رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در اظهاراتی که ایسنا منتشر کرده از اعمال استاندارد‌های ملی یا جهانی از ابتدای سال آینده به همه کالاهای وارداتی خبر‌داده است.

با اظهارات نظام‌الدین برزگری این سؤال و ابهام ایجاد می‌شود که تاکنون کالاهای وارداتی با اعمال چه نوع استاندارد‌ی وارد کشور می‌شده است. وی تاکید کرده ‌از ابتدای سال 1389 هر کالایی که قرار است وارد کشور شود باید ابتدا از آن نمونه‌برداری شود که این نمونه‌ها باید با یکی از استانداردهای ملی ایران یا یکی از استانداردهای مورد قبول جهانی انطباق داشته باشد که پس از این انطباق واردکننده می‌تواند اقدام به ثبت سفارش کند.

با این اظهارات، مشخص نیست تا‌کنون کالاهایی که وارد کشور می‌شده ، با چه نوع استانداردی مجوز واردات می‌گرفته است. این درحالی است که براساس طرح وزارت صنایع برای حمایت از تولید داخلی، واردات هرگونه کالای غیراستاندارد به کشور از ابتدای سال‌جاری ممنوع بوده است.

وی افزود: قرار است قبل از ثبت سفارش، وزارت بازرگانی کد رهگیری مربوطه را به کالای وارداتی اختصاص دهد که پس از این کار واردکننده می‌تواند کالای خود را از گمرک ترخیص کرده و وارد بازار کند.

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به اینکه الصاق کد رهگیری به کلیه کالاهای وارداتی باعث راحت‌ترشدن تشخیص اجناس قاچاق در بازار می‌شود، افزود: انطباق کلیه کالاهای وارداتی با استانداردهای مورد قبول از یک سو اقدامی در جهت حمایت از تولید داخل بوده و از سوی دیگر باعث کنترل بازار قاچاق در کشور می‌شود.

برزگری توضیح داد: در عین حال اگر کالای وارداتی به‌گونه‌ای بود که آزمایشگاه تخصصی آن در کشور وجود نداشت، نمونه‌ برداشته شده از آن کالا به آزمایشگاهی مورد تایید در خارج از کشور برای بررسی ارسال می‌شود.

وی افزود: انطباق کلیه کالاهای وارداتی با یکی از استانداردهای مورد قبول مصوبه کارگروه حمایت از تولید بوده که این مصوبه به منزله مصوبه هیات دولت است و سال آینده نیز اجرا می‌شود.

کد خبر 101622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز