همشهری‌آنلاین: دکتر حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک به ارائه مقاله‌ای با عنوان "روابط عمومی الکترونیک: تعامل کلام و تصویر در بازنمایی شیوه‌های نقادی، شفاف‌سازی و پاسخگویی" می‌پردازد.

حسین بشیر

در بخشی از چکیده مقاله ایشان آمده آست: روابط عمومی الکترونیک تحولی مهم در شیوه‌های تعاملی و تنوع بازنمایی در حوزه‌های مختلف ارتباطی به وجود آورده است. این تحول نه تنها ناشی از ظرفیت بی نهایت جهان مجازی است، بلکه فراتر از آن به دلیل تعدد و گستردگی در ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان در خلق شیوه‌های تعاملی گوناگون و متفاوت از یک سو و قدرت غیر محدود در تنوع بازنمایی جهان دیجیتالی و مجازی از سوی دیگر می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: در این زمینه شیوه‌های تعاملی هم از ابزارها و روش‌های کلامی، صوتی، تصویری، حرکت، رنگ، قالب‌های بیانی، ژانرهای مختلف رسانه‌ای و غیره بهره می‌گیرند و هم از قدرتهای نرم افزاری که در شیوه های متنوع گفتمان‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی، اقتصادی، هنری و تفریحی وجود دارند، استفاده می‌کنند.

بهره گیری کامل از شیوه‌ها و روشهای مذکور به قدرت، شدت و تنوع تعامل در حوزه‌های ارتباطی و تبادل معنایی بستگی دارد، تا شایستگی، تناسب و موفقیت آنها در ایجاد ارتباطات فعال مورد تایید قرار گیرد.

از طرف دیگر، تنوع شیوه های بازنمایی در جهان مجازی، زمینه های مختلفی را به وجود آورده است که بیشترین تاثیر را بر نحوة نقادی و ارزیابی، صراحت و شفاف سازی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی را به ارمغان آورده است و جهان ارتباطات را وارد چالش های تعاملی در سطح فراتر از فرد و سازمان، در سطح جامعه و جهان کرده است.

این منطق جدید در تعامل و بازنمایی وامدار قدرت تعامل کلام و تصویر، متن و فرامتن، حرکت و رنگ، واقعیت و مجاز و بالاخره سخت افزارها و نرم افزارها در ابعاد مختلف متاثر از قدرت های انسانی-تکنولوژیکی می باشد.

دکتر بشیر در چکیده مقاله خود تأکید می‌کند: روابط عمومی الکترونیک در شرایط جدید تعامل و بازنمایی، الزاما منطق جدیدی را در شیوه های نقادی، شفاف سازی و پاسخگویی را به آزمون نهاده است که می تواند جهشی اساسی در شیوه های ارتباطی، انتقال پیام ها و مفاهیم و بالاخره اشتراک معنایی ایجاد نمایند.

روابط عمومی الکترونیک علیرغم چنین تحول و جهشی نیازمند زبان جدید ارتباطی، شیوه های نوین نقادی و شفاف سازی و روشهای متفاوت پاسخگویی برای ایجاد ارتباطات فعال، موثر و سودمند می باشد.

در این مقاله تلاش خواهد شد که ضمن ترسیم و تبیین ابعاد گوناگون تعامل و بازنمایی در زمینه های گفته شده، تاثیرات آنها بر حوزهای نقادی، شفاف سازی و پاسخگویی با توجه به فرایند های مختلف تعاملی کلام و تصویر به ویژه در بافت های والا و بافت های پائین در زمینه‌های انتقال پیام و اشتراک معنا در شرایط فرامتنی متفاوت مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند.

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سالجاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای حضور در این همایش می‌توانند به سایت www.eprcenter.ir مراجعه نمایند.

کد خبر 132595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز