گروه بین‌الملل: در نخستین واکنش سوریه به طرح جدید اتحادیه عرب درباره رویدادهای جاری در این کشور، مقام‌های دمشق اعلام کردند که درباره تفاصیل و جزئیات این طرح ملاحظاتی دارند.

سوریه

اتحادیه عرب در تازه‌ترین نشست فوق‌العاده خود در سطح وزرای خارجه درباره سوریه که یکشنبه شب در قاهره برگزار شد، به دولت و تمامی گروه‌های سیاسی مخالف سوریه 2هفته فرصت داد تا با انجام مذاکره مستقیم به توافق برسند. براساس طرح پیشنهادی اتحادیه عرب، این مذاکرات باید در قاهره انجام شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب، در واکنش به این طرح، با جزئیات و کلیات طرح اتحادیه عرب و شیوه تدوین آن و نیز واگذاری ریاست کمیته وزارتی عربی به نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر مخالفت کرد.

یوسف احمد با انتقاد از قطر و متهم کردن آن به تحریک کشورها علیه سوریه، تأکید کرد که در ورای نقش رسانه‌ای و سیاسی منفی قطر در قبال رویدادهای سوریه، علل و عواملی نهفته است و این کشور می‌کوشد تا ضمن تحریک کشورها علیه سوریه، وقایع و رویدادهای جاری در این کشور را تحریف کند.قطر متهم است که با همکاری ترکیه، عربستان سعودی و اردن شورای ملی انتقالی سوریه را در استانبول ایجاد کرده و با به‌راه‌انداختن جنگی رسانه‌ای علیه دمشق، ضمن تحریک مخالفان، واقعیت‌ها و رویدادهای جاری در این کشور را تحریف کرده است تا بدین ترتیب نقش منطقه‌ای سوریه را خود به دست گیرد.
در همین حال، یوسف احمد با اشاره به‌وجود برخی ملاحظات از سوی سوریه درباره دعوت به گفت‌وگویی جامع در مقر اتحادیه عرب در قاهره، تأکید کرد که سوریه به‌عنوان کشوری مستقل، از حاکمیتی مشروع و توانایی برای اداره تمامی امور کشور برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه گفت‌وگوی ملی صرفا و تنها می‌باید در خاک سوریه و با مشارکت تمامی گروه‌ها و اقشار جامعه و با نظارت اتحادیه عرب برگزار شود، افزود: برگزاری این گفت‌وگو نیازمند ارائه ضمانت‌ها و سازوکارهایی فراگیر و مورد اتفاق است.نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب با اشاره به اینکه سوریه نه در گذشته و نه در آینده از جایگاه عربی و منطقه‌ای خود به‌عنوان عامل امنیت و ثبات در منطقه عقب ننشسته و نخواهد نشست، افزود: سوریه منزوی نخواهد شد و از جایگاه و نقش محوری خود در مدیریت تلاش‌های عربی مشترک و دفاع از مسائل سرنوشت‌ساز و حقوق ملت‌های عرب عقب نشینی نخواهد کرد.

اتحادیه عرب پیش از این نیز با برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره سوریه، طرحی را به تصویب رسانده بود و قرار بود نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب به همراه وزرای خارجه کشورهای قطر، کویت و امارات و چند کشور عربی دیگر ضمن عزیمت به دمشق، این طرح را به آنان ارائه دهند. مقام‌های سوریه با اشاره به مطرح نشدن این طرح در صحن اتحادیه و نیز عدم‌اطلاع و اجماع وزرای تمامی کشورهای عربی درباره آن، این طرح را رد کردند.

پیش از برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره سوریه، خبرهایی درباره احتمال تعلیق عضویت سوریه در این نهاد منطقه‌ای منتشر شده بود اما وزرای خارجه اتحادیه عرب چنین تصمیمی نگرفتند و اعلام کردند که فرصتی دیگر به سوریه می‌دهند تا این بحران را حل کند. اتحادیه عرب اعلام کرده که این آخرین فرصت به سوریه است.در همین حال شبکه خبری الجزیره گزارش داد که نمایندگان کشورهای برزیل، هند و آفریقای جنوبی قرار است امروز در نشستی در کیپ‌تاون درباره آخرین وضعیت سوریه گفت‌وگو کنند. این کشورها در شورای امنیت در برابر درخواست آمریکا برای فشار بر دولت بشار اسد مقاومت می‌کنند.
سوریه از نیمه ماه فوریه گذشته تاکنون‌صحنه اعتراضات و تظاهرات‌هاست و مقامات این کشور طی این مدت کوشیده‌اند تا با تصویب و تعدیل قوانین متعدد، روند اصلاحات در کشور را تسریع کنند. در همین راستا بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه طی روزهای گذشته دستور تشکیل کمیته‌ای را صادر کرد که موظف به تدوین پیش نویس برای قانون اساسی جدید طی 4ماه است.

کد خبر 148735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز