ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روزهای پایانی هفته گذشته در ترکمنستان بود تا درباره مسیر انتقال انرژی و به ویژه صادرات گاز با مقامات ترکمن گفتگو کند.

رهبران دو کشور در این مذاکرات بر هدف خود برای تقویت همکاری در بخش انرژی تاکید کرده و قرارداد بلند مدتی را به تصویب رساندند. برای انتقال گاز آسیای میانه به روسیه به قیمت 100 دلار در هر متر مکعب.

هدف اصلی این سفر تضمین کنترل روسیه بر صادرات گاز طبیعی جمهوری‌های شوروی سابق است. پوتین قصد دارد برای ساخت خط لوله‌ای فشار بیاورد که ترکمنستان را از قزاقستان به سواحل روسیه در دریای خزر وصل کند.

این طرح خط لوله گاز در واقع رقیبی برای طرح پیشنهادی آمریکا و اروپا برای ساخت خط لوله زیر دریای خزر است که گاز را از طریق روسیه به جنوب اروپا می‌برد. روسیه تنها خریدار گاز ترکمنستان است که این گاز را بعد از خریداری به نقاط دیگر می‌فروشد.

رئیس شرکت انرژی گازپروم روسیه در ترکمنستان گفت که خط لوله جدید دریای خزر باید به موازات خط لوله سال 1974 آسیای مرکزی ساخته شود. آلکسی میلر گفت که خط لوله قدیمی اهداف مورد نظر دو کشور را تأمین نمی‌کند زیرا در سال 2006 تنها 400 میلیون متر مکعب گاز از این خط لوله منتقل شده است. دیروز نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به نشست پوتین و قربانگلی بردی محمدوف پیوست.

سفر پوتین به آسیای میانه ضربه‌ای بود به نشست اخیر در لهستان با محور انرژی که با هدف کاهش وابستگی اروپا به روسیه از نظر انرژی از روز جمعه در ورشو شروع شد و تا امروز ادامه خواهد یافت برگزار شد. در این نشست رهبران آذربایجان و گرجستان و لیتوانی در کنار اوکراین و لهستان حضور داشتند.

اما نظربایف از حضور در این نشست خودداری کرد و به جای آن برای دیدار با پوتین و رئیس جمهور ترکمنستان به عشق‌آباد رفت. قرار است در نشست لهستان درباره ساخت خط لوله گاز ادسیا- گدانسک گفتگو شود.

دو هفته پیش رییس جمهور لهستان و همتای اوکراینی او با تاکید بر اینکه گفتگو درباره مسیر گازی جدید بدون حضور قزاقستان و آذربایجان معنایی ندارد بر تشکیل نشست ورشو تاکید کردند. اما قزاقستان از شرکت در این نشست خودداری کرده و با این کار شاید اهداف مورد نظر نشست محقق نشود و روسیه در اولین گام توانست این نشست را ناکام بگذارد.

روسیه همزمان با نشست ورشو وارد آسیای میانه شد تا نشان دهد هر گونه طرح جایگزین انتقال گاز بدون تایید مسکو محکوم به شکست است.

در نشست دیروز، رهبران روسیه و ترکمنستان درباره انتقال گاز دریای خزر گفتگو کردند اما از جزئیات این گفتگو هنوز خبری منتشر نشده است. این دومین نشست و گفتگوی پوتین با رهبر جدید ترکمنستان از زمان به قدرت رسیدنش در ماه فوریه است.

در اواخر ماه آوریل پوتین رهبر ترکمنستان را در مسکو ملاقات کرد و در این دیدار دو طرف درباره تمدید مدت زمان پیمان گازی سال 2003 تا سال 2028 و عقد قرارداد دیگری تا سال 2009 برای تأمین 162 میلیارد متر مکعب گاز به روسیه به قیمت 100 دلار برای هر متر مکعب گفتگو کردند. این رقم دو برابر و نیم کمتر از قیمت فروش گاز به اروپاست.

روسیه در سال 2006 بیش از 41 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خرید و در سه ماهه نخست امسال هم میزان این خرید به 2/11 میلیارد  متر مکعب رسید. قرار است این مقدار در سال 2007 به 50 میلیارد متر مکعب برسد.

رهبران دو کشور همچنین خواستار برگزاری نشست جدیدی شدند با حضور پنج کشور حوزه دریای خزر برای تعیین وضعیت حقوقی این دریا.

ریانووستی/ 11 می

کد خبر 21815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز