همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قیمت سکه در 6 سال اخیر افزایش1200 درصدی داشته است، گفت: چنین اتفاقی در هر کشوری دیگر رخ می‌داد این اتفاق را به بحران اقتصادی تشبیه می‌کردند، هم اکنون هم دولت باید این رخداد را مانند بحران بنگرد و برای رفع آن تلاش کند.

حمیدرضا کاتوزیان مشکل موجود در بازار ارز و سکه و نوسان قیمت را ریشه‌ای خواند و گفت: ایراد اصلی عدم جدیت در به کارگیری خرد جمعی از طرف دولت بوده که از سال‌ها قبل شاهد آن هستیم.

مهمترین اظهارات کاتوزیان به نقل از مهر به شرح زیر است:

* آثار بی‌توجهی به این مقوله در مدیریت کلان اقتصادی کشور دیده می‌شود که از جمله آن :به روز نبودن تصمیم‌گیری‌ها« و «تصمیم‌گیری‌های روزانه» است. متاسفانه نسبت به اتفاقات داخلی و بین المللی تحلیل درستی در حوزه اقتصاد وجود ندارد و مسئولان نتوانستند درست عمل کنند.

* بخشی از افزایش قیمت ارز و سکه در هفته‌های اخیر ناشی از تحریم‌ها است. اما این همه مسئله نیست. بخش عمده‌ای مربوط به ضعف تصمیم گیری دستگاه‌های ذی ربط است. بی‌برنامگی و عدم توانایی در کنترل بازار و تلاش‌های سطحی و بی‌ثمری که در هفته های اخیر شاهد بودیم، نوسان در قیمت‌ها را تشدید کرده است.

* سیاست پیش فروش سکه تصمیمی بود که مسئولان گمان می‌کردند اوضاع را بهبود می‌بخشد در حالیکه نه تنها جواب نداد بلکه شرایط را بدتر کرد و این آثار تصمیمات غیرکارشناسی است.

* افزایش سود سپرده بانکی یکی از راه حل‌های مشکل است. البته افزایش سود سپرده باید به میزانی باشد که برای مردم جذابیت داشته باشد. این کار باعث می‌شود نقدینگی از جامعه جمع شود. از طرفی سپرده گذاری ریسک ندارد و امنیت آن نسبت به بازار سکه و ارز بیشتر است.

* این وضعیت تزلزل در تصمیم‌گیری و نابسامانی را دامن می‌زند و مردم نمی‌دانند درصورت سپرده‌گذاری در بانک یا خرید اوراق مشارکت، فردا دولت چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا تصمیم دولت تغییر نمی‌کند؟ همین نا امنی‌های فعلی باعث می‌شود مردم نسبت به سپرده‌گذاری رغبتی نداشته باشند.

* از زمان تصدی پست ریاست جمهوری توسط آقای احمدی نژاد قیمت سکه از 93 هزار تومان به یک میلیون و صد هزار تومان رسیده یعنی 12 برابر شده است. افزایش1200 درصدی قیمت سکه در 6 سال گذشته اگر برای هر کشور دیگر و هر اقتصاد دیگری رخ می‌داد این اتفاق را به بحران اقتصادی تشبیه می‌کردند.

* در بازار مکاره‌ای که به وجود آمده دلالان و عناصر وابسته به دولت سود هنگفتی بردند و حداقل کار دولت این است که جلوی دلالان بازار و ارتباطات نامتعارف با تشکیلات غیر رسمی را قطع کند اما متاسفانه این ارتباطات وجود دارد و وضعیت ناگوار موجود را تشدید می‌کند.

* بنگاه‌های اقتصادی در شرایط فعلی بلاتکلیف مانده‌اند و آینده کاری برای خود متصور نیستند. برخی واحدهای تولیدی که از دو سال قبل با 30 درصد ظرفیت کار می‌کردند و مطمئن نیستند با این وضعیت بتوانند ادامه دهند زیرا اگر قرار باشد همپای قیمت ارز، قیمت تولید خود را بالا ببرند عملا مصرف کننده‌ای نخواهند داشت. بنابراین در این شرایط تصمیم به تعدیل نیرو دارند و این خود به مشکل بیکاری و بزه کاری دامن می‌زند.

* برخی معتقدند اتفاقات رخ داده در بازار سکه و ارز بی‌توجهی دولت و یا تعمد دولت باشد، چنین نظری ندارم البته امیدوارم که چنین نباشد زیرا خسارت و لطماتی که از این سود بردن به کشور و دولت وارد می‌شود به اندازه‌ای نیست که بتوان روی آن حسابی باز کرد. لطماتی که از این اقدام به کشور وارد می‌شود برای سال‌های سال جبران نخواهد شد.

البته رشد ناگهانی و غیر قابل پیش بینی نرخ ارز و طلا و عدم انجام اقدامی از سوی دولت و تصمیم به جا در این زمینه این شائبه را در اذهان متبادر کرده که این کارها از طرف دولت باشد تا به سود برسد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر واقعا دولت چنین حرکتی کرده باشد، مسئولان دولتی باید متوجه باشند که در آستانه انتخابات مجلس فشار بر مردم افزایش یافته و نگاه مردم به آینده با ابهام مواجه است و این اتفاقات نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

* اگر دولت نقشی در این وضعیت به وجود آمده داشته باشد مطمئنا دود آن علاوه بر مردم به چشم خودش خواهد رفت.

کد خبر 158285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز