همشهری‌آنلاین: معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان از این هفته برای نظارت و کنترل قیمت‌ها وارد بازار می‌شود،از تدوین نظام نظارتی جدید برای ارز خبر داد و گفت: از این پس ارز در خارج از شبکه بانکی کاربردی ندارد و حتی در مورد ارز مسافری به متقاضیان حواله داده خواهد شد.

محمدرضا فرزین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در خصوص التهابات بازار سکه و ارز و سکوت مجموعه اقتصادی دولت گفت: متولی ساماندهی ارزی کشور و حذف ارزش پول ملی بانک مرکزی تاکنون کار را به خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر دولت متوجه شد تغییرات ارزش پول در کشور مبتنی بر اخلال است و به همین دلیل باید وارد عمل شده و به کمک بانک مرکزی بیاید.

فرزین تصریح کرد: نوسانات اخیر ارز صرفا منشا اقتصادی نداشت، بنابراین رئیس جمهور کار گروه ساماندهی ارزی را حدود یک ماه پیش به ریاست خودش شکل داد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدام دیر هنگام دولت در کاهش التهاب بازار ارز و نقش اطلاع رسانی در آرام کردن بازار گفت: قبل از این هم وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مصاحبه‌هایی داشتند اما فضا به گونه ای بود که صحبت‌های آنها اثری نداشت و پس از اخذ تصمیمات مناسب دولت مصاحبه‌های اثر بخشی مناسبی داشت.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اطلاع رسانی عمومی توسط دولت و بانک مرکزی صورت می‌گیرد،ادامه داد: زمانی که دولت احساس کرد اخلالی در بازار صورت گرفته به کمک بانک مرکزی آمد و موضوع را مدیریت کرد.

فرزین گفت: در سال‌های اخیر تراز بازرگانی دولت مثبت بوده است، بنابراین در حساب بانک مرکزی بیش از آنکه ارز خارج شود وارد می‌شود.

وی افزود: در سال 90 طی 8 ماه حدود 55 میلیارد دلار فروش نفت و 27.5 میلیارد دلار صادرات انجام شده در صورتی که واردات کشور طی این مدت 40 میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد علت دیگر اختلالات اخیر را اخلال در انتظارات عاملین اقتصادی دانست و تصریح کرد: عاملین اقتصادی تصور کردند دولت وضعیت ارزی مناسبی ندارد و عده‌ای سود جو شروع به ایجاد نرخ‌های ساختگی و خرید و فروش بر مبنای آن کردند.

وی در پاسخ به تحلیل برخی در خصوص تزریق نکردن ارز به بازار گفت: واردات 9 ماهه‌ ابتدای سال 90 در کشور 44 میلیارد دلار برآورد شده است اما بانک مرکزی بیش از نیاز بازار ارز فروخته است.

فرزین افزود: بانک مرکزی ارز را در بازار داخلی حدود هزار و صد تومان و در بازار فرعی (مناطق تجاری) 1350 تومان فروخته است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تقاضای بیشتری که وجود داشت،بانک مرکزی شروع به فروش ارز تداخلی برای کاهش قیمت‌ها کرد، اما به دلیل تقاضای زیاد نتوانست پاسخگوی آن باشد. فرزین در خصوص تصمیمات جدی اقتصادی دولت گفت: اولین تصمیم تک نرخی کردن قیمت ارز است زیرا ارز دولتی فساد آور است

فرزین در مورد تصمیم بعدی دولت گفت: از این پس مسئول واردات کشور وزارت صنعت است و برای واردات کالا پس از ثبت سفارش نظام بانکی موظف است با نرخ جدید ارز را در اختیار وارد کنندگان قرار دهد.

بر اساس گزارش فارس، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: دیگر ارز خارج از شبکه بانکی کاربردی ندارد. حتی در مورد ارز مسافری به متقاضیان حواله داده خواهد شد و یک نظام نظارتی بسیار خوب برای این کار به وجود آمده است.

فرزین در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی دریافت ارز توسط واسطه گران از نظام بانکی گفت: فرآیند توزیع ارز توسط سیستم بانکی است و بانک ها پس از گرفتن ارز یا گشایش LC می‌کنند یا به صرافی ارز می‌دهند.

وی یکی از راه‌های کنترل تورم را تثبیت نرخ ارز دانست و گفت: از ابتدای سال بنا شده است که قیمت ارز به صورت شناور مدیریت شده باشد و نوسان مخصوص داشته باشد.

فرزین در خصوص مدت زمان اجرای نرخ جدید ارز گفت: این نرخ بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد اما با توجه به تراز تجاری مثبت کشور، فشار منفی بر نرخ ارز ما کم است و امیدواریم بانک مرکزی با همین نرخ کار را دنبال کند.

معاون وزیر اقتصاد ضمن ابراز بی اطلاعی از نرخ ارز در بودجه سال آینده گفت: چون منتظر اعلام نرخ جدید ارز بوده‌اند، فکر نمی‌کنم این نرخ نهایی شده باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اینکه ارز تک نرخی به چه افرادی تعلق بگیرد، گفت: وارد کنندگان پس از ثبت سفارش می‌توانند ارز را با نرخ جدید از بانک تهیه کنند و افراد حقیقی بدون داشتن اسناد مثبت نمی توانند ارز تهیه کنند.

فرزین درباره گرانی برخی کالاها ناشی از نوسانات اخیر ارز گفت: تمامی وارد کنندگان کالا، کالای خود را با ارز هزار و صد یا هزار و 350 تومانی وارد کرده‌اند و حتی یک ریال کالا با ارز هزار و 900 تومانی وارد نشده است.

وی ادامه داد: از هفته آینده(جاری) سازمان حمایت از مصرف کنندگان وارد موضوع شده و بر قیمت‌ها نظارت می‌کنند.

معاون وزیر اقتصاد با رد برخی اظهار نظرها در مورد افزایش نقدینگی یا بی انضباطی پولی دولت گفت: در سال‌های گذشته نرخ رشد نقدینگی در سال 27 درصد بوده است،اما در سال جاری همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ رشد نقدینگی 8.5 درصد بوده است و نسبت به روند 20 ساله شدیدا کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: امسال پایه پولی حدوداً 4 درصد کاهش و ضریب فزاینده 13.5 درصد افزایش داشته است و این تحلیل که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش نقدینگی شده است، صحیح نیست.

معاون وزیرز اقتصاد همچنین تصریح کرد: بانک مرکزی می‌تواند با ابزارهای مختلف نقدینگی را کنترل و از فروش سکه نیز به عنوان یک ابزار کارآمد برای کنترل نقدینگی استفاده کند.

فرزین با بیان اینکه در خصوص زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در آینده اطلاع‌رسانی می‌کنیم، گفت:‌ حدوداً دو ماه پیش اعلام شد که به دنبال حذف 10 میلیون نفر از یارانه‌ بگیران هستیم.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: اسامی این 10 میلیون نفر آماده شده و با آنها نامه‌نگاری خواهد شد و این فرآیند به صورت خود انصرافی خواهد بود.

وی در مورد وضعیت بازار سکه هم گفت: قیمت سکه معلول دو نرخ اونس طلای جهانی و دیگری نرخ ارز است.

فرزین گفت: زمانی که حباب ارز از بین برود قیمت سکه هم کاهش پیدا خواهد کرد و زمانی که بانک مرکزی پیش فروش سکه انجام می‌دهد قیمت بازار نباید پیش از آن باشد.

وی گفت: عرضه سکه پیش فروش توسط بانک مرکزی به جمع‌آوری نقدینگی کمک می‌کند و مردمی که فکر می‌کنند قیمت در آینده افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند از این روش استفاده کند.

فرزین در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال جاری و طبق اعلام رئیس جمهور نیز گفت: در این باره به موقع اطلاع رسانی می‌کنیم.

کد خبر 158411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز