سرانجام قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی پس از کش‌وقوس‌های فراوان ابلاغ شد و بدین ترتیب قوانین رانندگی پس از 40سال در کشور به روز شد.

پلیس سرعت

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون جدید که دیروز ابلاغ شده است بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و کلیه سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت در کلیه راه‌ها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترک‌نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری است. از سوی دیگر کلیه رانندگان خودروهایی که تاکنون برای سرنشینان خود کمربند ایمنی نصب نکرده‌اند موظفند ظرف 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون نسبت به نصب کمربند ایمنی استاندارد در خودروهای خود اقدام کنند.

عابران پیاده هم مقصر می‌شوند

بر اساس این قانون همچنین در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است عابران مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در محل از نقاط خط‌کشی‌شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد داشت.

عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود. رانندگان نیز موظفند درصورت عبور عابر پیاده از محل‌های تعیین شده، با فاصله‌ای که به وسیله خط‌کشی پشت مسیر ویژه مشخص می‌شود توقف کامل کنند، در غیر این‌صورت برای آنها مبلغ 200هزار ریال قبض جریمه صادر می‌شود.

بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی رانندگان متخلف، مأموران همزمان با صدور قبض جریمه به صورت تسلیمی یا ثبت توسط دوربین، گزارش تخلفات مندرج در جدول تعیین شده را با ذکر شماره و نوع گواهینامه راننده به اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه ارسال می‌کنند که بدین ترتیب چنانچه متخلف دارای 30 نمره منفی باشد گواهینامه او به مدت 3 ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت 400 هزار ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود. پس از ضبط بار اول گواهینامه این فرد، چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید 25 نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او به مدت 6 ماه ضبط و پس از انقضای مدت مزبور و پرداخت 600 هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.

از سوی دیگر درصورت تکرار تخلف توسط فرد متخلف 20 نمره منفی به متخلف تعلق می‌گیرد، گواهینامه او ابطال می‌شود و بعد از یک‌سال می‌تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال به‌نفع خزانه عمومی گواهینامه جدید اخذ کند. بر اساس این ماده کسانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی کنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند.

مبلغ جریمه‌ها

بر اساس یکی دیگر از مواد این قانون، جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل‌ونقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، با توجه به مکان و زمان وقوع و نوع تخلفات و میزان تأثیر آن در آلودگی محیط زیست و ایمنی عبور و مرور و سایر عوامل مؤثر در جدول تخلفات این قانون از 100 هزار ریال تا یک میلیون ریال و در سایر موارد از 30هزار ریال تا 500هزار ریال است که میزان جریمه‌های نقدی مقرر در مواد این قانون متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک‌بار قابل تعدیل است.

قوانین رانندگی شامل راکبان موتورسیکلت هم می‌شود

بر اساس یکی دیگر از مواد قانون جدید، کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل‌ونقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و درصورت تکرار یک‌ماه اقدام کنند. همچنین صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 132496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز