چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه اوضاع کشورش تحت کنترل کامل است، اعلام کرد: هم اکنون اولویت‌ دولت دستگیری عاملان ناآرامی‌های اخیر سوریه است.

بشار اسد

 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با یک هیات از احزاب سیاسی لبنان که برای دیدار با مقامات سوریه در دمشق به سر می‌برند، اعلام کرد که وضعیت سوریه هم اکنون در کنترل کامل است و هیچ نگرانی نسبت به آینده کشور وجود ندارد.

 رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به محدود بودن محدوده ناآرامی‌ها در کشور تصریح کرد: هم اکنون اولویت اول این است که افرادی که در تخریب و ترورهای سوریه دست داشته‌اند، دستگیر و مجازات شوند.

 بشار اسد با تاکید بر اینکه حوادث اخیر در کشورش توطئه علیه نظام و ملت سوریه است، تصریح کرد: با هوشیاری و آگاهی ملت و ارتش سوریه که بسیاری قصد داشتند بین بخش‌های مختلف آن تفرقه بیندازند، توطئه‌های دشمنان علیه سوریه شکست خورد.

 رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه با تاکید بر اینکه حوادث اخیر در سوریه انگیزه مذهبی نداشت اظهار داشت: درگیری‌ها در سوریه به هیچ وجه ریشه مذهبی ندارد اما بعضی‌ها سعی دارند به آن رنگ و بوی مذهبی بدهند.

 بشار اسد در ادامه با تاکید بر اینکه بر اجرای اصلاحات پیشنهادی خود پایبند است، تصریح کرد: عجیب این است که با وجود اینکه من به وضوح از اصلاحات صحبت می‌کنم و مکانیزم‌های آن را نیز مشخص کرده‌ام، اما برخی‌ها نمی‌خواهند این دعوت را بشنوند و این نشان دهنده آن است که یک توطئه بزرگ در پشت این اوضاع نهفته است.

 بشار اسد در ادامه آمادگی خود را برای اصلاحات در قانون اساسی سوریه اعلام کرد و اظهار داشت، اصلاحات مطابق با زمان‌بندی مشخص شده انجام خواهد گرفت و کمیته اصلاح قانون اساسی این هفته تشکیل شده است.

 وی همچنین تصریح کرد که پس از مطالعات و بررسی‌های لازم از سوی کمیته مذکور انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد و همه احزاب به شکل برابر در آن شرکت خواهند کرد و هر حزبی که اکثریت را به دست آورد می‌تواند هر گونه که می‌خواهد قانون اساسی را تغییر دهد و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و هر کسی نیز که لازم بداند می‌تواند برای تصدی این پست نامزد شود.

 بشار اسد با اشاره به مذاکرات انجام شده برای اجرای گفت‌وگوهای ملی در سوریه اظهار داشت: از شرکت مخالفان داخلی در این گفت‌وگوها استقبال می‌شود و حتی مخالفان خارجی که به کشور باز گردند می‌توانند در مذاکرات حضور یابند اما مخالفان خارجی که به قدرت‌های خارجی تکیه کرده‌اند نه تنها از سوی ما بلکه از سوی دیگر مخالفان داخلی نیز پذیرفته نمی‌شوند.

 وی در ادامه افزود: هر کسی دعوت ما را برای مذاکره رد کند بازخواست نخواهد شد اما باید مسئولیت کار خود را بپذیریم.

 بشار اسد در ادامه عنوان داشت: در مذاکرات ملی نباید تنها احزاب شرکت کنند چرا که احزاب نماینده همه ملت‌ سوریه نیستند و احزاب نیز باید بدانند که خطرناکترین مساله‌ای که مخالفان ممکن است با آن روبه‌رو شوند بی‌هویتی و بی‌برنامگی است.

 رئیس‌جمهوری سوریه همچنین تصریح کرد: برخی‌ها به خیابان‌ها می‌آیند و برای آزادی و سرنگونی نظام شعار می‌دهند اما بعد از آن چی؟ آنها از چه پشتوانه‌ سیاسی، عقید‌تی و فکری برخوردار هستند تا با آنها مذاکره کنیم خط و مشی فکری آنها چیست؟ جز آنکه نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه آن را اعلام کرد و آن اینکه جوانان عرب آزادی می‌خواهند و جنگ با اسرائیل را نمی‌خواهند.

 رئیس‌جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی از فشارهای بین‌المللی علیه سوریه ندارد تصریح کرد: بسیاری از مقامات بلند پایه همین کشورها که سعی دارند فشارهایی را علیه سوریه اعمال کنند در پشت پرده با ما ارتباط برقرار می‌کنند و تماس می‌گیرند.

 بشار اسد در ادامه با اشاره به مواضع ترکیه در قبال کشورش از مواضع مقام‌های ترکیه ابراز ناامیدی کرد و اظهار داشت: در هر صورت آنکارا نمی‌تواند بر روند وضعیت جاری در سوریه تاثیر بگذارد و نمی‌تواند تهدیدی علیه کشور باشد.

 بشار اسد در ادامه افزود: مشاهده می‌شود که در لبنان برخی‌ هرگاه تصور می‌کنند سوریه ضعیف شده است، صدای خود را بلند می‌کنند و موضع‌گیری می‌کنند اما چیزی نمی‌گذرد که از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند.

 وی همچنین تصریح کرد: برخی‌ها در لبنان به سوریه اسلحه قاچاق می‌کنند و برخی نیز به گروه‌های مسلح مخالف در سوریه کمک مالی می‌کنند اما خوشبختانه ارتش و سازمان اطلاعاتی لبنان توانسته‌اند جلو این کار را بگیرد.

 بشار اسد در پایان با تاکید بر لزوم برقراری امنیت در لبنان عنوان داشت: دولت لبنان باید بتواند روی پای خود بایستد امنیت لبنان برای سوریه بسیار ضروری است تا آنجا که امنیت هر کشور جزء از امنیت کشور دیگر است.

کد خبر 147639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز