ای مورد آزمایش قرار گرفتند تا کارایی شناختی آنها ارزیابی شود. سپس محققان میزان VILIP-1 را در مایع نخاعی بیمار اندازه گیری کردند. تست‌های شناختی به صورت سالانه انجام می‌گرفت تا اطلاعات کافی در رابطه با میزان از بین رفتن قدرت شناخت بیماران به دست بیاید.

دو شاخص دیگر یعنی پروتئین‌های "آمیلوئید بتا" و "تائو" نیز به منظور افزایش دقت پیش بینی در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. این دو شاخص زوایای متفاوتی را از روند پیشروی بیماری به نمایش می‌گذارند، تغییر در میزان آمیلوئید بتا و تائو با شکل گیری رسوبات غیر عادی از پروتئین‌ها در مغز در ارتباط است. میزان پروتئین VILIP-1 نیز میزان آسیب‌های سلول‌های مغزی در اثر بروز آلزایمر را نمایش می‌دهند.

در مطالعات پیشین دانشمندان نشان داده بودند که افراد سالمی که میزان پروتئین VILIP-1 در آنها بالا است، به احتمال زیاد طی دو تا سه سال آینده به آلزایمر مبتلا می‌شوند. توانایی محاسبه اندازه گیری سطح این پروتئین می‌تواند مدت زمان سلامتی افراد پیش از پیشروی بیماری را افزایش دهد.

دانشمندان دریافتند که حافظه و توانایی‌های دیگر ذهنی در بیمارانی که میزان زیادیVILIP-1 در بدن دارند با سرعت بیشتری از دست می‌روند و از این رو به نظر می‌آید این پروتئین نسبت به دیگر شاخص‌های شناخته شده، ابزاری مناسب‌تر برای پیش بینی ابتلا به این بیماری باشد.

کد خبر 163230
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز