گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: قانون جدید راهنمایی و رانندگی هفته پیش ابلاغ شد و رئیس پلیس راهور در جمع خبرنگاران ضمن توضیح جزئیات این قانون، گفت که قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از 10اردیبهشت امسال اجرایی خواهد شد.

جدول نمره منفی برای تخلفات رانندگی

سردار اسکندر مؤمنی با اشاره به افزایش خودرو‌ها در سال‌های اخیر، در مورد تسهیلاتی که این قانون فراهم می‌کند گفت: براساس این قانون خودرو‌های تازه شماره‌گذاری شده تا 5سال نیاز به معاینه فنی ندارند ولی این مانع از این نمی‌شود که خودرو‌هایی که نقص فنی مؤثر دارند اجازه تردد بگیرند. علاوه بر این مدت زمان پرداخت جریمه‌ها از یک‌ماه به 2ماه افزایش یافته است. همچنین درصورت تصویب بودجه در مجلس، برای سال 90 همه رانندگانی که جریمه‌هایشان دو برابر شده اگر در مهلت 6 ماهه جریمه‌شان را پرداخت کنند دو برابری آن بخشوده می‌شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سؤال همشهری درمورد الزام خودرو‌ها به داشتن کمربند ایمنی برای سرنشین‌های عقب خودرو گفت: در این قانون هم اطلاع‌رسانی به مردم پیش‌بینی شده است هم به ‌خودروسازان فرصت 6ماهه‌ای داده شده تا در این مورد اقدام کنند. به دارندگان خودرو‌های فعلی هم‌زمانی اختصاص داده خواهد شد که بعد از تصویب آیین‌نامه آن نسبت به نصب کمربند اقدام کنند.

سردار مؤمنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس تبصره 3 ماده 14 قانون جدید درصورتی که براساس نظر کارشناسان تصادفات، راه،یا وسیله نقلیه نقش داشته باشند آنها نیز مقصر شناخته خواهند شد و مراکز مربوط برابر قانون ملزم به پرداخت غرامت خواهند شد. در این قانون نقش عابران‌پیاده هم مشخص شده است و چنانچه آنها از محل‌هایی که برایشان در نظر گرفته شده است عبور نکنند، درصورت تصادف مقصر شناخته خواهند شد و راننده مسئولیتی نخواهد داشت. وی گفت: همچنین به راهنمایی و رانندگی این اجازه داده شده است تا از نیروهای مردمی برای بازرسی نامحسوس کمک گرفته شود و پلیس سعی می‌کند با انتخاب افراد معتمد و آموزش آنها از بازرسان نامحسوسی استفاده کند که گزارش‌های مستندی ارائه می‌دهند.

وی در مورد بازدارندگی قانون جدید گفت: در این قانون از 3طریق نمره منفی، توقیف خودرو و اعمال جریمه با متخلفان برخورد می‌شود. 20تخلف پرخطر در این قانون احصا شده که در جدولی نمره‌منفی آنها برای وسایل نقلیه شخصی و عمومی و سنگین تعیین شده است.وی در مورد اقدامات ایجابی پلیس برای رانندگان گفت: اگر کسی 6ماه از آخرین تخلفش در مرحله اول و دوم و یکسال از آخرین تخلف در مرحله سوم بگذرد و هیچ‌یک از تخلف‌های 20 گانه پرخطر را انجام ندهد همه نمره‌های منفی‌اش پاک خواهد شد. از آنجایی که برخی از این تخلفات را دستگاه‌های هوشمند ثبت می‌کنند نمرات منفی افراد از طریق سامانه‌ای که به‌زودی اعلام خواهد شد به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد تا مردم آدرس و شماره خود را در آن وارد کنند. سوابق رانندگان چه دارای گواهینامه هوشمند باشند چه نباشند در بانک اطلاعات پلیس راهور ناجا ثبت می‌شود. پلیس برای استعلام سوابق تخلفاتی و اختصاص نمره منفی از این بانک اطلاعاتی استعلام می‌کند.

سردار اسکندر مؤمنی تأکید کرد: همه شهرداری‌های سراسر کشور و وزارت راه موظف هستند تا نسبت به نصب تابلو‌های هشدار و علائم رانندگی و اصلاح راه در داخل و خارج شهرها سریعا اقدام کنند. وی در مورد میزان جریمه‌ها گفت: جریمه‌هایی که در قانون اعلام شده باشد مانند 200هزار تومان رانندگان مست و یا معتاد از 10 اردیبهشت اجرا می‌شود. 6 تخلف پر خطر (حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ‌قرمز، حرکت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌) که بین 10 تا 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است با نرخ تورم هر سال تغییر خواهد کرد ولی در سیستم هر 3سال یکبار اعمال خواهد شد.

وی در مورد بازدارنده بودن این قانون گفت: گواهینامه هوشمند و سیستم‌های الکترونیک ثبت تخلف 2بستر اصلی برای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی است، اما در عین‌حال پلیس تلاش می‌کند تا پیش از اجرایی شدن کل این سیستم‌ها در کشور راهکارهایی را برای اجرای قانون جدید در نظر بگیرد. سردار اسکندر مؤمنی در مورد سایر تخلفات رانندگی گفت: به جز تخلفات 20‌گانه مصوب در قانون، حدود 200 تخلف دیگر نیز وجود دارد که نیاز به تدوین و تصویب آیین‌نامه دارد که تا آن زمان به مانند قبل عمل خواهد شد. اجرای بیش از نیمی از این قانون نیاز به آیین‌نامه ندارد، مثل ورود به محدوده طرح ترافیک که به ازای هر ساعت حضور در محدوده 13 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

کد خبر 132714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز