یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با ادامه تحرکات ترکیه در مرزهای سوریه و تهدیدهای مقامات این کشور در کنار تحلیل و اظهارنظر مقامات غربی علیه دولت دمشق، سوریه دیروز یکی از گذرگاه‌های مرزی خود با ترکیه را مسدود کرد.

سوریه

این اقدام دولت سوریه بعد از آن صورت گرفت که ترکیه اعلام کرد در مناطق مرزی با سوریه مانور نظامی برگزار می‌کند. رسانه‌های غربی هم به نقل از تحلیلگران خود نوشتند این تحرکات نظامی ترکیه در کنار تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای که آنکارا علیه سوریه تدارک دیده، آغاز دوره‌ای جدید از اقدام‌های ترکیه علیه سوریه با اهدافی خاص است. دیروز خبرگزاری آناتولی ترکیه از مسدود شدن معبر تصیبین در مرز مشترک سوریه و ترکیه با تصمیم مقامات دمشق خبر داد.

تا‌کنون مقامات رسمی سوریه در ارتباط با این خبر واکنش نشان نداده‌اند. در روزهای اخیر و پس از بازگشت رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه از نیویورک و دیدارش با اوباما، تنش‌ها میان آنکارا و دمشق روند صعودی گرفته است. گفته می‌شود اردوغان در گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به‌ویژه شخص اوباما به توافقاتی در ارتباط با فشار علیه دولت بشار اسد دست یافته است که از جمله آنها گسترش دامنه تحریم‌های ترکیه علیه سوریه است که شامل گسترش تحریم‌ها در حوزه‌های برق، کشاورزی، مالی و بانکی هم می‌شود. دولت ترکیه با اعلام اینکه گفت‌وگو با دولت اسد برای توقف درگیری‌ها در سوریه دیگر فایده ندارد، ارتباطات مسالمت‌آمیز خود را با دمشق قطع کرده‌است.

دولت سوریه نسبت به شناسایی شورای مخالفان این کشور از سوی سایر کشورها هشدار داده است. این شورا توسط مخالفان و در نشست‌هایی در ترکیه شکل گرفته‌است. اعضای این شورا گفته‌ا‌ند که تلاش می‌کنند تایید بعضی کشورها را در هفته‌های آینده به دست آورند. آنها قرار است این هفته در قاهره نشستی داشته‌باشند. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس خبری در دمشق هشدار داد هر کشوری که این شورای غیرقانونی را به رسمیت بشناسد، با اقدامات تلافی‌جویانه روبه‌رو خواهد شد.

غرب تلاش می‌کند با استفاده از تحولات داخلی سوریه، الگوی لیبی را برای این کشور اجرا کرده و با ساماندهی شورای مخالفان، آن‌را تبدیل به جایگزین دولت رسمی سوریه کند. این در حالی است که هنوز معلوم نیست این شورا تا چه حد برایند همه گروه‌های مخالف دولت سوریه در داخل این کشور است. مثلا کردهای داخل سوریه از پیوستن رسمی به این شورا خودداری کرده‌اند.

همچنین خبرگزاری رسمی روسیه دیروز به نقل از معاون وزیر خارجه این کشور گزارش داد، مسکو، میزبان گفت‌‌وگو میان دولت و مخالفان سوریه خواهد بود. بعد از آنکه روسیه با همراهی چین قطعنامه آمریکا و اروپا علیه سوریه را در شورای امنیت وتو کرد، مقامات روسیه فعال‌تر از قبل در تحولات سوریه وارد شده‌‌اند. رئیس‌جمهور روسیه، ابتدای این هفته اعلام کرد:

بشار اسد باید میان اصلاحات و کناره‌گیری از قدرت یکی را انتخاب کند. در همین حال بشاراسد، رئیس جمهور سوریه در تازه‌ترین اظهارات خود درباره تحولات جاری در کشورش با تاکید بر روند اصلاحات در کشور، خاطرنشان کرد که درگیری‌های جاری در برخی از مناطق کشور به زودی پایان خواهد یافت. وزیر دفاع سوریه هم دیروز در سخنانی اعلام کرد: آنچه سوریه با آن روبه‌روست، زاییده امروز نیست بلکه ادامه نقشه‌های خصمانه چندین ساله علیه سوریه است.

عبدالله راجحه، وزیر دفاع سوریه در سخنانی در دانشکده جنگ دمشق اعلام کرد: سوریه با شیوه‌های مختلف از جمله تبلیغات رسانه‌ای و دروغ‌پراکنی و همچنین تحریک گروه‌های مختلف و منحرف کردن افکار عمومی در داخل و خارج کشور، هدف قرار گرفته است و ما هیچ اقدامی را که با هدف بی‌ثبات‌سازی کشور صورت گیرد، تحمل نمی‌کنیم.

کد خبر 147966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز