همشهری‌آنلاین: کتاب مطالعات مقایسه‌ای آمادگی الکترونیک: راهبردی برای پیشرفت فضای الکترونیک به قلم سعید رضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران منتشر شد.

در مقدمه فصل اول کتاب آمده است: آمادگی الکترونیک از ظرفیت هایی صحبت می کند که جهان دوم را به موازات جهان اول آماده سازی می کند تا بتواند منشا آسایش و آرامش شهروندان شود. با رویکرد دوفضایی، فضای دوم که فضای الکترونیک مبتنی بر صنعت همزمان ارتباطات و ارتباطات غیر حضوری است به موازات فضای اول که ارتباطات آن مبتنی بر ارتباطات حضوری و صنعت حمل و نقل است، ساخته می‌شود.

در ادامه این مقدمه به ارتباط دوفضای یاد شده اشاره و خاطرنشان شده است: در واقع این دو فضا از یک ارتباط پیوسته برخوردارند که در یک رفت و آمد به تکمیل ظرفیت‌های زندگی می‌انجامند. لذا اگرچه بخش عمده‌ای از آمادگی الکترونیک مبتنی بر صنعت اطلاعات و ارتباطات است، ولی نیازمند یک ارتباط زمینه‌ای با فضای واقعی است.

مقدمه این فصل، سپس به استفاده از این ظرفیت و آمادگی اشاره و تشریح می‌کند: آمادگی الکترونیک کشور جمهوری اسلامی ایران به منزله مسلح شدن به سلاح مهم حرکت فعال و تدافعی در این فضاست. در واقع این آمادگی الکترونیک، از یک سو به منزله توجه به آخرین تسلیحات دفاعی است که در «تسلیحات مجازی» ظهور پیدا می‌کند و از سوی دیگر ظرفیتی برای ارائه خدمات آسان، کاهش تخریب محیط زیست، توسعه عدالت و رها شدن از فسادهای اداری است. لذا با هر دو نگاه یعنی «مصلحت ملی» و «مصلحت جهانی» توجه به این بستر اهمیت راهبردی دارد.

کتاب مطالعات مقایسه‌ای آمادگی الکترونیک: راهبردی برای پیشرفت فضای الکترونیک در پنج فصل به نگارش درآمده است که فصل اول آن مقدمه ای است که مفهوم و شاخص های آمادگی الکترونیک را توضیح می‌دهد.


دکتر عاملی استاد ارتباطات دانشگاه تهران در فصل دوم وزن دهی به شاخص های آمادگی الکترونیک را به بحث می گذارد و در آن زیرساخت فناوری و اتصال، محیط تجاری، محیط اجتماعی و فرهنگی، محیط قانونی، چشم انداز و سیاستگذاری دولت، پذیرش کسب و کار و مصرف کننده را تشریح می‌کند.

فصل سوم به مقایسه نظام‌های ارزیابی آمادگی الکترونیک اختصاص دارد و در فصل چهارم نویسنده به تحلیل آمادگی الکترونیک کشورهای دانمارک،‌ سوئد، هلند، نروژ، آمریکا، کانادا، نیوزلند، انگلستان، اتریش، فرانسه، کره جنوبی، جامائیکا، تایوان، ژاپن و لیتوانی می‌پردازد.

فصل پنجم کتاب نوعی جمع بندی و نتیجه گیری با ارائه برخی نظام های ارزیابی آمادگی الکترونیک مناسب کشورهای در حال توسعه است.

کتاب مطالعات مقایسه‌ای آمادگی الکترونیک: راهبردی برای پیشرفت فضای الکترونیک نخستین اثر از مجموعه فرهنگ، رسانه و فضای مجازی انتشارات امیر کبیر است که در 431 صفحه و قیمت 97000 ریال با شمارگان 2000 در سال 1390 منتشر شده است.

کد خبر 135414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز