شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اتحادیه عرب شنبه در دومین نشست اضطراری خود درباره تحولات سوریه، همانطور که رسانه‌های غربی و شبکه‌های خبری چون الجزیره و العربیه پیش‌بینی کرده بودند اعلام کرد که عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق می‌کند.

اتحادیه عرب

به دنبال این مساله، یوسف احمد نماینده سوریه در اتحادیه عرب اعلام کرد: تصمیمات اتحادیه عرب غیرقانونی و مغایر با منشور و اساسنامه اتحادیه عرب است.

یوسف احمد تاکید کرد که این تصمیمات نشان داد اتحادیه عرب تحت‌سلطه آمریکا و دیگر کشورهای غربی و تابع سیاست‌های آنهاست.

در بیانیه‌ای که شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست‌وزیر قطر در پایان نشست اتحادیه عرب در قاهره خواند آمده است: همه فعالیت‌های سوریه در اتحادیه عرب از چهار روز دیگر یعنی در روز چهارشنبه تعلیق می‌شود.

براساس این بیانیه، عضویت سوریه تا زمانی که بشار اسد به توافق اخیر دمشق با اتحادیه عرب عمل کند معلق می‌ماند.

دو هفته پیش اتحادیه عرب و سوریه اعلام کردند که درباره راه حلی برای پایان دادن به بحران کنونی در سوریه به توافق رسیده‌اند.

جزئیات این توافق هیچ‌گاه به‌صورت کامل منتشر نشد اما براساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، خروج نظامیان از شهرهای حمص و حما، آزادی زندانیان سیاسی و مذاکره دولت با مخالفان از جمله مهم‌ترین بندهای این توافق بوده‌است. دولت سوریه اعلام کرد که این طرح را پذیرفته‌است. با این حال درگیری‌ها در سوریه برای مقابله با مخالفان مسلح مورد حمایت خارجی‌ها ادامه یافت. این موضوعی است که اکنون ناظران مستقل هم تایید می‌کنند. عده‌ای از مخالفان سوریه رسما اعلام کرده‌اند که مسلح شده‌اند و قصد براندازی نظام بشار اسد را دارند.

در بیانیه اتحادیه عرب که از زبان نخست‌وزیر قطر خوانده شد و دور جدید فشارها بر سوریه به‌حساب می‌آید، به‌رغم آنکه تعلیق عضویت سوریه به چهار روز دیگر موکول شده اما بر مجازات‌های سنگین اقتصادی و سیاسی علیه دولت بشار اسد تاکید شده و آمده‌است: اتحادیه عرب از کشورهای عضو خود خواست سفرایشان را از دمشق فرا بخوانند.

در این بیانیه آمده است که اگر درگیری‌ها در سوریه ادامه یابد این اتحادیه شورای ملی انتقالی مخالفان سوریه را به‌رسمیت می‌شناسد. این شورا دو ماه پیش با حمایت ترکیه و پشتیبانی آمریکا و فرانسه، بعد از هفته‌ها بحث و بررسی در استانبول تشکیل شد.

نخست‌وزیر قطر بعد از قرائت بیانیه اتحادیه عرب، خودش به اظهارنظر درباره واکنش‌های بعدی در مقابل سوریه پرداخت و گفت: در روزهای آینده از شورای مخالفان سوریه می‌خواهیم در مقر اتحادیه عرب در قاهره تشکیل جلسه دهند تا درباره روند انتقال قدرت در سوریه توافق حاصل شود. این موضوع در متن بیانیه اتحادیه عرب نبود.

سوریه از هشت ماه پیش صحنه درگیری میان گروه‌هایی از مخالفان با نیروهای امنیتی در سه شهر حمص، حما و درعا بوده‌است.
بشار اسد در ماه‌های گذشته بارها بر عزم خود برای انجام اصلاحات و پاسخ به درخواست مخالفان تاکید کرده‌است. او کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی سوریه و کمیته‌ای برای پیگیری گفت‌وگو با مخالفان تشکیل داده و خودش ریاست این کمیته‌ها را به دست گرفته‌است.

در ماه‌های اخیر همچنین صدها زندانی سیاسی در سوریه آزاد شده‌اند. با این حال درگیری‌ها همچنان در سوریه ادامه دارد. دولت بشار اسد تاکید دارد که درگیری مسلحانه، فشار خارجی و توطئه‌های برخی کشورهای منطقه مجالی برای اجرای اصلاحات و تغییر نظام باقی نگذاشته‌است.

روز جمعه معاون وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اعلام کرد: برخی سران عربی به بشار اسد پیشنهاد داده‌اند که بعد از کناره‌گیری از قدرت به این کشورها برود. این در حالی است که سران عربی در این‌باره اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. فشار آمریکا برای سرنگونی دولت اسد با اینگونه اظهارنظرها در هشت ماه گذشته بی‌امان ادامه‌داشته ‌است.

اکنون اتحادیه عرب با این موضع دوگانه و تعلیق مشروط سوریه، منتظر واکنش اسد می‌ماند.

کد خبر 150982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز