همشهری آنلاین: وزیر خارجه با انتقاد از استقرار سپر دفاعی موشکی ناتو در ترکیه گفت که این اقدام استانبول صحیح نبود.

صالحی علی اکبر

به گزارش ایسنا علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ که در حاشیه‌ نخستین همایش بین‌المللی بیداری اسلامی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت درباره‌ اعزام هیاتی از ایران برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران همواره با این موضوع به طور جدی برخورد کرده است و هیاتهایی در عالیترین سطوح به این مجمع اعزام کرده است و تقریبا تاکید بر این است که مقامات جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس جمهور همواره در این نشست مهم مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند.

 وی ادامه داد:‌ در اجلاس آینده که چند روزآینده برگزار خواهد شد مباحث زیاد حاشیه‌ای مانند دوربان 2 و حتی مسائل مربوط به امنیت تکنولوژی هسته‌ای و ایمنی آن خواهد بود . بنابراین نشستهای متعدد پیرامونی در طول مجمع عمومی برگزار خواهد شد و یکی از مواردی که احتمال دارد در آنجا مطرح شود موضوع فلسطین است.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در مورد بیداری اسلامی گفت:‌ با استقبال بسیار خوبی از برگزاری این همایش روبرو شدیم، توقع ما نیز همین بود زیرا خیزش‌های مردمی که در بستر بیداری اسلامی انجام شده است توقع این بود که پیش قراول این حرکت اسلامی که جمهوری اسلامی ایران است اولین نشست بیداری اسلامی را برگزار کند و ملتهای منطقه را نسبت به خطراتی که ممکن است پیش رو داشته باشند متوجه کند.

 به لطف الهی ما شاهد هستیم با وجود این که زمان کوتاهی برای برگزاری این اجلاس داشتیم و فرصت کوتاهی در اختیار داشتیم اما دیدیم با لبیک گویی بخش عمده‌ای از فرهیختگان و نخبگان جهان اسلام روبرو شدیم و حدود 700 نفر از نخبگان کشورهای اسلامی دراین نشست حضور دارند و این نشست یقینا آثارش در آینده به گونه‌ای خواهد بود که این حرکت‌های اصیل مردمی که در بستر بیداری اسلامی انجام گرفته است را مصون از خواسته‌های نامشروع غربی‌ها و دشمنان اسلام بکند و آنها را از این که دیگران بخواهند از این حرکتها سوء استفاده داشته باشند دور نگه دارد.

 وزیر خارجه ادامه داد: امیدواریم نتیجه این نشست نقشه‌ راهی برای مردم انقلابی این منطقه باشد تا از این طریق بتوانند حکومتهای آینده خود را به گونه‌ای تعیین کنند که حکومت‌ها برآمده از اراده‌ مردم باشد. تا به امروز حکومت‌های منطقه غالبا برآمده از اراده مردم نبودند و مردم و حکومت‌ها دو پدیده مجزا از هم بودند اما در آینده مانند ایران که دولت و نظامش منبعث از اراده مردمش است دراین کشورها نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد ومردمسالاری دینی در منطقه برقرار می‌شود.

 وزیر امور خارجه با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری و بیان راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به انقلاب‌ها در کشورهای دیگر که هنوز تحولاتی رخ نداده است، گفت: راهکاری که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرموده‌اند همان نقشه راهی است که ما انتظارش را داشتیم. این راهکار هوشیاری را به مردم منطقه خواهد داد تا بخصوص در بعد جلوگیری از مصادره شده انقلابهایشان توسط اغیار توجه ویژه داشته باشند. البته این نشست و کمیته‌هایی که در این نشست مورد توجه قرار گرفته است روی سخنان مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان بیشترکار خواهند کرد و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد و به گونه‌ای جزیی‌تر وارد تدوین برنامه‌ی کاری خواهند شد.

 صالحی افزود: ‌مطمئن هستیم بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و آیات الهی که ما را نسبت به آینده امیدوار کرده است امت اسلامی می‌رود در آینده اوج بگیرد و در جایگاهی قرار گیرد که توجه همه‌ ملتهای دنیا را به حکومتهای مبتنی بر عدل و انصاف و حق که حکومتهای اسلامی است جلب کند.

 صالحی ادامه داد: معتقدیم نتیجه‌ این بیداری، بیداری جهانی خواهد بود. ما معتقدیم که امام زمان (عج) ظهور خواهد کرد و جهان به سمتی می‌رود که شاهد تحولی عظیم در اداره حکومتها و دولتها باشند.

 البته ما درحال طی کردن مراحل اولیه هستیم ایران الگویی را ارائه کرده است وعلی رغم نواقصی که ممکن است داشته باشیم که ناشی از اشکالات است که در وجود خودمان است، اما درمجموع یک الگوی سازنده بوده است. الگویی که توانسته خود را اصلاح کند و بازخورد مثبت داشته است. هرگاه دیده جایی اشتباه می‌کند خود را اصلاح کرده است، زیرا این حکومت نظامی مردمی در بستری اسلامی است. اگر ما توسعه چنین نظام‌هایی را در سایر کشورها ببینیم همه همگرایی فکری و هم اندیشی در نحوه‌ اداره‌ جامعه خود و تدوین فرهنگشان و پیدا کردن راه پیشرفت وسعادت خود را خواهند داشت.

 فلسطین تجزیه پذیر نیست

وزیر امور خارجه‌ کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما معتقدیم فلسطین به همه‌ فلسطینی‌ها تعلق دارد. فلسطین تجزیه پذیرنیست که ما بخواهیم به نحوی که برخی القا می‌کنند در آن مسیر حرکت کنیم. ما از ابتدا تاکید کردیم فلسطین متعلق به فلسطینیها است و ایران پیشنهادی را مبنی بر برگزاری رفراندوم در فلسطین برای تعیین نوع حکومتشان داده است.

 وی تاکید کرد: ما با تجزیه‌ فلسطین تحت هیچ عنوانی و به هیچ بهانه‌ای موافق نیستیم. ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و این موضع صریح ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز بوده است.  ما این رژیم را غاصب می‌دانیم و باید سرزمین فلسطین به کل مردم فلسطین بازگردانده شود.

 وی در پاسخ به پرسشی که آیا رئیس‌جمهور ایران قبل و بعد از سفرش به نیویورک سفر دیگری نیز خواهد داشت یا خیر؟ گفت: این موضوع در آینده اعلام خواهد شد.

 خبرنگاری پرسید: آیا وزیر خارجه‌ عمان در مورد وضعیت دو تبعه‌ آمریکایی که در ایران بازداشت هستند میانجی‌گری کرده است؟ گفت:‌ بسیاری از سران کشورها پا درمیانی کردند واین پادرمیانی‌ها را ما به قوه قضاییه و مسئولین آن اعلام کردیم که امیدواریم مورد رافت مسئولین قوه قضاییه قرار گیرد.

 وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه تحلیل ایران از بیداری اسلامی در منطقه چیست؟ گفت:‌ این حرکتهای مردمی یقینا نیاز به دو عنصر مهم دارد هیچ حرکتی در خلاء رخ نمی‌دهد. باید قوه محرکه‌ای پشت حرکتهای مردمی باشد. ما معتقدیم یکی از عناصر عمده این قوه محرکه همان اندیشه‌ی اسلامی است که حضرت امام (ره) احیاگر آن بودند و تجلی آن انقلاب اسلامی ایران بود.

 این موضوع به عنوان قوه محرکه بستر لازم را در اندیشه‌های مردم منطقه ایجاد کرد. دوم پیش رو داشتن یک الگو است که مردم هر زمان که حرکت کنند باید به سمت مقصدی روند که آن مقصد الگویی را پیش روی آنها قراردهد که آن الگو جذاب باشد و آنها را در حرکت خود به شوق آورد. الگویی که پس از 30 سال در منطقه در مقابل مردم منطقه قرار گرفت همان جمهوری اسلامی ایران است این مبالغه آمیز نیست.

 وی به فعالیتهای علمی ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه بحث هسته‌ای و پرتاب ماهواره اشاره کرد و گفت:‌ این حرکتهای مردمی که شاهد آن هستیم به خاطر این دو مولفه بستر اسلامی واندیشه‌ی اسلامی توسط ایران در منطقه پراکنده شد و الگو قرار گرفتن ایران واداشت که مردم به حرکت درآیند.

 وی در مورد آینده‌ موج بیداری اسلامی گفت: آینده این حرکتها برای ما روشن است.

 وی همچنین در مورد استقرار سپر دفاعی موشکی ناتو در ترکیه گفت: هنوز این موضوع چندان به طور جدی از طرف ترکیه مطرح نشده است فقط در حد صحبتی بوده است، اما اگر قرار باشد چنین تصمیمی گرفته شود ازنظر ما تصمیم چندان درستی نیست ونیاز به بازنگری دارد، زیرا هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. دهه‌ها است که کشورهای منطقه با هم زندگی می‌کنند حال که این تحولات مردمی در منطقه رخ داده است و به سمتی می‌رود که انسجام منطقه را بیشتر کند تا دولتهای ناشی از این تحولات و حرکتهای مردمی دولتهایی باشند که ناشی از اراده ملی هستند و یقینا هر دولتی که ناشی از اراده‌ی مردمش باشد در جهت منافع مردمش کار خواهد کرد آنها هم‌افزایی فکری و همگرایی سیاسی خواهند داشت و منطقه به سمتی می‌رود که از استقلال بیشتری برخوردار باشد، بنابراین اگر بخواهند در این برهه چنین سامانه‌ی راداری در منطقه ایجاد کنند جز ایجاد ابهام امر دیگری در پی ندارد.

کد خبر 145937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز