گروه بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در هشداری شدیداللحن اعلام کرد که هر نوع دخالت خارجی در کشورش، افغانستانی دیگر را پدید خواهد آورد.

بشار اسد

یک روز پس از هشدار اتحادیه عرب و دبیر کل سازمان ملل متحد به دولت سوریه، بشاراسد در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف به کشورهای غربی هشدار داد که اقدام آنها علیه کشورش، ثبات تمام منطقه خاورمیانه را به خطر خواهد انداخت. وی گفت: سوریه در حال حاضر نقطه مرکزی منطقه است؛ خط گسلی است که اگر با زمین آن بازی کنید موجب وقوع زلزله می‌شود. آیا می‌خواهید افغانستان دیگری ببینید یا 10افغانستان دیگر؟

در این گفت‌وگوی ویژه که با خبرنگار دیلی‌تلگراف در دمشق صورت گرفت، رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به اینکه کشورهای غربی به‌طور قطع، فشارها بر سوریه را افزایش خواهند داد تأکید کرد: سوریه از هر نظر با مصر، تونس و یمن متفاوت است.وی گفت: هر مشکلی در سوریه، تمام منطقه را به آتش خواهد کشید. اگر نقشه، تجزیه سوریه است، این طرح تمام منطقه را تجزیه خواهد کرد.بشار اسد با تایید اینکه نیروهای امنیتی سوریه در ابتدای ناآرامی‌های این کشور «اشتباه‌های بسیاری» مرتکب شدند تأکید کرد که اکنون «تنها تروریست‌ها» هدف قرار می‌گیرند. رئیس‌جمهوری سوریه گفت: تعداد کمی از نیروهای پلیس سوریه در خیابان‌های این کشور حضور دارند. ارتش تنها نیرویی است که برای مبارزه با اعضای القاعده آموزش دیده و در حال حاضر با آنها مبارزه می‌کند. به خاطر همین است که درگیری‌ها بسیار کمتر شده است. اسد با اشاره به برخورد متفاوت خود با موج بهار عربی اعلام کرد: ما مانند برخی از دولت‌های عربی راه دشمنی را در برخورد با بهار عربی در پیش نگرفتیم بلکه بعد از 6روز (از آغاز ناآرامی‌ها) اعلام کردیم که اصلاحات انجام می‌دهیم.اسد در این گفت‌وگو، ناآرامی‌های سوریه را نبرد میان افراط‌گراها و پان‌عربیست‌ها خواند و گفت: ما از دهه ۱۹۵۰ در حال مبارزه هستیم و این مبارزه همچنان ادامه دارد.

انتقاد از مداخله اتحادیه عرب

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه با انتقاد از نامه مداخله‌جویانه کمیته وزارتی اتحادیه عرب، آن را براساس دروغ‌های رسانه‌ها خواند. معلم با ابراز تعجب از این نامه گفت: بهتر است کمیته وزارتی اتحادیه عرب از فضای مثبت در دیدار اخیر خود با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای آرام‌کردن اوضاع استفاده کند، نه اینکه آتش فتنه را برافروزد. کمیسیون وزیران امور خارجه اتحادیه عرب اعلام کرده که درباره ادامه کشتار غیرنظامیان به بشار اسد پیامی فرستاده و خواهان توقف فوری آن شده است. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هم در سخنانی تحریک آمیز در گفت‌وگو با روزنامه الشروق چاپ مصر با اعلام اینکه دمشق به خواسته‌های اتحادیه عرب پایبند نبوده است تهدید کرد که مهلت سوریه برای تحقق خواسته‌های اتحادیه عرب فردا به پایان می‌رسد. وزیر امور خارجه سوریه به همراه معاون خود امروز به دوحه، پایتخت قطر می‌رود تا در نشست مهم کمیته عربی برای حل بحران سوریه شرکت کند.

افزایش تلفات دو طرف

به گزارش منابع مستقل در 2درگیری جداگانه ۳۰سرباز سوری به دست افراد مسلح کشته شده‌اند. این در حالی است که مخالفان سوری می‌گویند، در درگیری‌های روز جمعه در حمص و درعا و حما، 40نفر از مخالفان کشته ‌شده‌اند. تلفات دو طرف در درگیری‌های روزهای اخیر افزایش یافته‌است.

کد خبر 149880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز