همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران دیگر نیازی به غنی سازی ندارد، تاکید کرد: فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران متوقف نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست روز سه شنبه و در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده است که بدلیل آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر، ایران دیگر نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد، این مطلب را بیان کرد.

رامین مهمانپرست ضمن رد این اظهارات، آن را ناشی از عدم آشنایی آنان نسبت به مسایل هسته ای دانست.مهمانپرست افزود: اظهارنظر های متفرقه از جمله اظهارنظر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نشان دهنده آن است که احتمالا وی به حد کافی نسبت به مسایل هسته ای اشراف ندارد.وی تاکید کرد برای تداوم بهره مندی از دانش هسته ای صلح آمیز، نیاز به تامین سوخت نیروگاه داریم و برای تامین سوخت هم باید به غنی سازی ادامه دهیم .

تایید نامه جلیلی به اشتون

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص نامه اخیر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این نامه که پاسخ جلیلی به نامه قبلی خانم اشتون می باشد، کاملا طبیعی است.

مهمانپرست یادآور شد: ما قبلا اعلام کرده ایم به منظور همکاری، آماده گفت و گو حول نقاط مشترک هستیم و هیچ تغییری در نقطه نظرات تهران ایجاد نشده است .

وی ادامه داد: فکر می کنیم در فضای سازنده و رویکرد تعاملی می توان سوء تفاهم هایی را که برای آژانس ایجاد شده است، برطرف کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: ایران در حال انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای است و گفت و گو ها را برای همکاری ، موثر و مفید می دانیم و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده ایم.

مقامات غربی بهتر است درباره مسایل داخلی خودشان صحبت کنند

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اظهار نظرهای ضدایرانی اخیر برخی مقامات غربی از جمله رییس سازمان سیا، وزیر دفاع آمریکا و تونی بلر نماینده سازمان ملل در مذاکرات گروه چهارجانبه بین المللی ،گفت: به این افراد توصیه می کنیم بهتر است در باره مسایل داخلی خودشان صحبت کنند.

وی افزود: افرادی که علیه ایران اظهارنظر می کنند ، عمدتا دارای مسوولیت های دولتی در کشورهای غربی هستند، به آنها توصیه می کنیم نگاهی به عملکرد خودشان در دوران تصدی این مسوولیت ها داشته باشند و آن وقت متوجه تخلفات خود و مواردی که منجر به زیرپا گذاشته شدن حقوق مردم منطقه ما شده است، خواهند شد.

مهمانپرست تصریح کرد: این افراد جایگاه و کارنامه درخشانی در بین ملت ها منطقه ما ندارند و در موقعیتی نیستند که بخواهند علیه ایران اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: در میان این افراد، بویژه آقای تونی بلر با توجه به پرونده بسیار مساله داری که در منطقه ما دارد، مطالبی را که مطرح می کند به هیچ وجه جایگاهی در بین افکار عمومی ندارد و فکر می کنیم بهتر است درباره موضوعات دیگری در رابطه با مسایل داخلی کشور خودش صحبت کند.

دستاوردهای سفر نخست وزیر پاکستان به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص سفر سید یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان به تهران، با تاکید به اهمیت روابط تهران-اسلام آباد گفت: در جریان سفر آقای گیلانی به تهران تفاهم نامه هایی امضا شد و بیانیه مشترکی هم امروز منتشر خواهد شد.

مهمانپرست با اشاره به همکاری های همه جانبه میان ایران و پاکستان، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در دو کشور، امکان ارتقای سطح همکاری ها وجود دارد.

وی همچنین با یادآوری همکاری های ایران و پاکستان برای رفع مسایل و مشکلات منطقه ای از جمله بحث های مربوط به مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر افزود: راهکارهای منطقه ای بهترین راه برای حل مسایل منطقه است.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نشانگر همکاری های گسترده‌تر ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده همکاری‌های گسترده‌تر ایران با این نهاد بین المللی است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر یوکیو آمانو در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر همکاری نامناسب تهران با بازرسان این نهاد بین المللی همچنین تصریح کرد: همانگونه که بارها اعلام کرده ایم تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و در گزارش‌های متعدد آژانس این نکته نیز تایید شده است.

وی با بیان این که عدم انحراف برنامه های هسته‌ای از اهداف صلح آمیز در گزارش اخیر مدیرکل آژانس نیز مورد تایید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌های ما با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحت نظارت بازرسان آژانس انجام می‌شود.وی افزود: در سایه این همکاری‌ها می‌خواهیم از حقوق مسلم خود نیز بهره‌مند شویم.

سفیر ایران در سریع ترین زمان ممکن به لیبی بازمی‌گردد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی در سریع ترین زمان ممکن در سفارت کشورمان در طرابلس مستقر می شود.

مهمانپرست روز سه شنبه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی، تماس تلفنی اخیر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و مصطفی عبدالجلیل رییس شورای انتقالی لیبی را یادآور شد و افزود: در این تماس هم از آقای عبدالجلیل برای سفر به ایران دعوت شد و هم از وزیر امور خارجه ایران دعوت کردند که به لیبی سفر کند.

وی ادامه داد: رییس شورای انتقالی لیبی با توجه به پیروزی مردم در این کشور همچنین از آقای صالحی خواست که سفارت ایران در طرابلس فعالیت خود را در بالاترین سطح ادامه دهد که مقدمات این امر انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با حرکت مردم لیبی همراهی کرد و کمک‌های خود را در طول تحولات به مردم لیبی ارسال کرد و با مسوولان شورای انتقالی نیز در تماس بوده است.

مهمانپرست با تاکید بر همکاری های ایران با دولت انتقالی لیبی افزود: ما در کنار مردم لیبی هستیم و امیدواریم هر چه سریع تر دولت مردمی از راهکارهای قانونی در این کشور استقرار یابد.

وی تصریح کرد: مشارکت گروه‌های مختلف در دولت مردمی لیبی می تواند زمینه را برای تسریع در گسترش روابط دو کشور فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که دخالت نیروهای خارجی در لیبی توسعه ناامنی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به سوابق غربی ها و کشورهای عضو ناتو،‌ این حضور به نفع مردم لیبی نخواهد بود.

مهمانپرست در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در تحولات اخیر لیبی هیچ گاه تعطیل نشده است.

وی گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران از جمله معدود سفارتخانه هایی بود که در تمام دوران بحران لیبی به فعالیت خود ادامه داد و تنها به نشانه اعتراض به دولت لیبی در سرکوب مردم، سطح فعالیت سفارت کاهش یافت اما با وجود همه خطرات احتمالی برای دیپلمات های ایرانی، روابط در پایین ترین سطح ادامه داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفرهای احتمالی مقامات دو کشور گفت: متناسب با روند استقرار دولت مردمی و نهادینه شدن مشارکت مردمی در دولت این کشور، سفرهای لازم بین مقامات دو کشور انجام می شود.

کشورهای منطقه مراقب فتنه های آمریکایی - صهیونیستی باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه هدف از تلاش برخی ها برای بی ثبات کردن سوریه، ایجاد راه فرار برای رژیم صهیونیستی است، به کشورهای منطقه هشدار داد که مراقب فتنه ها و توطئه های آمریکایی - صهیونیستی باشند.

رامین مهمانپرست افزود: کشورهای منطقه باید مراقب باشند و اجازه ندهند با بی ثبات شدن کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند، منافع آمریکا و این رژیم اشغالگر تامین شود.

وی ‌همچنین گفت: ‌اگر مطالبات مردم سوریه به صورت مسالمت آمیز بیان شود، دمشق آمادگی تحقق بخشی از این خواسته ها را که در چارچوب منافع ملی و حاکمیت ملی سوریه می گنجد، دارد و اصلاحاتی را در همین رابطه شروع کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد:‌ مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه با شفافیت و صراحت در مقاطع مختلف اعلام شده است.

مهمانپرست افزود: این برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل است که باید به مطالبات مردمی در کشورها توجه شود و این مطالبات باید بصورت مسالمت آمیز مطرح شود.

وی یادآور شد: اگر مطالبات مردمی به صورت مسالمت آمیز بیان شد، نباید با خشونت و سرکوب با آن برخورد کرد.

وی اظهار داشت: این که کشورهای خارجی و بیگانه نباید در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کنند ، اصلی است که همیشه به آن تاکید کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که حفظ ثبات و امنیت در منطقه با همکاری کشورهای منطقه برای ما در اولویت است، خاطرنشان کرد: اقتدارکشورها با بهره مندی از حمایت اکثریت مردم تامین خواهد شد نه با وابستگی به قدرت ها بویژه به قدرت های غربی.

وی با بیان اینکه باید به مسایلی که در منطقه صورت می گیرد، بصورت جامع نگاه کرد، گفت: برخوردهای گزینشی و اعمال رفتارهای دوگانه قابل قبول نخواهد بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه تاکید کرد فضاسازی کشورهای غربی به منظور تامین منافع خود و تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.

مهمانپرست افزود: آنها در یک مساله مثل لیبی برخورد نظامی را در دستور کار خود قرار می دهند و تعداد زیادی از مردم بیگناه را از بین می برند.

وی تصریح کرد: برای غربی ها حفاظت از جان مردم و توجه به خواسته های آنان اهمیت ندارد بلکه آنچه آنها به دنبالش هستند انعقاد قراردادهای نفتی و اقتصادی و پیگیری منافع خودشان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که در کشورهای دیگر منطقه مثل یمن و بحرین مطالبات مردم فراموش می شود،عنوان کرد: فرمول‌هایی را دنبال می کنند که در آن به مسایل مردم توجه نمی شود و این برخوردهای دوگانه قابل قبول نیست.

هدف از تلاش برای بی ثباتی سوریه، ایجاد راه فرار برای رژیم صهیونیستی است

مهمانپرست تاکید کرد آنچه باعث بی ثباتی در سوریه می شود و جریان آمریکایی-صهیونیستی تلاش می‌کنند در منطقه به آن دامن بزنند دخالت سایر کشورها در مسایل داخلی سوریه و بی ثبات کردن این کشور به منظور ایجاد راه فراری برای رژیم صهیونیستی است.

وی به کشورهای منطقه توصیه کرد که با هوشیاری مراقب فتنه های امریکایی صهیونیستی در منطقه باشند و اجازه ندهند با بی ثبات شدن کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند، منافع امریکا و این رژیم اشغالگرتامین شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد:‌ رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می کند.

مهمانپرست این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا رییس جمهوری در سفر آتی به نیویورک با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار می کند و آیا در این دیدار، موضوع زندانیان ایرانی در آمریکا پیگیری می شود؟ عنوان کرد.

وی اظهار داشت: دفتر رییس جمهوری اعلام کرده است که آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت می کند.

مهمانپرست افزود: جزییات برنامه های این سفر را دفتر رییس جمهوری به محض مشخص و قطعی شدن اعلام می کند.

طرح گام به گام روسیه تحت بررسی کارشناسان تهران و مسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح گام به گام روسیه درباره ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر طرح و ابتکاری که بر اساس حسن نیت ارایه شود و بتواند به رفع سوء‌ تفاهم در مسوولان آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک کند با حسن نیت نگاه می کند.

مهمانپرست با بیان این که ایران همواره تاکید کرده است که روحیه تعامل و همکاری باید در دستور کار باشد، افزود:‌ ما همواره آمادگی خود را برای گفت وگو اعلام کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: ‌کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و عضو معاهدهN.P.T که عدم انحراف فعالیت‌های آنها مشخص شده است باید از حقوق خود برخوردار شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت:‌ هم اکنون نشستی بین کارشناسان ایران و روسیه درباره طرح گام به گام روسیه در جریان است که بعد از مشخص شدن جزییات، نقطه نظرات خود را اعلام می کنیم.

مواضع تنش آفرین حضور خط آمریکایی- صهیونیستی را در منطقه تقویت می کند

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره طرح برخی مواضع از سوی شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران سوال کرد.

مهمانپرست پاسخ داد: هر حرفی که موجب برهم زدن وحدت شود و به تنش و درگیری در منطقه دامن بزند، فرصت حضور خط آمریکایی- صهیونیستی را در منطقه تقویت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که کشورهای منطقه توانایی ایجاد ثبات در منطقه را دارند، گفت:‌ اگر این کشورها در کنار یکدیگر قرار گیرند، جریان آمریکایی- صهیونیستی دیگر امکان حضور در منطقه را پیدا نمی کند.

مهمانپرست افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه معتقد به همکاری کشورهای منطقه است.وی خاطرنشان کرد:‌ مسایلی که با هدف ایجاد فضای خاص علیه کشورمان مطرح می شود ناشی از موج ایران‌هراسی است که به منظور اختلاف کشورهای منطقه دامن زده می شود.

وی یادآور شد:‌ این گونه حرکت ها، خواسته‌های دشمنان منطقه را تامین می کند و از این رو، باید راه تعامل، وحدت و همکاری را در پیش گرفت.

راه حل‌های منطقه‌ای برای رفع ریشه‌های بحران در افغانستان باید در اولویت باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری تاکید کرد راه حل‌های منطقه‌ای و مشارکت کشورهای منطقه برای رفع ریشه‌های بحران در افغانستان باید در اولویت باشد.

مهمانپرست که در پاسخ به سوالی درباره حضور یا حضور نیافتن ایران در اجلاس بن آلمان سخن می گفت، افزود: چنانچه احساس شود، شرکت در یک اجلاس یا پیگیری هر طرحی به موضوع های مورد توجه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مربوط است، نقطه نظرات خود را اعلام می کنیم.

وی یادآور شد:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره مباحث مربوط به افغانستان و طرح‌های رفع بحران‌های موجود در این کشور را پیگیری کرده است و این مسایل با حساسیت، مورد توجه کشور ما قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ ما هر تلاشی را که به برقراری صلح و ثبات در افغانستان ، برطرف شدن ریشه تروریسم و ناامنی در این کشور و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کمک کند را با دقت بررسی و دنبال می کنیم.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یک تبعه افغان در مصاحبه ای تلویزیونی علیه ایران اظهار داشت: هر فردی که مطالب خلاف گفته است، اشتباه گفته است.

وی در ادامه روابط ایران و افغانستان را بسیار نزدیک و استراتژیک خواند و تصریح کرد: همکاری‌های گسترده تهران و کابل تامین منافع ملی دو کشور را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ کشور افغانستان با بحران‌هایی رو به رو بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره در این بحران‌ها در کنار مردم این کشور بوده است و ما به این تعهد خود که بر پایه اصول انسانی است،‌ پایبند هستیم.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره ایران اهمیتی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره کشورمان اهمیتی ندارد و فاقد ارزش و قابلیت پیگیری است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر وزیر دفاع آمریکا در زمینه محتمل بودن یک انقلاب در ایران گفت: مقامات آمریکایی به دلیل مشکلاتی که این کشور با آنها روبه روست بعضی وقت‌ها اظهاراتی مطرح می کنند که ارزش پیگیری و توجه ندارد.

وی تصریح کرد: پایه و اساسی در اظهارات مقامات آمریکایی به ویژه مقامات نظامی آنها دیده نمی‌شود.

تلاش‌های ایران برای حل مساله بحرین

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که چه زمانی طرح ایران در مورد بحرین اعلام می شود، با بیان این که از ابتدای تحولات بحرین اظهار نظرهایی داشته ایم، گفت: موضوعاتی که در رابطه با این بحرین بیان می‌شده را در دستور کار قرار داده و آن را به شکل های مختلف در رایزنی با کشورهای مختلف دنبال کرده ایم.

وی تصریح کرد:ما از طریق مراجع قانونی و نهادهای بین المللی، ظلمی که در حق مردم بحرین می شود را اطلاع داده و راهکارهای خود را اعلام کرده ایم.

مهمانپرست سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه را یادآور شد و تصریح کرد: سفرهایی که آقای صالحی به کشورهای منطقه داشتند و تماس هایی که همچنان با مسوولان این کشورها دارند از جمله طرح هایی هستند که می‌ تواند به مساله بحرین کمک کند.

نباید در مسیر خواست دشمنان منطقه حرکت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تلاش های اخیر جمهوری آذربایجان برای نصب مجسمه ای از بابک خرمدین در شهر باکو گفت:معتقدیم به دلیل خصوصیات مشترک دینی، فرهنگی و تاریخی بین دو کشور باید روابط به سمتی پیش برود تا فرصت های بهره مندی مردم از این روابط در حداکثر شرایط ایجاد شود.

مهمانپرست با بیان این که مشترکات تاریخی و فرهنگی باید زمینه وحدت و همگرایی بین کشورها باشد، تصریح کرد: نباید در مسیری حرکت کرد که خواست دشمنان منطقه و دشمنان دو کشور را تامین کند.

وی افزود: موضوعات انحرافی و بحث هایی که به تنش بین دو کشور دامن می زند، هیچ کمکی به ایجاد صلح، امنیت، ایجاد ثبات و امنیت نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حتما مسوولین کشور جمهوری آذربایجان با تدبیر و هوشیاری در برابر این گونه فتنه انگیزی ها که ریشه آن ممکن است از بیرون از منطقه ما باشد و از روابط خوب دو کشور مراقبت خواهند کرد.

با هر نوع اقدام تروریستی مخالفیم و آن را محکوم می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارات متناقض مقامات آمریکایی در رابطه با حوادث تروریستی 11 سپتامبر و متهم کردن ایران به نقش داشتن در آن گفت: اول اینکه ما با هر نوع اقدام تروریستی مخالف هستیم و آن را محکوم می کنیم و معتقدیم تروریسم به هر شکل و درهر جای دنیا که صورت بگیرد محکوم است.

مهمانپرست تقسیم تروریسم به خوب و بد را برخوردی نامناسب توصیف و تصریح کرد: از اینکه در آمریکا حادثه ای اتفاق افتاده و تعداد زیادی از مردم آن کشور در این حادثه از بین رفته اند تاسف و تاثر خودمان را اعلام کرده و آن را محکوم کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ مردم ایران که خود بزرگترین قربانی تروریسم هستند از حوادث تروریستی تنفر دارند و تنفر خود را بارها اعلام کرده اند.

متهم کردن کشورهای مختلف در مورد 11 سپتامبر فرار روبه جلوی مقامات آمریکایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ابهاماتی در رابطه با حادثه 11 سپتامبر وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه مقامات آمریکایی به جای اینکه به افکار عمومی مردم کشور خود و مردم دنیا پاسخگو باشند، با متهم کردن دیگران فرار رو به جلو دارند.

مهمانپرست، سوابق طولانی آمریکا و برخی از کشورهای غربی در حمایت از گروه های تروریستی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: افکار عمومی دنیا نسبت به اقدامات این کشورها در مقابله با تروریسم با تردید مواجه شده اند.

وی به امکاناتی که آمریکایی ها در اختیار ' عبدالمالک ریگی' یکی از تروریست‌های شرق کشور قرار داده بودند، اشاره کرد و گفت: بزرگترین گروه های تروریستی در رابطه با ملت ما مورد حمایت این کشورها قرار دارند و آنها به صورت آزادانه در این کشور تردد دارند.

مهمانپرست تاکید کرد: مقامات آمریکایی در برخورد دوگانه با تروریسم متهم اصلی هستند و حتما باید در درجه اول به مردم خود پاسخ داده و زوایای پنهان حادثه 11 سپتامبر را روشن کنند.

وی افزود: مقامات آمریکایی با اتهام زدن به ایران و کشورهای دیگر مساله ای را که متوجه رفتار و سیاست های خودشان است را نمی توانند برطرف کنند.

ایران وضعیت اقتصادی مناسب تری نسبت به بسیاری از کشورها دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تدبیر وزارت امور خارجه برای جلوگیری از واردات بی رویه به کشور اظهار داشت: اگر مسایلی که در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور ما در جریان است با وضعیت اکثریت کشورهایی که اقتصاد خود را با اقتصاد آمریکا و اروپا گره زده بودند مقایسه شود، نشان دهنده وضعیت مناسب تر و برتری نسبی اقتصاد ایران خواهد بود.

مهمانپرست با یادآوری بحران اقتصادی و تبعات اجتماعی آن در کشورهای غربی افزود: در شرایطی که آمریکایی ها و کشورهای اروپایی به شدت با بحران اقتصادی و بحران های اجتماعی ناشی از آن مواجه هستند، کشور ما بزرگترین طرح اصلاح اقتصادی خود را دنبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب که اجرای این طرح نیاز به یک شهامت جدی داشت، تاکید کرد کشوری وارد اجرای چنین طرح بزرگی می شود که به پایه های مقاوم اقتصادی خود اطمینان دارد.

مهمانپرست تحسین مجامع بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول از اجرای خوب هدفمند کردن یارانه ها را یادآور شد و گفت: ارزیابی میزان توفیقات اقتصادی کشور باید به صورت دقیق و توسط کارشناسان اقتصادی انجام شود و ممکن است کارشناسان سیاست خارجی و خبرنگاران از ظرایف آن آگاه نباشند.

پیگیری وضعیت امام موسی صدر از اولویت‌های سیاست خارجی است

وی در پاسخ به اظهارنظر خبرنگار دیگری درباره پیگیری نشدن موضوع امام موسی صدر از سوی این وزارتخانه گفت: متاسفانه برخی از رسانه های ما چون حرفه ای نیستند و فعالیت‌های سیاست خارجی را به طور خاص پیگیری نمی کنند، از اخبار عقب هستند.سخنگوی وزارت امور خارجه، پیگیری وضعیت امام موسی صدر را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران خواند و گفت:‌ پیگیری این موضوع برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و تمام تلاش خود را در این جهت انجام می دهیم.

کد خبر 145544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز