پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخست وزیر پاکستان به اتهام "بی‌حرمتی" به دادگاه در پی خودداری از بازگشایی پرونده فساد آصف علی زرداری، رئیس جمهوری این کشور، در برابر دیوان عالی پاکستان حاضر شد.

gilani

پرس تی‌وی گزارش داد یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان صبح روز پنج‌شنبه (۲۹ دی، ۱۹ ژانویه) تحت حضور شدید نیروهای امنیتی و نمایندگان پارلمان در دادگاه حضور یافت.

گیلانی خطاب به هفت قاضی دادگاه درباره این پرونده گفت، به این علت دستور بازگشایی پرونده فساد زرداری رای نداده است که بر اساس قانون اساسی تا زمانی که وی پست ریاست جمهوری را بر عهده دارد از مصونیت قضایی برخوردار است.

نخست وزیر پاکستان گفت: "من امروز آمده‌ام تا مراتب احترام خود را به دادگاه نشان دهم. دادخواهی علیه رئیس جمهوری که با دو سوم اکثریت برگزیده شده است، پیام خوب و خوشایندی نخواهد داشت."

وی افزود: "من پرونده را بازگشایی نکردم، چون رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی از مصونیت قضایی برخوردار است. اگر پای رئیس جمهوری به دادگاه کشیده شود، پیام اشتباه به دنیا ارسال خواهد شد."

در همین حال، دیوان عالی جلسه بعدی دادرسی را به جمعه آینده (۱۲ بهمن، ۱ فوریه) موکول و نخست وزیر را از حضور در آن معاف کرد.

اعتزاز احسن، وکیل گیلانی از دادگاه خواست جلسه دادرسی را یک ماه به تعویق اندازد تا وی فرصت بازبینی و بررسی اسناد مربوط به پرونده را داشته باشد.

دیوان عالی پاکستان به دولت این کشور دستور داده بود با ارسال نامه‌ای رسمی از مقامات سوئیس بخواهد پرونده‌های فساد علیه آصف علی زرداری و مراکزی که از شرکت‌های باربری سوئیس ۶۰ میلیون رشوه دریافت کردند را بازگشایی کنند.

تحلیل‌گران می‌گویند که ارتش قدرتمند پاکستان از دادگاه پشتیبانی می‌کند تا با استفاده از ابزارهای قانونی به دوران ریاست جمهوری زرداری پایان دهد.

این در حالی است که اگر نخست وزیر پاکستان در پرونده بی‌حرمتی به دادگاه مقصر شناخته شود، به شش ماه زندان و انفصال از مقام خود محکوم خواهد شد.

کد خبر 157739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز