همشهری آنلاین: شورای وزیران اتحادیه عرب اعلام کرد تا زمانی که سوریه طرح اعراب را اجرا نکند، هیئت سوری حق حضور در نشست‌های اتحادیه عرب را نخواهد داشت.

به گزار ش منابع خبری، این تصمیم در نشست روز شنبه وزیران خارجه دولت‌های عضو اتحادیه عرب در قاهره گرفته شد.

بنا به برخی گزارش‌ها، چندین کشور از جمله مصر مخالف تعلیق کامل عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستند.

یکی از دستیاران نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، اعلام کرد که مساله سوریه "پیچیده" است و تلاش می‌شود بین دیدگاه‌های مختلف این سازمان که ۲۲ عضو دارد، زمینه مشترکی به دست آید.

هر چند تصمیم روز شنبه مشارکت هیئت سوریه در اتحادیه عرب را متوقف می‌کند ولی خدشه‌ای به عضویت آن کشور در اتحادیه عرب وارد نمی‌کند.

بنا به گزارش‌ها، وزرای خارجه اتحادیه عرب در جلسه روز شنبه تحریم‌هایی دیپلماتیک و اقتصادی نیز علیه سوریه وضع کرده‌اند. همچنین قرار شده است که اتحادیه عرب به رایزنی با مخالفان سیاسی بشار اسد ادامه دهد و برای پایان دادن به این مناقشه با سازمان ملل متحد گفتگو کند.

وزیر خارجه قطر اعلام کرد که از اعضای اتحادیه عرب خواسته شد که سفرای خود را از دمشق فرا بخوانند.

به گفته او، ۱۸ کشور به تعلیق فعالیت‌های هیئت سوریه رای مثبت دادند ولی لبنان، سوریه و یمن رای منفی دادند و عراق نیز رای ممتنع داد.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از رسانه‌های عربی در این زمینه آورده است: اتحادیه عرب در نشست امروز خود در قاهره تصمیم گرفت که سوریه را هدف تحریمهای سیاسی و اقتصادی قرار دهد.

نشست امروز اتحادیه عرب در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عربی و با هدف بررسی تحولات سوریه برگزار شد.

پیش از این قرار بود عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شود که با مخالفت شماری از کشورهای عربی از جمله مصر روبرو شد.

در دور جدید فشارهای اتحادیه عرب علیه سوریه که به دستور آمریکا و دیگر کشورهای غربی، توسط قطر و دیگر کشورهای همسو اعمال می‌شود، این نهاد ناکارامد و بی‌تاثیر در تحولات جهان عرب، همچنین از کشورهای عضو خواست سفرای خود را از دمشق فرا بخوانند.

اتحادیه عرب در همسویی با سیاستهای خصمانه غربی‌ها علیه سوریه، تهدید کرد تجمع مخالفان موسوم به شورای انتقالی سوریه را به رسمیت خواهد شناخت.

کد خبر 150956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز