شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: کشورهای اروپایی نسبت به اقدام روسیه در قطع صادرات نفت از طریق خاک بلاروس به اروپا اعتراض کردند و آن را نشانه عدم امکان اعتماد به روسیه به عنوان تامین‌کننده مطمئن انرژی دانستند.

صدراعظم آلمان ضمن محکوم کردن اقدام بلاروس و روسیه در قطع صادرات نفت به اروپا، تاکید کرد: قطع صادرات انرژی بدون مشورت کشورهای اروپایی به هیچ‌وجه قابل قبول نخواهد بود.

آنجلا مرکل در دیدار با خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا، تصریح کرد: اتفاقات اخیر در روابط روسیه و کشورهای همسایه آن، اعتماد کشورهای اروپایی به مسکو برای تامین انرژی مورد نیاز را از بین برده است.

وی افزود: بلاروس و روسیه باید پیش از اقدام برای قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا، با کشورهای اروپایی مشورت می‌کردند.

این در حالی است که مقام‌های لهستان و آلمان سعی دارند خود را در برابر قطع صادرات نفت روسیه بسیار خونسرد جلوه دهند ولی اخبار منتشر شده حاکی از گسترش ترس و نگرانی در کشورهای اروپایی نسبت به قطع احتمالی صادرات گاز و نفت مسکو به سایر کشورهای اتحادیه اروپاست.

آلمان از ابتدای سال 2007 میلادی ریاست دوره‌ای گروه هشت و اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

در همین حال، اتحادیه اروپا اعلام کرد، مذاکرات خود را برای حل و فصل اختلافات روسیه و بلاروس بر سر قیمت نفت و گاز با مقام‌های این دو کشور آغاز کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این در حالی است که روسیه با متهم کردن بلاروس به سرقت نفت صادراتی این کشور، صادرات نفت به اروپا از طریق مرزهای این کشور را به طور کلی متوقف کرده است.

اختلافات مسکو و مینسک بر سر قیمت نفت و گاز طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است.

روسیه تاکنون برای نفت صادراتی به اروپا از طریق بلاروس تعرفه پرداخت نمی‌کرده است ولی بلاروس در پاسخ به اقدام مسکو در افزایش قیمت گاز صادراتی، تعرفه 45 دلار به ازای هر تن نفت صادراتی روسیه وضع کرده است.

در عین حال، رئیس جمهوری روسیه به مقام‌های اروپایی هشدار داد، در صورت ادامه بحران در روابط انرژی مسکو و مینسک، میزان تولید و صادرات نفت روسیه به بازارهای جهانی و اروپا کاهش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین گفت: اگر خط لوله انتقال نفت روسیه به اروپا از طریق مرزهای بلاروس مجددا بازگشایی نشود، دولت روسیه در خصوص کاهش تولید و صادرات نفت خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بلاروس به تلافی اقدام روسیه در افزایش قیمت گاز طبیعی صادراتی به این کشور، ترانزیت نفت خام مسکو به اروپا از طریق خط لوله دروژبا را از دو روز پیش متوقف کرده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا خواستار ادامه مذاکرات روسیه و بلاروس برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات موجود شده است.

هم اکنون صادرات نفت روسیه به لهستان و آلمان متوقف شده و در صورت ادامه شرایط موجود، صادرات نفت روسیه به چک، اسلوواکی و مجارستان نیز متوقف خواهد شد.

کد خبر 13204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز