پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنگلا مرکل قاطعیت بیشتر اتحادیه اروپا را خواستار شد و امروز در برابر پارلمان آلمان نسبت به شکست قانون اساسی این اتحادیه هشدار داد.

رییس دموکرات مسیحی‌های آلمان همچنین ریاست این کشور بر اتحادیه اروپا و گروه هشت را "نیازی ملی" توصیف کرد.
پایگاه خبری اشپیگل آنلاین از برلین گزارش داد، صدراعظم آلمان هشدار داد، شکست در قانون اساسی اتحادیه اروپا "اهمالی تاریخی" خواهد بود. آلمان وظیفه دارد تا پایان دوره ریاست خود بر این اتحادیه – که تا پایان تابستان سال 2007 میلادی ادامه خواهد داشت – نقشه راهی را برای این موضوع ارایه کند.
وی در برابر نمایندگان پارلمان آلمان با بیان این که باید ارزش‌های مشترکی یافت شود، گفت: ما به یک توافق‌نامه قانون اساسی نیاز داریم.
مرکل اظهار داشت، اروپا فقط زمانی می‌تواند موفق شود که متحد باشد. یک اروپای متفرق قدرت اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد. این در عرصه سیاست خارجی و داخلی هم صدق می‌کند.
مرکل همچنین از تقویت مدل‌های اقتصادی و اجتماعی اروپایی سخن گفت و افزود، بدون قدرت اقتصادی تک تک اعضای اتحادیه اروپا، اروپا نمی‌تواند قوی باشد. آلمان مسیر اصلاحی را ترسیم خواهد کرد تا از بیکاری بکاهد و مسیر رشد طی شود.
مرکل همچنین گفت که قصد دارد در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه مارس سال آینده میلادی تحرک جدیدی را در بخش‌های مختلف این اتحادیه ایجاد کند.
وی همچنین بازسازی بروکراسی، تکمیل کردن بازارهای اروپایی، تقویت تحقیق و توسعه در بخش انرژی با در نظر داشتن حفاظت از محیط زیست را از جمله مسایل کلیدی برای آلمان در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا خواند.
آلمان از سال آینده میلادی علاوه بر ریاست بر اتحادیه اروپا، ریاست گروه هشت را نیز در دست می‌گیرد. مرکل از پارلمان آلمان خواست تا از ریاست کشورشان بر این دو نهاد حمایت کنند و افزود، موفقیت در اتحادیه اروپا و گروه هشت مهم است.
صدراعظم آلمان ادامه داد: ما ریاست‌مان را به یک نیاز ملی تبدیل خواهیم کرد.
قرار است وی امشب به بروکسل سفر کند تا در اجلاس ماه دسامبر سران اتحادیه اروپا که تا روز جمعه ادامه دارد، حضور یابد.
مرکل در همین حال برداشته شدن گام‌هایی برای توسعه اتحادیه اروپا را منتفی نداست. علاوه بر ترکیه، در حال حاضر مذاکراتی نیز برای پیوستن کرواسی به این اتحادیه در جریان است. کشورهای دیگری از حوزه بالکان غربی نیز به دنبال پیوستن به این اتحادیه هستند. وی در همین حال تاکید کرد، اظهاراتش به عنوان "چک تضمین" عضویت در اتحادیه اروپا نیست.
کد خبر 10977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز