دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی انقلابیون لیبی روز دوشنبه در گفت و گویی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد، انقلابیون که تلاش می کنند رژیم معمر قذافی را سرنگون کنند، تا 50 مایلی شهر طرابلس پیشروی کرده اند.

 پیشروی انقلابیون لیبی به سمت طرابلس

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از طرابس، این بزرگترین پیشرفت در اقدامات نظامی انقلابیون در هفته های اخیر محسوب می شود.

همچنین در تونس سه وزیر قذافی از جمله وزیر امور خارجه در حال مذاکره با گروه های خارجی با هدف پایان دادن به مناقشه در لیبی هستند.

این سخنگوی انقلابیون به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که انقلابیون در حال جنگ با نیروهای وفادار به معمر قذافی برای کنترل شهر بئرالغانم هستند.

جوما ابراهیم این سخنگوی انقلابیون در شهر زنتان به خبرگزاری رویترز گفت: انقلابیون به 50 مایلی طرابلس رسیده اند. انقلابیون همچنین در اطراف جنوب و غرب شهر بئرالغانم مستقر هستند.

روز گذشته در این مناطق درگیری هایی رخ داد. برخی از نیروهای ما کشته شدند و تعدادی از نیروهای وفادار به قذافی نیز کشته شدند.

خبرنگار خبرگزاری رویترز همچنین در مرکز شهر طرابلس گزارش داد که صدای حداقل دو انفجار بزرگ را اواخر روز یکشنبه شنیده است. هنوز محل دقیق این دو انفجار مشخص نشده است.

انقلابیون که از حمایت هوایی نیروهای ناتو در آسمان لیبی برخوردارند، از اواخر ماه فوریه در جنگ با نیروهای وفادار به رژیم قذافی قرار داشته اند. ناآرامی ها در لیبی باعث شده است که جنگ در این کشور به خونبارترین مناقشه طی تحولات اخیر جهان عرب تبدیل شود.

پیشروی های جدید انقلابیون در حالی حاصل شده است که انقلابیون چند هفته ای نمی توانستند به پیشروی های خود ادامه دهند. این در حالی است که حملات ناتو نیز نتوانسته رژیم قذافی را سرنگون کند و میان اعضای ناتو در مورد ادامه حضور نیروهای ناتو در عملیات های لیبی و همچنین هزینه های این عملیات ها اختلافات جدی ایجاد شده است.

تحلیل گران معتقدند که اگر انقلابیون به پیشروی های خود به سوی طرابلس ادامه دهند، گروه های ضد قذافی در طرابلس نیز می توانند اقداماتی را در این شهر علیه رژیم قذافی انجام دهند.

خبرگزاری دولتی TAP تونس نیز گزارش داد که وزیر امور خارجه لیبی در جنوب تونس به سر می برد و در حال مذاکره با گروههای خارجی برای یافتن راه ‌حل برای پایان داده به مناقشه فعلی در لیبی است.

هنوز جزئیات بیشتری در مورد این مذاکرات منتشر نشده است. این در حالی است که گفته می شود نمایندگان مخالفان در این دیدار حضور دارند.

اخیرا یکی از سخنگویان انقلابیون اعلام کرد که رهبری انقلابیون در شهر بنغازی از طریق گروههای خارجی با رژیم قذافی در تماس های غیر مستقیم بوده اند.

قذافی اعلام کرده است که قصد ندارد قدرت را کنار بگذارد و این موضوع چشم انداز مناقشه لیبی را با ابهامات جدی همراه می کند.

رژیم لیبی به شدت از حملات نیروهای ناتو در این کشور انتقاد کرده و اعلام نموده که طی این حملات غیر نظامیان لیبیایی کشته شده اند.

موسی ابراهیم سخنگوی رژیم لیبی نیز بار دیگر موضوع برگزاری انتخابات با نظارت نهادهای بین المللی را مطرح کرد، اما در اظهار نظری جدیدتری گفت که قذافی نماد تاریخی لیبی است و مردم این کشور نمی توانند قذافی را کنار بگذارند.

موسی ابراهیم تصریح کرد: معمر قذافی نماد تاریخی لیبی است و او فراتر از اقدامات سیاسی و بازی های تاکتیکی محسوب می شود. ما نمی توانیم قذافی را کنار بگذاریم. نمی توان پیش از توقف حملات ناتو دوره جدیدی را در لیبی آغاز کرد.

کد خبر 138848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز