همشهری آنلاین: معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد مکانیزم اداری دولت هنوز به گونه‌ای نیست که در بخش پرداخت یارانه‌های مترو کار عملی را صورت گیرد، گفت: تا کنون حتی یک ریال از سهم یارانه دولت در بخش حمل و نقل پرداخت نشده است.

تا کنون حتی یک ریال از سهم یارانه دولت در بخش حمل و نقل پرداخت نشده است.

جعفر تشکری هاشمی، در گفت‌وگو با اظهار داشت: به رغم گذشت 5 ماه از سال90 ، هنوز یک ریال هم از سهم یارانه دولت در بخش حمل و نقل به شهرداری پرداخت نشده است.

او افزود: گرچه وزارت کشور پیگیری‌های زیادی برای پرداخت این مطالبات داشته ولی به نظر می‌رسد عملی شدن آن با مشکل مواجه است.

تشکری هاشمی ادامه داد: با این وجود همکاری‌های بین شهرداری تهران و وزارت کشور در زمینه تامین منابع، در موارد ضروری مانند ترخیص واگن‌های مترو از گمرک، از خطوط اعتباری دیگر استفاده شده است.

به گفته وی در واقع هیچ بخشی از یک سوم سهم دولت در پرداخت هزینه بلیط مترو پرداخت نشده است.

تشکری هاشمی متذکر شد: البته به دلیل اینکه بودجه کشور امسال دیر به تصویب رسید اندکی تاخیر در پرداخت مطالبات مترو طبیعی به نظر می‌رسید اما تاخیر 5 ماهه در پرداخت با توجه به اینکه سال بیش از 12 ماه ندارد قابل قبول نیست.

او درباره مشکلات ناشی از عدم پرداخت اعتبارات بخش حمل و نقل از سوی دولت نیز گفت:آن بخش از منابع که به شکل اعتبارات جاری هستند، همان طور که ماه‌های سال می‌گذرد به همان نسبت نیز باید تامین بشوند، مانند این می‌ماند که شما حقوق کارکنان خود را پس از 8 ماه پرداخت کنید.

 تاخیر در پرداخت، اختلال در خدمت رسانی

به گفته تشکری هاشمی هر بار تاخیر در پرداخت‌هااعتبارات دولتی به معنی یک اختلال در خدمت رسانی به مردم و فشار به کارکنان بخش حمل ونقل درون شهری است.

وی در این زمینه به ایلنا توضیح داد: این تاخیر در پرداخت‌ها دراشکال مختلف خسارت‌هایی از خود به جای می‌گذارد و در این بخش باید بودجه مستمر و به صورت یک دوازدهم، هر ماه پرداخت شود تا آهنگی موزون در پرداخت داشته باشد.

 بودجه‌های عمرانی دیر می‌رسد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد بودجه‌های عمرانی نیز توضیح داد: عملیات عمرانی در شهر تهران به دلیل ترافیک بالا بایستی در 6 ماه نخست سال انجام شود که آب و هوا خوب وروزها طولانی است اما در عمل به خاطر اینکه بودجه آنها در 6 ماهه دوم محقق می‌شود کار را برای شهرداری مشکل می‌کند.

او ادامه داد: در 6 ماهه دوم سال حجم ترافیک به خاطر کوتاهی روزها و برودت هوا بسیار بالاست،در نتیجه امکان کارهای عمرانی درسطح معابر کمتر شده و عملیاتی مانند تردد کامیون‌های حامل مصالح و سایر تجهیزات و ضایعات، با محدودیت مواجهند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: تا پایان سال گذشته بر آورد ما این بود که هر سفر در مترو حدود 550 تومان هزینه دارد.

او ادامه داد: این 550 تومان براساس سهم یک سوم پرداختی توسط شهروندان 183 تومان می‌شود در صورتی که آنچه توسط مردم پرداخت می‌شد 139 تومان بود که درصد اختلاف میان این دو طبق قانون بایستی توسط دولت پرداخت می‌شد.

 دولت حتی نیمی ‌از پرداخت را عملی نکرده است

 به گفته تشکری هاشمی طبق گفته قانون گذار یک سوم از بهای بلیط باید توسط شهرداری پرداخت شود حداکثر یک سوم توسط مردم و دستکم یک سوم توسط دولت پرداخت شود به عبارتی بین دولت ومردم باید این عمل متعادل شود.

او تصریح کرد:از سهم 112 میلیارد تومان سهم دولت از پرداخت بلیط مترو سال گذشته تنها 43 میلیارد تومان دریافت کردیم یعنی نزدیک به 70 میلیارد تومان عقب ماندگی در این بخش داشته‌ایم به عبارتی دولت کمتر از نیمی‌از آنچه باید پرداخت می‌کرد را پرداخته است.

تشکری هاشمی تاکید کرد:این عدم پرداخت‌های به موقع، هزینه‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت برای نمونه عدم تعویض یک قطعه در یک قطار مترو موجب به خطر افتادن جان مسافر و اختلال در کل حرکت و عبور و مرور مترومی‌شود.

او توضیح داد: هر چهار دقیقه یک قطار در هر خط داریم که اگر این را با توجه به کل خطوط معادل سازی کنیم هر 30 ثانیه یک قطار از یک نقطه از مترو می‌گذرد با توجه به اینکه هر قطار حدود 200 نفر درساعت پیک جابه جا می‌کند روزانه دومیلیون نفر با قطار جابه جا می‌شوند.

 وی افزود:حال اگر یک قطار به خاطر عدم تعویض یک قطعه آنقدر کار کند تا از کار بیفتد و در خط خود متوقف شود تمام قطارهای پشت سر خود را متوقف می‌کند و اتلاف وقت صدها هزار نفر و اظهار گله وشکایت آن‌ها را به دنبال دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: ما به اندازه کافی با وجود تحریم در مراودات اقتصادی با بحران‌های جدی در تهیه قطعات یدکی قطارها مواجه هستیم و این عدم پرداخت کار را سخت‌تر می‌کند.

او یکی دیگر از مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع اعتبارات را تاخیر در تعمیرات به موقع دانست و توضیح داد: این تاخیر یعنی به جای اینکه تعمیرات پیش‌گیرانه انجام دهیم مجبوریم صدمات ناشی از خرابی‌های دفعتی را که هزینه برتر است، انجام دهیم.

او ادامه داد: در بلند مدت نیز ما شاهد استهلاک در شبکه هستیم که غیر قابل جبران است و هزینه‌های آن به اندازه دیر رسیدن یارانه نیست بلکه چند ده برابر آن است.

تشکری هاشمی اظهار داشت: هنگامی‌ که بالای خط مترو در مسیر خط 5 آسیب می‌بیند و نشست می‌کند و ریل آسیب می‌بیند اگر پول باشد، با هزینه‌ای کم به سرعت تعمیر می‌شود این هزینه هم باید از محل یارانه‌ها تامین شود اما وقتی این پول تامین نشود خرابی ریل موجب آسیب دیدن ریل و قطار می‌شود و چه بسا حوادث بسیار بدتری اتفاق بیافتد.

 شیوه مدیریت مشکل دارد

 وی دلیل پرداخت‌ نشدن اعتبارات مالی را درشیوه مدیریت منابع در کشور دانست و افزود: شیوه مدیریت منابع در کشورما دچار مشکل است زیرا ما کشور پر درآمدی هستیم و این طور نیست که منابع ما تامین نشود.

او ادامه داد: نشان این سوء مدیریت گاهی اوقات در پرداخت پول‌های کلان که برخی درقاعده و مصوبات هم نبوده مشاهده می‌شود.

تشکری افزود:البته هزینه این پول‌ها برای رفع مشکل مردم خوب است اما شایسته‌تر آن است که بودجه‌های مصوب پرداخت شود.

به عقیده وی بیشترین ایراد از برنامه ریزی، مدیریت و شیوه انجام کار است: چه معنی میدهد که 5 ماه از سال بگذرد هنوز در نقطه صفر باشیم و هنوز یارانه مترو پرداخت نشده باشد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: البته مجموعه وزارت کشور تلاش فراوانی می‌کنند که این مشکل رفع شود ولی باید عیب را در شیوه مدیریتی جستجو کرد.

او بخشی دیگر از دلیل این عدم پرداخت را حساسیت‌هاست غیر معقول برخی مسئولان در دولت نسبت به مجموعه شهرداری دانست و تصریح کرد: جایی که بحث خدمت رسانی به مردم مطرح است این بحث‌ها نباید مطرح شود و ما نیز خود را دلخوش به این می‌کنیم که بحث این عدم پرداخت ها در مدیریت منابع است ونه مشکل برخی با شهرداری تهران.

کد خبر 141675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز