گروه بین‌الملل: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیروز در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

به نوشته مطبوعات آلمانی در این دیدار، آنگلا مرکل به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا و رئیس گروه 8  دیدگاه‌های اروپا را در مورد مسائل به وجود آمده پس از مشکلاتی که در اثر قطع مقطعی صدور نفت روسیه به اروپا پیش آمد با پوتین در میان می‌نهد.

در مصاحبه با روزنامه ویرتشافت ووخه، وزیر خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا زیادتر از حد معمول وابسته به انرژی روسیه نیست، گفت که اشتباه است اگر این احساس وجود داشته باشد که این وابستگی یکجانبه است، بلکه هر دو طرف به نوعی به هم وابستگی دارند و روسیه همانقدر به اروپا وابسته است که اروپا.

به گفته وی، اروپا به‌عنوان مهمترین بازار برای روسیه از اهمیت  ویژه‌‌ای برخوردار است و روسیه مایل نیست این روابط را دگرگون کند.

یکی از موضوع‌هایی که در ماه‌های اخیر بحث و جدل‌هایی را در اروپا  به وجود آورده است،  اختلاف نظر بین روسیه سفید و اوکراین بر سر قیمت گاز و ارسال نفت خام از مسیر این دو کشور  به اروپا بود که با تشدید این اختلاف‌ها برای مدت کوتاهی جریان نفت به اروپا پس از قطع آن از روسیه،  به تأخیر افتاد.

در کنار آن، مسئله قیمت‌گذاری بر فلزهای استراتژیک از‌جمله تیتانیوم که می‌توان از آن به عنوان اهرم فشار بر اروپا‌ استفاده کند، توجه محافل اروپا را به روسیه جذب کرده است.

نماینده حزب دموکرات مسیحی در امور انرژی، اندراس شوکنهوف در مصاحبه‌ای با روزنامه برلینر زایتونگ، هشدار داد که ممکن است قطع صدور نفت به اروپا به حربه ای در دست روسیه برای تهدید اروپا تبدیل شود و صدر ‌اعظم آلمان در دیدار با پوتین باید راهکاری را بیابد که در درازمدت صدور نفت از روسیه به اروپا برنامه‌ریزی شود.

به گفته وی، روسیه وجهه خود را در صورت عدم دستیابی به راه حلی که مورد قبول دو‌طرف باشد،  از دست خواهد داد.

در کنار بحث انرژی، به گفته مقام‌های آلمانی اوضاع در کوزوو نیز در دیدار مرکل با پوتین به بحث گذاشته خواهد شد.

اتحادیه اروپا  نگران پیامد‌های ناشی از استقلال کوزوو است که صربستان آن را نمی‌پذیرد.

در کنار این موضوع، به گفته سخنگوی دولت المان، اولریشت ویلهلم، صدر اعظم آلمان مایل است از روسیه بخواهد در حل اختلاف بین اسرائیل و فلسطین  بیشتر ‌دخالت‌ کند.

کد خبر 13910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز