محمود عبدالهی: در حال حاضر بخش اعظم توزیع کالا در اکثر کشورها توسط فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای انجام می‌‌شود

این مهم به دلیل مزایا و خصوصیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقایسه با واحدهای توزیعی سنتی و خرده‌فروشی‌هاست، چراکه در صورت استقرار در مکانی مناسب، امکان ارایه انواع مختلف کالاها و خدمات در فرصت‌های زمانی و مکانی مناسب را دارا هستند. در نتیجه قدرت انتخاب خریداران بیشتر می‌‌شود.

این موضوع در نوع خود سبب فروش بیشتر کالاهای تولیدی شده و عملاً موجب حمایت بیشتر از تولیدکنندگانی می‌‌شود که کالا را با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر توزیع می‌‌کنند. رعایت همین 2مورد آخر یعنی رعایت مهم‌ترین عوامل استاندارد در یک مجموعه خدماتی؛ با خواندن این گزارش فاکتورهایی را که فروشگاه شهروند برای ارایه کالا، محصول و خدمات استاندارد رعایت کرده  را بیشترخواهید شناخت.

یکی از فاکتورهای مهم استانداردبودن کالا، داشتن برچسب استاندارد است تا کیفیت محصول و کالا برای خریدار تضمین شود. در سیستم شهروند امروز کیفیت‌محوری حرف اول را می‌‌زند و البته یکی دیگر از نکاتی که رعایت استاندارد در شهروند را بیش از پیش نمایان می‌‌کند، کسب عنوان فروشگاه سلامت از وزارت بهداشت است که این فروشگاه طی سالیان گذشته به کسب آن مفتخر شده است.

 اداره  نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت برای اطمینان مردم از سلامت محصولات، فروشگاه‌هایی را که ضوابط و مقررات تعیین شده این وزارتخانه را رعایت کنند، به عنوان فروشگاه سلامت معرفی می‌‌کند در همین راستا ‌فروشگاه شهروند 2سال پیش مجوز نخستین سری فروشگاه‌های سلامت را به دلیل توزیع محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی مجاز دریافت کرد.

 جایگزینی کیسه‌های طبیعی به جای پلاستیک

یکی دیگر از استانداردهایی که شهروند بر آن تاکید خاصی داشته استفاده از موادطبیعی و زودتجزیه است که به همین منظور کیسه‌های طبیعی را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی می‌‌کند. این کار هم به حفظ محیط‌زیست کمک می‌‌کند هم به سلامت شهروندان. لازم است بدانید محققان پژوهشگاه پلیمر موفق به تهیه پلیمرهای طبیعی و تجزیه‌پذیر از مواد نشاسته‌ای و چربی شده‌اند که در یک طرح مشترک با شرکت فروشگاه‌های شهروند، از این به بعد به جای کیسه‌های پلاستیکی دراین فروشگاه‌های شهروند عرضه می‌شود.

کیسه‌های پلاستیکی طبیعی با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی از موادطبیعی و سنتزی که ترکیبی از موادنفتی و موادطبیعی مثل قندها، چربی‌ها و ویتامین‌ها هستند، ساخته می‌شوند .استحکام آن‌ها مشابه کیسه‌های پلاستیکی است که برای حمل اجناس در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. این کیسه‌ها پس از مدفون شدن در خاک در طول مدت 2ماه به‌طور کامل تجزیه می‌شوند.

 کارآفرینی شهروند در حد استاندارد

شاید این موضوع ارتباط زیادی با بحث استاندارد نداشته باشد، اما شنیدن آن خالی از لطف نیست که شهروند در سال گذشته به دلیل ایجاد اشتغال برای شهروندان به‌خصوص جوانان و هم‌چنین تامین آتیه و رفاه حال نیروهای خود در نمایشگاه «دستاوردهای کارآفرینی» به‌عنوان مجموعه نمونه کارآفرین انتخاب شد که به همین واسطه از مسئولان زحمتکش آن در این نمایشگاه تجلیل و تقدیر به‌عمل آمد.

 مطمئنا هر ارگان و سازمان و مجموعه‌ای نسبت به قشر جوان این مرز و بوم وظایفی دارد که یکی از آن‌ها کارآفرینی است و اگر استانداردی برای این موضوع در نظر بگیریم مطمئنا این شهروند است که با رسیدن به آن توانسته  به‌عنوان کارآفرین‌ترین مجموعه انتخاب شود.

 ارایه خدمات رفاهی، گام جدید شهروند

دست‌اندرکاران مجموعه شهروند در تلاشند تا با برنامه‌ریزی و ابداع روش‌های نوین، خدمت‌رسانی به مخاطبان و شهروندان را روزبه‌روز بهتر کرده، بر کیفیت آن بیافزایند تا درنهایت استاندارد لازم به‌دست آید. یکی دیگر از اقدامات خوب این فروشگاه برپایی شهربازی‌هایی مجهز و مدرن به‌عنوان مراکز فرهنگی، تفریحی و سرگرمی در کنار شعبات خود است که سهولت دسترسی به این مجموعه‌ها و وجود وسایل تفریحی و فرهنگی متنوع و استادندارد بر جذابیت و اعتبار این فروشگاه می‌‌افزاید. 

 در اولین شهربازی این مجموعه که در کنار فروشگاه شهروند خانی‌آباد تاسیس شد، انواع بازی‌های رایانه‌ای، بادی، مکانیکی، الکترونیکی،کافی‌نت، پارکینگ و غرفه‌های موادغذایی را مشاهده می‌‌کنید که خدمات لازم را به مشتریان و بازدیدکنندگان ارایه می‌‌دهد.

 شهروند و رعایت استاندارد توزیع شعبات

در کنار تمامی مواردی که کالا، محصول و خدمات باید داشته باشند تا استاندارد لازم در این فروشگاه رعایت شده باشد، رعایت یک فاکتور و ملاک دیگر برای این مجموعه و کلا مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خیلی موثر و حیاتی است که آن هم چیزی نیست جز «رعایت پراکندگی فروشگاه در سطح شهر». یعنی این‌که دنیای اقتصاد و خدمات برای این موضوع نیز ملاک و شرایطی در نظر گرفته تا شهروندان بتوانند با صرف کمترین وقت و مسیر به این فروشگاه‌های خدماتی برسند.

 با برنامه‌ریزی خوب دست‌اندرکاران مجموعه شهروند، خدمت‌رسانی  این فروشگاه در تمامی مناطق و محلات تهران توسعه خواهد یافت. بدین‌ترتیب که طبق این برنامه‌ریزی شهروند به تمامی محلات تهران خواهد آمد و در محلاتی که بنا به هر دلیلی امکان احداث فروشگاه شهروند نباشد، سوپرمارکت و فروشگاه معتبر آن محل شناسایی و طی قراردادی تحت پوشش شهروند قرار می‌‌گیرد تا همانند شعبه‌ای کوچک به خدمت‌رسانی و ارایه سرویس به اهالی آن محل بپردازد.

 تامین پارکینگ و رعایت استاندارد

حتما بارها پیش آمده که در طول مسیری که در حال رفت و آمد هستید شاهد افتتاح و آغاز به‌کار بانک‌ها، فروشگاه‌ها، موسسات آموزشی و خدماتی و... باشید که تا دیروز خبری از آن نبود. مطمئنا هم از دیدن این‌که این امکان و خدمت‌رسانی در دسترس شما قرار گرفته خیلی خوشحال شده‌اید.

اما وقتی برای استفاده از خدمات این مجموعه لازم باشد که دقیقه‌ها و شاید ساعتی به دنبال جای پارک و محل توقف اتومبیل‌تان بگردید تازه متوجه خواهید شد که  افتتاح این مجموعه نه تنها هیچ دردی از محله‌تان دوا نکرده بلکه بر ترافیک و تراکم منطقه نیز افزوده است، اما خوشبختانه مسئولان فروشگاه شهروند تامین پارکینگ برای مشتریان خود و حتی برخی از شهروندان که در محدوده این فروشگاه نیاز به محل توقف دارند را یکی از اولویت‌ها و الزامات خود قرار داده تا استاندارد لازم در این خصوص را نیز رعایت کرده باشند.

امروز یکی از ملاک‌ها و پیش‌نیازهای شهروند برای تاسیس فروشگاه‌های جدید خود داشتن موقعیت پارکینگی محل است. یعنی پیش از تصمیم‌گیری برای تاسیس یا عدم تاسیس ابتدا با بررسی‌های کارشناسانه مشخص می‌شود که آیا محل موردنظر موقعیت لازم را برای پارک اتومبیل  شهروندان و کارمندان خود دارد یا خیر. این موضوع برای فروشگاه‌های بزرگ صدق می‌کند و برای فروشگاه‌های متراژ پایین و به تعبیری سوپرمارکت‌های شهروند با توجه به این‌که دسترسی محلی برای آن‌ها تعریف شده ضرورتی ندارد.

 استاندارد تکریم مشتریان

واحدCRM یا همان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در هر بنگاه اقتصادی، مدیریت یکپارچه‌ای است که کلیه امور مربوط به حفظ، وفادارسازی، پاسخگویی به مشتری، برقراری ارتباط و شاداب ساختن وی، تأمین خدمات بعد از فروش و جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازهای مشتریان را برعهده دارد. پروژه استاندارد تکریم مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند سال گذشته توسط شرکت پارسیان انجام شد که فرآیند انجام آن را در زیر
می‌‌بینید:

الف ) اهداف موردنظر از فعالیت‌های تکریم مشتریان

اهداف فعالیت‌های تکریم مشتریان را می‌‌توان به 2بخش تقسیم
نمود :1- افزایش رضایت و وفاداری مشتریان وفادار موجود از طریق ارایه خدمات خاص.2- تبدیل مشتریان عادی به مشتریان راضی و وفادار.

 ب ) فرآیند عملیات تکریم مشتریان

فرآیند عملیات تکریم مشتریان یک فرآیند 3مرحله‌ای به شرح زیر است: مرحله اول: ثبت و ضبط اطلاعات مشتریانی که از شهروند خرید می‌‌کنند به منظور شناسایی و حفظ ارتباط با آن‌ها برای ارایه خدمات تکریم مشتری؛ مرحله دوم: ارایه خدمات تکریم مشتری براساس گروه‌های شناسایی شده مشتریان؛ مرحله سوم: ارزیابی عملیات تکریم مشتریان و اصلاح عملیات در صورت نیاز.

ج ) استاندارد فعالیت‌ها:

همشهری زندگی

کد خبر 93078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز