همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حرکت جمعی و هماهنگ کشورهای عضو گروه دی هشت قابلیت مقابله با اثرات سوء بحران‌های جهانی را دارد.

salehi

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از ابوجا؛ آقای علی اکبر صالحی در چهاردهمین اجلاس وزرای خارجه گروه دی هشت در ابوجا با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌ها و همگرایی‌های منطقه‌ای افزود: حرکت جمعی و هماهنگ کشورهای عضو گروه دی هشت نه تنها ظرفیت، توان و قابلیت مقابله با آثار سوء بحران‌های جهانی را دارد بلکه در سایه افزایش مناسبات درون گروهی، صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی مستقر خواهد شد.

وی با اشاره به بازار بزرگ جمعیتی کشورهای گروه دی هشت با گستره سرزمینی سه قاره، نیروی انسانی متخصص، جوان و کارآمد به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند، گفت: گروه دی هشت واجد ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی برای گسترش همکاری‌هاست و در صورت برنامه ریزی جامع، می توان امیدوار بود که ساختار دی هشت فراتر از ابعاد فرامنطقه ای گسترش می یابد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش به توانمندی‌های کشورهای عضو این گروه اشاره و از افزایش حجم تجارت درون گروهی با51 درصد رشد و رسیدن به101میلیارد دلار ابراز خرسندی کرد.

آقای صالحی همچنین برطرف شدن موانع عملیاتی و تسهیل زمینه‌های رشد روزافزون تجارت درون گروهی را بین کشورهای عضو دی هشت خواستار شد.

وی با تاکید بر جایگاه گروه دی هشت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: ضروری است تصمیمات متخذه در درون گروه دی هشت برای ارتقای موقعیت این تشکل در عرصه بین المللی اجرایی شود.

وزیر امور خارجه همچنین در سخنان خود بر تقویت دبیرخانه دی هشت تاکید و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به زودی نامزد پست دبیرکلی گروه هشت را برای سال2013معرفی خواهد کرد.

همین گزارش حاکیست در اجلاس وزیران امورخارجه دی هشت کشورهای عضو ضمن بحث و تبادل نظر درباره همکاری‌های اقتصادی درون گروهی؛ به بررسی مهمترین دستاوردهای این گروه در شش ماه نخست سال 2011 پرداختند.

پیش از برگزاری این اجلاس، ششمین مجمع تجاری گروه دی هشت با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو برگزار شد.

همچنین نمایشگاهی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های تجاری کشورهای عضو برگزار شد.

قبل از اجلاس وزرای امورخارجه، جلسه نمایندگان عالی کشورهای عضو دی هشت با حضور کارشناسان برگزار شد که آنان دستورکار و اسناد اجلاس وزرا را تایید کردند.

هشت کشور ایران، ترکیه، بنگلادش،‌ پاکستان، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه عضو دی هشت هستند.

هدف گروه دی هشت تقویت همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو است.

کد خبر 140363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز