یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از توقیف حدود 5 هزار و 500 دستگاه خودرو و موتورسیکلت متخلف با اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی در پایتخت خبر داد و گفت: در عین حال ماموران پلیس در هفته نخست اجرای این قانون حدود 450 هزار مورد تذکر به خودروهای متخلف داده‌اند.

 سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در هفته نخست اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی بحث تذکر و آموزش به طور جدی در دستورکار قرار گرفت افزود: راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به شکلی ابتکاری نسبت به تهیه بروشورهایی که قابل استفاده برای عابران پیاده، موتورسواران و رانندگان باشد اقدام و نسبت به توزیع آنها در پایتخت اقدام کرد.

 وی بیشترین تمرکز برخورد با متخلفان را در خصوص قانون جدید اخذ جرایم رانندگی تجاوز به گذرگاه عابرپیاده و برخورد با موتورسواران متخلف عنوان کرد و گفت: بر این اساس از 10 تا 17 اردیبهشت ماه با حدود 22 هزار و 500 خودرو و موتورسیکلت متجاوزبه گذرگاه عابرپیاده و بیش از 83 هزار موتورسیکلت فاقد کلاه ایمنی برخورد شد. همچنین در این مدت حدود 4 هزار و 500 دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شدند که از این تعداد حدود یکهزار دستگاه به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی روانه پارکینگ‌ها شدند.

 رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه موضوع برخورد با نبستن کمربند ایمنی سرنشینان ردیف جلو نیز در هفته گذشته در دستور کار بوده است افزود: بدین ترتیب در این مدت حدود 32 هزار دستگاه خودرو به دلیل عدم استفاده سرنشینان ردیف جلو از کمربند ایمنی اعمال قانون شدند.

 وی با اشاره به اینکه موضوع سرعت و سبقت غیرمجاز نیز در دستور کار پلیس بزرگراه‌های تهران قرار گرفت گفت: بر این اساس در هفته نخست اجرای قانون جدید حدود شش هزار و 500 دستگاه خودرو به دلیل سرعت غیرمجاز و یکهزار و 400 دستگاه به دلیل سبقت غیرمجاز اعمال قانون شدند. همچنین حدود یکهزار دستگاه خودرو نیز به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز 72 ساعت توقیف شدند.

 رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر اینکه اختصاص نمره منفی به رانندگان پرخطر نیز در هفته گذشته آغاز شد گفت: بر این اساس تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر بر ساعت) و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان هر کدام 10 نمره، انجام هرگونه حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ و عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک هر کدام 8 نمره، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، تجاوز در سرعت غیرمجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه ، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو و عدم رعایت مقررات حمل بار هر کدام 5 نمره، عبور از محل ممنوع و عدم رعایت حق تقدم هر کدام 4 نمره و حرکت به صورت مارپیچ، دورزدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی درسرعت بالای 60 کیلومتر بر ساعت، نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه اعم از استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص و عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه هر کدام 3 نمره منفی برای رانندگان به همراه داشت.

 وی با اشاره به این که در هفته گذشته رانندگانی که تخلفات حادثه ساز داشتند طبق جدول جرایم نمره منفی دریافت کردند براساس قانون جدید جرایم رانندگی چنانچه رانندگان 30 نمره منفی بگیرند در مرحله اول گواهینامه‌شان به مدت سه ماه ضبط شده، در مرحله دوم اگر 25 نمره منفی بگیرند گواهینامه‌شان به مدت شش ماه ضبط شده و در مرحله سوم اگر 20 نمره منفی بگیرند گواهینامه آنها ابطال می‌شود.

 رئیس پلیس راهور تهران در پایان ضمن تقدیر از همکاری خوب شهروندان و رانندگان برای اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته به رانندگان قطعا اجرای قانون جدید از هفته جاری با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

کد خبر 134389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز