همشهری‌آنلاین: وزارت دفاع انگلیس تایید کرد که هزینه های جنگ لیبی برای مالیات دهندگان انگلیسی تاکنون بالغ بر 260 میلیون پوند بوده است

uk helicopter

به گزارش ایرنا، 'لیام فاکس' وزیر دفاع انگلیس این موضوع را در یک گزارش مکتوب به نمایندگان مجلس عوام این کشور اعلام کرد.

وزیر دفاع انگلیس گفت: اگر عملیات نظامی در همین سطح ادامه یابد ما به 140 میلیون پوند دیگر برای جایگزینی مهمات خود (تا پاییز) نیاز خواهیم داشت.

این در حالی است که برخی رسانه‌های انگلیس امروز گزارش دادند که هزینه‌های جنگ لیبی برای انگلیس تا پاییز امسال به یک میلیارد پوند خواهد رسید.

آقای فاکس مدعی شد که تلاش برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در این جنگ و استفاده از سلاح‌ها و مهمات پیشرفته و دقیق هزینه‌ها را افزایش داده است.

انگلیس از پیشگامان انجام عملیات نظامی علیه لیبی بود و وزیر دارایی این کشور در اسفندماه گذشته پیش بینی کرده بود که جنگ لیبی برای این کشور کمتر از 100 میلیون پوند هزینه خواهد داشت.

طولانی شدن جنگ در لیبی طی روزهای اخیر باعث طرح نگرانی هایی از سوی فرماندهان ارشد نظامی انگلیس شده به نحوی که برخی از آنان هشدار داده اند در صورت ادامه جنگ بیش از سه ماه دیگر منابع انگلیس با چالش های جدی مواجه خواهد شد.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس این نگرانی ها را رد کرده و اعلام نموده است که ارتش این کشور از توان لازم برای ادامه جنگ لیبی تا هر زمان که طول بکشد، برخوردار است.

فعالان مدنی مخالف جنگ و اعضای اتحادیه های صنفی و کارگری انگلیس نیز که این روزها به دلیل سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، از هزینه کردن صدها میلیون پوند از پول مالیات دهندگان انگلیسی در جنگ لیبی بشدت انتقاد کرده و خواستار پایان فوری این جنگ شده اند.

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس روز سه شنبه به نقل از یک فرمانده ارشد نیروی هوایی سلطنتی انگلیس نسبت به طولانی شدن جنگ لیبی هشدار داد.

این مقام نظامی گفته بود اگر این جنگ تا آخر تابستان امسال پایان نیابد، قابلیت‌های انگلیس برای مواجهه با وضعیت‌های اضطراری در آینده با خطر مواجه خواهد شد.

مارشال 'سایمون برایانت' فرمانده عملیات نیروی هوایی انگلیس افزود: نیروی هوایی با تقاضاهای عظیمی در زمینه تجهیزات و نیروی انسانی مواجه شده است.

وی افزود: روحیه پرسنل نیروی هوایی شکننده است و روح جنگندگی آنان به دلیل کار مضاعف در معرض تهدید قرار دارد.

آدمیرال 'مارک استن هوپ' فرمانده نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز هفته گذشته از طولانی شدن جنگ لیبی ابراز نگرانی کرده و گفته بودکه اگر این جنگ بیش از سه ماه دیگر طول بکشد دولت انگلیس باید تصمیمات چالش برانگیزی را اتخاذ کند و اولویت های نظامی کشور را مورد بازنگری قرار دهد.

حمله نظامی نیروهای ناتو به لیبی در ماه مارس گذشته (اواخر اسفند) آغاز شد و به رغم موشک باران و بمباران شدید مناطق تحت کنترل قذافی و کمک های فراوان کشورهای غربی به نیروهای مخالف، هنوز قذافی پایتخت و مناطق وسیعی از غرب لیبی را تحت کنترل خود دارد.

کد خبر 138443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز