همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هزینه خسارات و سوانح جاده‌ای حدود 7 درصد تولید ناخالص ملی است، گفت: از زمان اجرای قانون جدید بیش از 40 مورد متولیان راه و خودروسازی مجازات شده و ضمن پرداخت غرامت به دادگاه معرفی شده‌اند.

 به گزارش ایسنا سردار اسکندر مؤمنی در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی راهور شیراز گفت: زیبائی هر شهری در احترام به قانون است و اگر از مسافری بپرسیم که چه موضوعی در فلان شهر و کشور نظر شما را جلب کرد؟ حتماً مسأله نظم و انضباط در تردد و ترافیک به ذهنش می‌رسد.

 وی انضباط و ایمنی را دو موضوع مهم در ترافیک دانست و خاطرنشان کرد: دغدغه به موقع و سالم ‌رسیدن، همان موضوع انضباط و ایمنی و از شاخص‌های اصلی انضباط اجتماعی است.

 رئیس پلیس راهور ناجا آمار سوانح‌ رانندگی در کشور را بیش از حد معمول و نرمال ارزیابی کرد و با تأکید بر لزوم تلاش همگانی برای کاهش سوانح رانندگی، اظهار کرد: سالانه بیش از 23 هزار نفر در 700 هزار تصادف رانندگی کشته و 280 هزار نفر مصدوم می‌شوند که این ارقام برای ایران بالاست.

 وی قانون دستورات را یکی از مؤلفه‌های اصلی انضباط بخشی به جامعه دانست و با اشاره به افزایش روزافزون نیاز به سفر در کشور، ادامه داد: هم‌اکنون به ازای هر یکهزار نفر حدود 160 خودرو وجود دارد که این رقم در دهه آینده به 400 خودرو خواهد رسید.

 وی افزود:‌ در سال 78 تعداد 4/3 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود داشت که این رقم امروز بالغ بر 13 میلیون دستگاه رسیده است و در سال 89 با 6/1 میلیون شماره‌گذاری رکورد ورود خودرو به بازار شکسته شد.

 مؤمنی با بیان اینکه پهناوربودن کشور ضرورت بکارگیری قانونی روزآمدتر را ایجاب می‌کند،‌ ادامه داد: در کشور سفرهای طولانی از شمال به جنوب و برعکس عادی است، مثل اینکه فرد بخواهد مسیر شرق تا غرب اروپا را طی کند یعنی اینکه باید از چندین کشور عبور کند بنابراین وجود یک قانون روزآمد ضروری است.

 رئیس پلیس راهور با بیان اینکه قانون گذشته مربوط به 40 سال پیش و جریمه محور بود، اظهار کرد: در قانون قبلی اگر فردی صدها بار تخلف می‌کرد، هیچ تفاوتی با دیگران نداشت، اما قانون جدید فرصتی است که در آن همه مؤلفه‌ها یعنی راننده، سرنشین،‌ عابر پیاده، متولیان ساخت خودرو و جاده را با هم در نظر گرفته شده است.

 وی اضافه کرد: در قانون جدید هم حقوق و هم تکلیف مردم در نظر گرفته شده است.

 رئیس پلیس راهور داشتن خودرو و راه ایمن را از حقوق مردم دانست و ادامه داد: در همین مدت اجرای قانون جدید بیش از 40 مورد متولیان راه و خودروسازی مجازات شده و ضمن پرداخت غرامت به دادگاه معرفی شده‌اند به عنوان مثال در حوزه ساخت راه، شهرداری به دلیل ساخت معبر اشتباه و مرگ یک شهروند در سانحه رانندگی به دادگاه معرفی شد.

 وی با بیان اینکه موضوع انضباط و ایمنی، موضوعی بخشی نیست، ادامه داد: پیام و دستاورد این قانون جدید رانندگی‌، ایمنی و آرامش است که همه باید در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

 وی در پاسخ به کسانی که میزان جرائم قانون جدید راهنمایی را زیاد ارزیابی می‌کنند، گفت: بیش از 98 درصد مردم قانون را رعایت می‌کنند و این همه خسارت و سوانح مربوط به 2 درصد از مردم است. بنابراین منطق حکم می‌کند که برای سلامت جامعه و حفظ حقوق کلیت جامعه، با متخلفان برخورد جدی شود.

 وی خاطرنشان کرد: در قانون جدید رانندگی بین متخلفان نیز بر اساس شدت وقوع تخلف تفاوت قائل می‌شود و اگر کسی تخلفات حادثه ساز انجام دهد و این تخلفات استمرار داشته باشد، فرد متخلف حتی از رانندگی محروم می‌شود.

 مؤمنی با بیان اینکه تا 7 درصد تولید ناخالص ملی هزینه خسارات و سوانح جاده‌ای است، ‌ادامه داد: این آمار فقط جنبه اقتصادی موضوع است و کسی نمی‌تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی این سوانح را محاسبه کند.

 وی همچنین از تلاش پلیس راهور استان فارس به خصوص در ایام نوروز تجلیل کرد. 

کد خبر 136133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز