گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: حدود 10 روز از شروع اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی می‌گذرد.

پلیس راه

در این بازه زمانی بیش از2.5میلیون راننده از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تذکر گرفته‌اند و تخلفات رانندگی 14درصد کاهش یافته است.سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد روند اجرای این قانون گفت: در نخستین هفته اجرای قانون جدید استفاده از تلفن همراه حین رانندگی 12 درصد و سرعت متوسط در جاده‌ها9 کیلومتر کاهش داشته است. همچنین جرایمی چون تخلفات حادثه‌ساز، ایستادن روی خط عابر پیاده و استفاده نکردن از کلاه ایمنی کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص متولی اصلی حمل اجساد در تصادفات گفت: این وظیفه براساس قانون جدید بر عهده سازمان پزشکی قانونی و شهرداری‌ها گذاشته شده است. بعضا اجساد تصادفات ساعت‌ها در جاده‌ها باقی می‌مانند و باعث ایجاد اثرات ناگوار روحی و روانی و انسداد معابر می‌شوند. بیشتر مجروحان نیز توسط خودرو‌های عبوری حمل می‌شوند. با توجه به اینکه 50درصد فوتی‌های تصادفات در مسیر انتقال به بیمارستان رخ می‌دهد، مسئولان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

ایجاد سامانه جدید

وی درباره اطلاع‌رسانی در مورد میزان نمرات منفی حاصل از تخلفات خطرساز گفت: سامانه جدیدی تا یک‌ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد که افراد با وارد کردن شماره 16 رقمی کارت شناسایی خودرو می‌توانند از آخرین تخلفات ثبت شده باخبر شوند و نشانی پستی جدید خود را اعلام کنند. تا آن زمان شهروندان می‌توانند با ارسال پیامک به شماره 30005151 از تخلفاتشان اطلاع یابند.

وی با اشاره به فراهم آمدن بستر مناسب برای اجرای قانون گفت: همه گواهینامه‌های جدید به‌صورت هوشمند خواهد بود، تا پایان نیمه اول سال در مراکز استان‌ها و تا پایان سال در همه شهرستان‌ها قبض‌های جریمه‌ به‌صورت الکترونیک صادر خواهد شد. سیستم کنترل هوشمند جاده‌ای که در مسیر تهران- مشهد و اصفهان- شیراز اجرا شده، امسال در مسیر‌های منتهی به شمال کشور هم اجرایی خواهد شد.

نحوه شکایت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مورد نحوه شکایت از جرایم رانندگی گفت: روند رسیدگی به اعتراضات 2مرحله‌ای است؛ در مرحله اول باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند و در صورت مجاب نشدن به شعبه‌های قضایی در نظر گرفته شده مراجعه کنند که در آنجا یک قاضی به همراه یک کارشناس مسائل راهنمایی و رانندگی نظر قطعی و نهایی را صادر خواهند کرد.

وی در مورد بستن کمربند سرنشین عقب خودرو و ظرفیت سواری‌ها گفت: الزامی بودن کمربند سرنشین عقب در 2 مرحله اجرا خواهد شد؛ در مرحله اول خودرو‌هایی که در حال حاضر کمربند دارند سرنشین موظف به بستن آن است. برای خودرو‌هایی که کمربند ندارند، فرصت 6‌ماهه‌ای برای نصب داده شده است. در حال حاضر برنامه‌ای برای توقف کسانی که در عقب بیشتر از 2نفر سوار می‌کنند نداریم ولی نصب کمربند برای3 سرنشین اجباری است.

زمان‌بندی نصب کیسه هوا

سردار اسکندر مؤمنی در مورد نصب کیسه هوا گفت: جدول زمان‌بندی نصب کیسه هوا روی خودروهای پرتیراژ تهیه شده است و تا نیمه اول امسال نصب یک کیسه هوا برای خودروهای تولیدی به اتمام رسیده و تا پایان اسفندماه 2 کیسه هوا در تمامی خودروهای تولیدی نصب خواهد شد. امسال چند خودروی پرخطر مانند روآ و وانت پیکان که امکان نصب کیسه هوا برایشان وجود ندارد با همکاری بخش صنعت از رده خارج خواهند شد.

وی در مورد دستور کار جدید پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بخش‌هایی مانند اختصاص نمره منفی، برخورد با نبستن کمربند ایمنی سرنشینان جلو در داخل شهرها و تمامی سرنشینان خودروهای دارای کمربند ایمنی در جاده‌ها، تست اعتیاد و مواد روانگردان و... در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 134518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز