همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه حرکت ملل مسلمان و رویدادهای اخیر را در کشورهای منطقه، ناشی از انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی دانست.

علی اکبر صالحی

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای صالحی در بیست و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور افزود: هیچ حرکتی در خلأ روی نمی‌دهد؛ آیا می‌توان اتفاقاتی را که در کشورهای اطراف ما رخ می‌دهد در خلأ و بدون الگو دانست؟ قطعا این گونه نیست.

وی با اشاره به دیدار دیروز خود با دومین گروه از دانشگاهیان، فرهنگیان و قشرهای مختلف مردم مصر گفت: در این دیدار حدود دو ساعته شماری از مصری‌ها با اعتقاد کامل در وصف انقلاب اسلامی ایران سخن گفتند و تفسیر کاملا درستی از حرکت و انقلاب مردم مصر ارائه کردند.

آقای صالحی افزود: اما یکی از آنان معتقد بود حرکت ملت مصر حرکتی مدرن است و مردم مصر در پی حکومت مدرن هستند همچنانکه شعارهای آنان نیز آزادی، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی بوده و هست و این گونه نتیجه گرفت که قیام مردم مصر متأثر از انقلاب اسلامی ایران نبوده است.

وی گفت: در پاسخ به این شهروند مصری گفتم مگر اسلام جز آزادی، عدالت‌خواهی و بازگشت به کرامت انسانی طلب می‌کند؛ همه این شعارها اسلامی است و این مفاهیم از مبانی اسلام برگرفته شده، بنابراین بخواهید یا نخواهید قیام ملت شما مبتنی بر بیداری اسلامی است.

وزیر امور خارجه افزود: زمانی که مبارک بر مصر حاکم بود اخوان المسلمین جرأت هیچ کاری نداشتند اما پس از قیام ملت مصر کانون‌های اسلامی به شکل روزافزون در حال ازدیاد است.

آقای صالحی گفت: در تونس نیز که مردم از رفتن به مساجد منع شده و محروم بودند اکنون مساجد هر روز بیشتر رونق می‌یابد؛ این گویای چه امری است؟

وی افزود: در سفری که اخیرا به یکی از جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه داشتم مشاهده کردم که بسیاری از جوانان به اسلام روی آورده‌اند و مساجد در حال آباد شدن است؛ ملت‌ها حتی در غرب از ایسم‌گرایی و نیهیلیسم خسته شده و از آن عبور کرده‌اند.

آقای صالحی گفت: این رویدادها در دنیا نشانه احیای اسلام و متأثر از انقلاب اسلامی ایران است و تردید نکنیم که دین احیا شده و نه فقط در اسلام، که حتی در مسیحیت توجه به اخلاق با منشأ دینی رو به فزونی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: آموزش و پرورش در دو دهه اخیر تحولات چشمگیری یافته است و امیدواریم در عرصه سیاست خارجی نیز زمینه آشنایی با مسائل این عرصه فراهم شود.

آقای صالحی تاکید کرد: دانش آموزان باید از همان دوره دبستان نحوه تعامل بین‌المللی را بیاموزند.

وی افزود: برخی کشورها دانش آموزان فرزانه و منتخب را در قالب هیئت‌هایی تابستان‌ها به کشورهای مختلف می‌فرستند و برای آنان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند تا دانش‌آموزان با دنیای خارج نیز آشنا شوند که باید از این تجربیات استفاده کرد.

آقای صالحی بر ارتقای آموزش و یادگیری زبان خارجه در مدارس تاکید کرد و گفت: یکی از نقدهای کنونی وزارت امور خارجه این است که به علت تسلط نداشتن بر زبان خارجه نمی‌توانیم در دیدارهای دوجانبه با طرف‌های خارجی روابط دوستانه‌ای برقرار کنیم.

وی با تاکید بر توجه ویژه به زبان‌های عربی و انگلیسی از دوره دبستان تصریح کرد: اکنون کتاب به اندازه کافی هست اما روش‌های تدریس مطلوب نیست.

آقای صالحی افزود: قواعد و صرف و نحو که مشکلی را حل نمی‌کند؛ یادگیری علم زبان در این عرصه اهمیت چندانی ندارد مهم خوب سخن گفتن است.

در مراسم پایانی اجلاس رؤسای آموزش و پرورش، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر اطلاعات و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز سخنرانی کردند.

کد خبر 141554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز