همشهری آنلاین: علی‌اکبر صالحی گفت: ایران و عربستان به صورت دوجانبه هیچ‌گونه مشکل و مساله‌ای با هم ندارند. من به مقامات عربستان سعودی اعلام کرده‌ام که با مقامات ایرانی بر سر یک میز بنشینند و تلاش کنند تا سوء‌تفاهم‌ها را برطرف کنند.

صالحی علی‌اکبر

 به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه که در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مبارزه جهانی علیه تروریسم در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار وال‌استریت ژورنال در مورد این که مسائل مختلف و متشنجی میان ایران و عربستان مطرح شده و لحن‌ها تند بوده است، آیا فکر می‌کنید که تنش‌ها افزایش پیدا خواهد کرد؟ اظهار کرد: ما اساسا مشکلات مشخصی با عربستان نداریم. فکر می‌کنم تفاوت دیدگاه‌های ما در مورد مسائل به روابط دوجانبه‌مان هیچ ارتباطی ندارند؛ بنابراین مسائل و مشکلات به تحولات منطقه‌ای مربوط می‌شود و این که ما دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با آن‌ها داریم.

 صالحی ادامه داد: معتقدیم موقعیتی برای مقامات دو کشور به وجود خواهد آمد تا در کنار یکدیگر بنشینند و فکر می‌کنیم می‌توانند این سوءتفاهم‌ها را حل کنند.

 او هم‌چنین در مورد مسائل اخیر در سوریه نیز گفت: معتقدم سوری‌ها توانایی حل مشکلات خود را دارند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایندیپندنت در مورد این که تا چه اندازه برای رئیسان جمهور ایران، افغانستان و پاکستان در ملاقات‌شان این موقعیت به وجود آمد تا در مورد آینده منطقه پس از عقب‌نشینی آمریکا گفت‌وگو کنند، خاطرنشان کرد: ما گفت‌وگوهایی با هم داشتیم و در رابطه با مسائل مختلف و از جمله مسائل جاری و موضوعاتی که ممکن است در آینده مطرح شود. پس از آن که نیروهای نظامی ناتو از افغانستان خارج شوند گفت‌وگو کردیم. معتقدم نقطه نظرات بسیار جامع و خوبی در مذاکرات رهبران سه کشور مطرح شد و آن‌ها در حال رسیدن به فهم مشترکی در رابطه با مسائل مختلف هستند و اینکه چگونه این مسائل را حل کنند و سپس برای آن راه‌حل بیابند.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که بیانیه سه‌جانبه‌ای از سوی سران سه کشور صادر شد، گفت: در آن بیانیه چارچوب مشخص شده است و ما بسیار بسیار امیدوار هستیم. معتقدیم رئیسان جمهور سه کشور بر همکاری‌ها و رایزنی‌ها تاکید دارند و اطمینان داریم مسائل به آرامی حل خواهد شد. من در رابطه با آینده منطقه برخلاف آن چه که برخی قصد تبلیغ آن را دارند خوشبین هستم. مردم این سه کشور و دولت‌هایشان تصمیم دارند مسائل را خود به دست گرفته و مشکلات‌شان را حل کنند. آن‌ها به دنبال اعمال استقلال هستند و قصد دارند تا با بهترین تصمیمات خود همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مسائل منطقه را حل کنند.

 او در مورد راهکارهای مقابله با تروریسم اقتصادی و تحریم‌های اعمال شده علیه برخی کشورها از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: تروریسم وجوه مختلفی دارد یعنی تروریسم فقط به این شکل نیست که عده‌ای را به قتل برسانند بلکه تروریسم اشکال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز دارد که در آن فرهنگ‌ها ترور می‌شوند، اقتصاد را از بین می‌برد و آثار مخربی ایجاد می‌کند. به هر حال مواردی برای مقابله با آن‌ها وجود دارد که از جمله می‌توان به مقاومت و استقامت ملت‌ها اشاره کرد.

 صالحی گفت: برای مقابله با تروریسم اقتصادی باید ملت‌های دیگر به کمک آن ملت بشتابند بنابراین عمده کشورهایی که از این ابزارها استفاده می‌کنند متاسفانه کشورهای غربی هستند و بیشتر این ابزارها علیه کشورهای در حال توسعه و یا کشورهایی که کم‌ترین توسعه‌یافتگی را دارند اعمال می‌شود. برگزاری این کنفرانس‌ها و رایزنی و گفت‌وگو بسیار مهم است. این که ملت‌ها و دولت‌های متاثر از تروریسم را به طور مستمر دور هم جمع کنیم تا بتوانیم در مورد راه‌های مقابله بیندیشیم.

کد خبر 138713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز