کاشان- اعظم السادات علوی: با گذشت 5 سال از اجرایی‌شدن پروژه تعریض جاده کاشان به مشهد‌اردهال، عملیات این مسیر هنوز به پایان نرسیده است.

جاده

 نزدیک به 5 سال است که با فرا رسیدن آیین سنتی- مذهبی قالیشویان، پرونده محور کاشان- مشهد‌اردهال گشوده شده و اهمیت تعریض این مسیر بنا به حضور بیش از نیم میلیون زائر برای شرکت در این مراسم، بار دیگر برجسته می‌شود.
طرح تعریض جاده کاشان به مشهد‌اردهال، یکی از پروژه‌های ملی شهرستان کاشان است که در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان به تصویب رسید. این محور یکی از نقاط حساس و حادثه‌خیز شهرستان کاشان به طول 35کیلومتر است که آغاز عملیات این طرح برای تعریض و دوبانده کردن آن از اواخر سال84 آغاز شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سلامت ایرانیان، از بین 2 تا 3هزار نقطه حادثه‌خیز در ایران، 2نقطه آن در مسیر کاشان به مشهد‌اردهال است که کوچک‌ترین غفلت و بی‌توجهی از سوی برخی رانندگان بی‌احتیاط کافی است تا در هر یک از این نقاط، حادثه و تصادفی مرگبار را رقم بزند. یکی از این دو ، پل حسن‌ارود و دیگری سه‌ راهی نیاسر است. علاوه بر مراسم آیینی قالیشویان که همه ساله در دومین جمعه مهرماه برگزار می‌شود، واقع شدن شهر توریستی نیاسر در حاشیه این محور باعث شده در تمام ماه‌های سال گردشگران از این مسیر پرحادثه عبور کنند.

برای بررسی بیشتر این موضوع از معاون مدیر کل و رئیس اداره راه و ترابری کاشان علت تاخیر در بهره‌برداری کامل این محور را پرسیدیم، مهرداد علی‌اکبری با ملی خواندن این پروژه به خبرنگار همشهری در کاشان گفت: این پروژه با توجه به نیاز واقعی آن از لحاظ گردشگری نیازسنجی و امکان‌سنجی شده، اما اعتبارات براساس نیازهای هرسال نیست. وی افزود: مبلغ آورده شده هر سال متناسب با اعتباری که سال به سال به صورت خرد تخصیص داده می‌شود نیست و به ناچار اجرای آن تا سال‌های متمادی ادامه پیدا می‌کند.

علی اکبری در خصوص میزان اعتبارات تخصیص یافته تاکنون و رقم مورد نیاز برای تکمیل این پروژه اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: این پروژه سال به سال هر دو اعتبار ملی و استانی را داشته ولی این ارقام تکافوی نیاز این محور را نمی‌کند و امسال نیز به استثنای پل احداثی در این محور، هیچ اعتبار استانی نگرفته است.

وی اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی در سال‌جاری را 2میلیارد تومان ذکر کرد و با اشاره به برآورد 7میلیارد تومانی این پروژه در سال84 افزود: این میزان اعتبار مشروط براین بوده که در همان سال تأمین شده و با قیمت‌های روز مصالح و دستمزدها به پایان برسد. اما از آنجا که این پروژه چند سال به‌طول انجامیده و با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌های سوخت، دستمزد و مصالح افزایش یافته و از طرفی اعتبارات استانی هم کاهش داشته باعث شده اجرای پروژه به کندی پیش برود. معاون مدیر کل و رئیس اداره راه و ترابری کاشان در پاسخ به این پرسش که با وجود اینکه این موضوع با جان انسان‌ها، گره خورده چرا اهمیت و حساسیت آن در استان و وزارتخانه به‌طور جدی دنبال نشده گفت: ما نیازها را اعلام و واقعیت‌ها را بیان می‌کنیم، منتهی مسئولین هم در بحث اعتبارات مسائل کلان کشوری، استانی و شهرستانی را در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد به هر ترتیب تلاش می‌کنیم با امکانات موجود اداره خود، بخشی از این کمبودها را در زمینه راهسازی جبران کنیم اما در نهایت در بخش راهداری این کاستی‌ها، باز خود را نشان می‌دهد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا علائم و چراغ‌های راهنمایی برای رانندگان این مسیر به اندازه کافی نصب نشده گفت: در کشور ما چندین برابر کشورهای توسعه‌یافته از علائم استفاده می‌شود اما رانندگان اطلاعات لازم از آیین‌نامه و علائم راهنمایی و رانندگی ندارند.

وی در ادامه افزود: ما براساس آیین‌نامه ایمنی راه‌ها علائم را نصب می‌کنیم که مورد تأیید پلیس راه و مقامات بالادستی است. سرهنگ محمد مفیدی، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی کاشان نیز با بیان این مطلب که هر جا تصادفی رخ می‌دهد مردم نیروی انتظامی را می‌شناسند، خاطر نشان ساخت: من این موضوع را بارها و بارها در جلسات به‌کرات گفته‌ام و نسبت به اهمیت این محور اعلام خطر کرده‌ام. وی افزود: مسیر کاشان به مشهد‌اردهال از محورهای پرتردد به‌ویژه در ایام قالیشویان است که می‌طلبد مسئولین امر تکمیل این پروژه را سرعت بخشند. مفیدی اضافه کرد: با وجود اینکه هنوز بخش‌هایی از این محور آماده نیست اما تلاش ما و کادر راهنمایی و رانندگی براین است که مراسم قالیشویان امسال در نهایت امنیت به‌ویژه در بخش جاده‌ای و حمل‌ونقل برگزار شود. گفتنی است تلاش خبرنگار همشهری برای به‌دست آوردن آمار تصادفات و تلفات جانی این محور به‌دلیل محرمانه خواندن آن! بی‌نتیجه ماند.

کد خبر 146496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز