یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

افسانه شیپوری: «شورای ملی انتقال موقت» نام نهادی است که خود را مسئول سازمان‌دهی نظامی و سیاسی مخالفان دولت لیبی می‌داند.

لیبی

 هدف این شورا آزادسازی لیبی از حکومت معمر قذافی، اداره کشور پس از او و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور است.با توجه به اطلاعات وب‌سایت شورای ملی انتقال موقت، شورای ملی به نمایندگی از شهرهای مختلف لیبی 31عضو دارد که برخی از نمایندگان شهرهای آزادشده مانند اجدابیا، کافرا، قط، نالوت، مصراته ، زینتان و زاویه به دلایل امنیتی ناشناس باقی خواهند ماند. از مجموع کرسی‌های این شورا 5کرسی متعلق به زنان و 5کرسی متعلق به جوانان است. مشروعیت این شورا با تصمیم شوراهای محلی به دست آمده است. شوراهای محلی را انقلابیون شهرهای آزادشده تشکیل دادند و اعضای آن 17فوریه سال 2011 شورای ملی انتقال را تأسیس کردند. برخی معتقدند هنوز معلوم نیست این شورا نماینده چه تعداد از مردم لیبی است اما شورای ملی انتقال موقت، خود را تنها نماینده مشروع مردم لیبی می‌داند.

مصطفی محمد عبدالجلیل؛ رئیس شورای ملی

عبدالجلیل تا 21 فوریه وزیر دادگستری سرهنگ قذافی بود اما پس از آن از قدرت کناره گرفت و به مخالفان پیوست. او نخستین عضو این شوراست. وی در شرق لیبی و در شهر بیدا متولد شده و تحصیلات خود را در رشته قانون اسلامی در دانشگاه لیبی ادامه داده است. گفته می‌شود قذافی برای سر او مبلغ هنگفتی را در نظر گرفته است.وی به‌عنوان یک وکیل و سپس یک قاضی برجسته و ماهر در بیدا کار کرده و یکی از منتقدان اصلی قذافی بوده است. عبدالجلیل در زمان وزارتش در دادگستری یکی از حامیان حقوق بشر و از منتقدان دولت قذافی به شمار می‌رفت. اواسط ماه فوریه پس از نخستین حرکت انقلابی در بنغازی، وی از سوی قذافی مامور بازداشت انقلابیون شد اما با مشاهده سرکوب و تیراندازی به سوی مردم بلافاصله از کابینه استعفا کرد و به جمع مخالفان پیوست. او در سخنرانی خود در جمع انقلابیون تأکید کرد که ما خواستار برقراری یک حکومت دمکراتیک و قانون اساسی عادلانه در لیبی هستیم.

محمود جبرئیل؛ وزیر خارجه شورا ی ملی

محمود جبرئیل پیش از این رابط بین انقلابیون و نیروهای خارجی بود. جبرئیل همان کسی بود که از طرف انقلابیون با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد و پس از آن دیدار، فرانسه به صورت دیپلماتیک شورای ملی انتقالی انقلابیون را به‌عنوان نماینده انحصاری مردم لیبی به رسمیت شناخت. جبرئیل تحصیلاتش را تا سطح فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی پی‌ گرفت و سپس در رشته برنامه‌ریزی استراتژیک در دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیا تا سطح دکتری پیش رفت. پس از آن در سال 1984 چندین سال در همان دانشگاه تدریس کرد و سپس سر از شورای ملی انقلابیون درآورد. جبرئیل که کتاب‌هایش در مورد آموزش مدیریت در کشورهای عربی شناخته شده، مسئول روابط خارجی شوراست. وی تصمیم دارد این شورا را به نهادهای بین‌المللی معرفی کند.

عبدالحافظ غوغا؛ سخنگو و معاون شورای ملی

غوغا، وکیل حقوق بشر در بنغازی است که در 19فوریه یعنی روزهای اول انقلاب لیبی توسط دولت دستگیر و پس از چند روز آزاد شد. وی اوایل ماه مارس توسط عبدالجلیل- رئیس شورا- به‌عنوان سخنگو و نایب‌رئیس شورا به مردم معرفی شد. پسر قذافی وی را متهم به خیانت به لیبی دانسته و او را خائن نامیده بود اما وی بی‌هیچ ترسی در مطبوعات و شبکه‌های خبری اعلام کرده بود که خواستار سرنگونی رژیم قذافی است.

عمرالحریری؛ افسر شورای نظامی

الحریری از جمله افسران مجری انقلاب ارتش لیبی در سال 1969 علیه شاه ادریس است. وی یک سال توسط رژیم قذافی زندانی و پس از آن آزاد شد. او از جمله کسانی است که در سخنرانی‌های خود به‌صراحت اعلام کرده که تا آخرین قطره خون خود برای رهایی لیبی از دست رژیم مستبد قذافی تلاش خواهد کرد. الحریری در میان مردم لیبی یک شخصیت شناخته‌شده و سرشناس است. وی از اعضای قبیله فرجان مستقر در غرب لیبی است و از این بابت در میان قبایل لیبی نفوذ بسیار خوبی دارد. در سال1975 حریری به همراه افسران ارتش زمانی که به‌عنوان دبیرکل کابینه انقلابیون خدمت می‌کرد علیه قذافی دست به شورش زد اما این حرکت بی‌نتیجه ماند.

احمد‌الزبیر احمد السنوسی؛ زندانی سیاسی

السنوسی یکی از رهبرانی است که در سال1970 در کودتا علیه رژیم سرهنگ قذافی شرکت داشت و 31سال را در زندان به سر برد. او نصف عمرش را در زندان سپری کرده و در ماه اوت 2001 به مناسبت سی‌ودومین سالگرد انقلاب لیبی آزاد شد. السنوسی از خویشاوندان شاه سابق لیبی، ادریس اول است.

علی عیسوی ، عضو شورا

علی عیسوی که پیش از این در دولت قذافی به‌عنوان سفیر لیبی در هند مشغول خدمت بود 21 فوریه از مقام خود استعفا کرد. عیسوی دلیل استعفای خود را این‌طور بیان می‌کند که مزدوران خارجی برای مقابله با مردم لیبی به کار گرفته شده‌اند و شهروندان ما را قتل عام می‌کنند. عیسوی که در سال1966 در بنغازی متولد شده تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در رشته خصوصی‌سازی‌ مطالعات اقتصادی در بخارست- پایتخت رومانی- ادامه داده است.

سلوی ال‌دیقیلی؛ وکیل زن و عضو شورا

ال‌دیقیلی یکی از وکلای زن برجسته و صاحب‌نام در شرق لیبی است. عموی وی به علت قیام علیه رژیم قذافی دستگیر و زندانی شد. دیقیلی که در کانون وکلای بنغازی از شهرت زیادی برخوردار است ،خواستار اصلاحات قانون اساسی و مبارزه با فساد اداری و دولتی است. وی ازجمله کسانی است که نقش برجسته‌ای در تظاهرات ضد دولتی داشته‌اند.

فتحی محمد باجا؛ عضو شورای شهر بنغازی

محمد باجا تحصیلات خود را در ایالات متحده تکمیل کرده و استاد علوم سیاسی در دانشگاه بنغازی است. باجا که 58سال دارد متهم به نوشتن مقالات انتقادی علیه دولت قذافی است. وی می‌گوید: ما خواستار لیبی آزاد و مدرن همراه با دمکراسی هستیم. وی می‌گوید: ما فکر کردیم انقلاب قذافی برای آزادی و حقوق بشر است اما پس از گذشت 4دهه هنوز شاهد هرج‌ومرج و کشتار مردم لیبی هستیم.

فتحی تریبل سلوی؛ وکیل در بنغازی

سلوی که یک وکیل جوان است از جمله بازیگران اصلی تجمع مسالمت‌آمیز 15فوریه در بنغازی است که از قذافی خواستار آزادی بیشتر شدند اما با حمله نیروهای دولت قذافی این تجمع مسالمت‌آمیز تبدیل به شورش شد و به دستور قذافی تعداد زیادی از جوانان دستگیر و روانه زندان شدند. وی نیز یکی از کسانی بود که توسط رژیم قذافی دستگیرشد.

کد خبر 137341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز