درحالی‌که براساس مصوبه سال 88 کمیسیون امور زیربنایی دولت و بنا به پیشنهاد مؤسسه استاندارد، نصب کیسه ایمنی هوا روی خودروها از ابتدای برنامه پنجم توسعه اجباری شد، برخی اخبار از تلاش خودروسازان برای تعویق این مصوبه حکایت دارد.

شنیده‌ها از پلیس راهور ناجا حاکیست، قرار است شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از اواخر اردیبهشت‌ماه متوقف شود.به گفته کارشناسان ترافیکی، نصب کیسه هوا روی خودروها تا 20 درصد از مرگ و میر ناشی از تصادفات شدید رانندگی جلوگیری می‌کند. این وسیله ایمنی به‌نظر می‌رسد آنقدر برای پلیس که چند سالی است عزم خود را جزم کرده است تا شمار کشته‌های تصادفات رانندگی را کاهش دهد مهم است که سردار احمدی مقدم، رئیس پلیس کشور در واپسین روزهای سال گذشته با تاکید بر اینکه سال 90 باید سال نصب کیسه هوا روی خودروها باشد، گفت:

برخی کارخانجات خودروسازی باید دندان سودجویی را بکشند و دستگاه‌های نظارتی نیز در بحث ایمنی خودروها باید وارد شده و تعادل بین سود خودروسازان و مصالح مردم برقرار کنند. فرمانده ناجا با اشاره به اینکه به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هم‌اکنون به ازای هر 13 تا 14 تصادف در کشور یک کشته داریم، گفت: این در حالی است که در ژاپن به ازای هر 500 تصادف یک کشته رخ می‌دهد که این امر نشان می‌دهد که هم شدت تصادفات در کشورهای پیشرفته پایین است و هم ایمنی خودروها بالاست. به گفته احمدی‌مقدم ‌امن‌ترین خودروی کشورمان نسبت به ناامن‌ترین آن 20 برابر تلفات کمتری دارد. در عین حال سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به سؤالی درخصوص نصب کیسه هوا روی خودروها نیز گفت: یا باید خودروسازان قانون را اجرا کنند، یا قانون عوض شود و یا اینکه شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروها مربوط به 2 سال پیش است، گفت: تولیدکنندگان هم وقت لازم را داشتند و هم امکانات لازم را، این در حالی است که اخیرا می‌شنویم موضوعاتی مانند تحریم و... را در این خصوص به میان می‌کشند که به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. به گزارش ایسنا، از پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز خبر می‌رسد با گذشت یک ماه از سال جدید، فهرست خودروهای فاقد کیسه هوا استخراج شده و پلیس راهور ناجا در تدارک برای توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از اواخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری است.بدین‌ترتیب باید منتظر ماند و دید که آیا مؤسسه استاندارد، نامه توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا را در جهت حفظ جان رانندگان و حقوق آنها به پلیس راهور ناجا می‌فرستد یا اینکه خودروسازان مصوبه شورای‌عالی استاندارد را تغییر داده و مهلتی چندباره در این خصوص می‌گیرند.

کد خبر 133024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز