همشهری‌آنلاین: رئیس سازمان استاندارد ایران با بیان اینکه از 10 آذر تمام کالاهای وارداتی چینی باید گواهینامه استاندارد بین المللی داشته باشند، گفت: بر اساس قوانین جدید تمام کالاهای صنعتی و وارداتی مشمول استاندارد شده‌اند.

بارکد

به گزارش اکونیوز،نظام الدین برزگری در آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد در تبریز، جلوگیری از ورود کالاهای غیراستاندارد و بی کیفیت و مقابله با قاچاق را از مهمترین مزیت این کار اعلام کرد.

وی درباره فرآیند اجرای این طرح گفت: واردکنندگان عمده کالا پیش از ورود هر کالا، به ادارات کل استاندارد مراجعه می کنند و پس از اینکه کالای موردنظر آنها با استاندارد ملی یا یکی از استانداردهای جهانی تطبیق یافت، برای دریافت ایران کد به وزارت بازرگانی معرفی می شوند و سپس با ثبت سفارش می توانند کالا را وارد کنند.

برزگری تصریح کرد: با الزامی شدن داشتن ایران کد برای کالاهای وارداتی، توزیع کنندگان و فروشندگان نیز باید پاسخگو باشند، چون کالاهای بدون ایران کد غیراستاندارد و قاچاق محسوب می شود.

وی همچنین محور توسعه را رعایت استانداردها عنوان و بر اعتماد سازی در عرصه ملی و بین‌المللی تاکید کرد.

برزگری با اشاره به هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی 45میلیارد دلاری برای سال ‌جاری، گفت: با توجه به اینکه در شش ماهه امسال 20 میلیارد دلار کالا به خارج صادر شده است، این هدف با رعایت استانداردها محقق می شود.

برزگری با تاکید بر تولید صادرات محور، افزود: تولید کننده به جای افزایش سبد محصولات باید در اندیشه بهبود تولید و افزایش رضایت‌مندی مشتری باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عده ای، استاندارد سازی کالاها به جهت مشخص شدن میزان مصرف مواد اولیه و کاهش ضایعات موجب کاهش قیمت تمام شده می‌شود.

برزگری از اجرای قوانین جدید استاندارد در کشور خبر داد و گفت: بر اساس این قوانین کل کالاهای صنعتی و وارداتی مشمول استاندارد شده‌اند.

رئیس سازمان استاندارد ایران با اشاره به اینکه سیاست دولت پاسخگو کردن تولیدکننده و واردکننده به مشتری است، گفت: باید واحدهای تولیدی این موضوع را جدی بگیرند به‌طوری که با اصلاح قوانین خودشان را در مقام پاسخگویی قرار دهند.

برزگری استاندارد را کلید بروز رسانی واحدهای تولید برای پاسخگویی تولیدکنندگان به مشتریان دانست و از اجرای روز جهانی استاندارد در 163کشور خبر داد و یاد آور شد: ارائه نتایج مشترک در همه جهان از اهداف سازمان جهانی استاندارد است.

وی در خصوص شاخص‌های مجمع اقتصاد جهانی برای استاندارد، بیان کرد: رده‌های کنونی در زمینه استاندارد در جهان شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و البته همه این شاخصه‌ها نیز برای کشور مورد قبول نیست.

برزگری با تاکید بر اینکه داشتن استاندارد کالاها از حقوق مصرف کنندگان است، ادامه داد: حمایت از تولیدکنندگان جهت تسهیل تجارت ارزیابی استاندارد در فرایند تولید، تامین مواد اولیه و مصرف مواد اولیه برای کاهش ضایعات از دیگر مزایای استاندارد است.

  • ورود کالاهای چینی مستلزم گواهینامه استاندارد بین‌المللی است

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، با اشاره به اینکه پرداخت یارانه در طول سال‌های گذشته، واحدها را تنبل بار آورده است، خاطرنشان کرد: باید به سوی تعالی و اهداف با اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد.

وی، از رعایت 18 هزار و 530 عنوان استاندارد بین المللی در ایران خبر داد و گفت: 19 هزار عنوان استاندارد هم در داخل کشور تدوین شده است.

برزگری با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان استاندارد چین اعلام کرد: از 10 آذرماه امسال ورود هر کالایی از این کشور نیازمند داشتن گواهینامه استاندارد بین‌المللی است.

کد خبر 149061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز