همشهری‌آنلاین: کارکنان بخش دولتی انگلیس روز پنجشنبه اعتصاب یک روزه‌ای را آغاز کردند که انتظار می‌رود فعالیت مدارس، فرودگاه‌ها و بنادر را در این کشور مختل کند

uk strike

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، کارکنان سازمان مهاجرت و گمرک انگلیس چهارشنبه شب اعتصاب خود را آغاز کردند و به مسافرانی که وارد این کشور می شوند، هشدار دادند ممکن است با تاخیرهای طولانی مدت در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و بنادر مواجه شوند.

چهار اتحادیه صنفی انگلیس در این اعتصاب مشارکت خواهند داشت. بنابر اعلام یکی از اتحادیه‌های کارگری، این اعتصاب می‌تواند آغازگر گسترده‌ترین ناآرامی صنعتی در این کشور از سال 1926 باشد.

پیش بینی می‌شود هشتاد و پنج درصد مدارس در انگلیس و ولز تعطیل یا فعالیتشان مختل شود.

مراکز کاریابی، دفاتر مالیاتی و دادگاه‌ها نیز احتمالا تحت تاثیر این اعتصاب قرار خواهند گرفت.

اعتصاب پنجشنبه 30 ژوئن 2011 بزرگترین اعتصاب از زمان اعتصاب عمومی سال 1926 است

براساس طرح‌های پیشنهادی، کارکنان بخش خدمات عمومی، پول بیشتری به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت خواهند کرد و دیرتر بازنشسته خواهند شد.

این اعتصاب در شرایطی گریبانگیر انگلیس شده است که نخست وزیر این کشور تاکید دارد اصلاحات پیشنهادی دولت، در قبال مالیات دهندگان و بخش عمومی، منصفانه است.

دولت ائتلافی تحت رهبری محافظه کاران انگلیس که تلاش می‌کند کسری بودجه بی سابقه خود را کاهش دهد، همچنین اعلام کرده است حقوق‌ها را به مدت دو سال کاهش خواهد داد و سی هزار فرصت شغلی را تا سال 2015 حذف خواهد کرد.

حدود دویست و بیست هزار تن از اعضای "اتحادیه ملی معلمان" و پنجاه و پنج هزار تن از اعضای "اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها" به همراه دویست و پنجاه هزار کارمند دولت عضو "اتحادیه خدمات مالی و عمومی" در این اعتصاب شرکت می‌کنند.

"انجمن معلمان و مدرسان" نیز به این اقدام خواهد پیوست که به عنوان نخستین اعتصاب اعضایش در تاریخ صد و بیست و هفت ساله این اتحادیه به حساب می‌آید.

به رغم اینکه"یونیسون"، بزرگ ترین اتحادیه بخش عمومی در انگلیس، اعتصاب نمی‌کند ولی سخنگوی این اتحادیه اعلام کرد "اگر دولت اقدامی نکند، ما پاییز امسال اقدام به اعتصاب خواهیم کرد".

دیو پرنتیس دبیر کل یونیسون اوایل این ماه در خصوص موج گسترده اعتصاب در انگلیس هشدار داد.

وی در گفتگو با روزنامه گاردین، اعلام کرد: "اعتصاب پنجشنبه 30 ژوئن 2011 بزرگترین اعتصاب از زمان اعتصاب عمومی سال 1926 است".

کریستین بلوئر رهبر اتحادیه ملی معلمان نیز، پیش بینی پرنتیس را تایید کرد.

وی روز پنجشنبه در گفتگو با روزنامه تایمز اعلام کرد: "این فعالیتی هماهنگ است و ما در نخستین مرحله آن هستیم".

وی افزود: "این کاملا محتمل است که دیگر اتحادیه ها نیز تصمیم هایی برای پاییز بگیرند".

اعتصاب گسترده در انگلیس کم سابقه است و این یکی از بزرگ ترین اعتصاب‌ها در این کشور از زمان به قدرت آمدن دولت جدید انگلیس در سال گذشته محسوب می‌شود.

از سوی دیگر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در سخنانی در پارلمان انگلیس گفت:رفتار حدود ششصد هزار معلم و کارمند دولت که پیش بینی می شود در این اعتصاب در اعتراض به طرح پیشنهادی اصلاح نظام بازنشستگی شرکت کنند، غیرمعقولانه است.

کامرون گفت: "معتقد هستم اعتصاب هیچ توجیهی ندارد زیرا گفتگوها همچنان ادامه دارد".

کد خبر 139099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز