دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر معترضان لیبیایی این هفته به چین سفر خواهد کرد. هیچ گونه جزییات دیگری تا لحظه تنظیم این خبر منتشر نشده است.

مصطفی عبدالجلیل-لیبی

وزارت امور‌خارجه چین در یک بیانیه یک جمله‌ای که در سایتش منتشر کرده، نوشته است مصطفی عبدالجلیل روزسه‌شنبه و چهارشنبه در چین خواهد بود.

با این سفر پکن نقش پررنگ‌تری در جنگ‌داخلی لیبی به عهده خواهد گرفت.

عبدلجلیل رییس شورای انتقالی ملی است، سازمانی که از معترضان لیبیایی در نبرد با قذافی حمایت می‌کند.

در چند ماه اول درگیری‌ها در لیبی، چین کنار گود ایستاد اما به‌تازگی پا جلو گذاشته و تلاش می‌کند تا دو طرف را برای رسیدن به توافق ترغیب کند.

دیپلمات‌های چینی در قطر اوایل ماه جاری با عبدالجلیل ملاقات کردند و چند روز بعد از آن هم وزیر امورخارجه دولت قذافی، عبدالعطی العبیدی به پکن فرستاده شد تا نمایشی باشد برای باصطلاح قدرت و نفوذ دولت لیبی.

پکن با پیوستن به درخواست‌های بین‌لمللی برای کناره‌گیری قذافی با گفتن این‌که این به تصمیم  ملت لیبی بستگی دارد، اجتناب کرده است. همچنین در شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه عملیات نظامی علیه لیبی رای ممتنع داد و مدام از عملیات ناتو در حمایت از معترضان انتقاد کرده‌است.

وقتی درگیری در لیبی بالا گرفت چین هواپیماهای نظامی و قایق‌های چارتر به لیبی فرستاد تا حدود 30هزار چینی مشغول به کار در آنجا را از این کشور خارج کند.بیشتر این افراد در صنعت نفت و ساختمان‌سازی کار می‌کنند.

کد خبر 138148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز