همشهری آنلاین: شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، روز جمعه (26 فروردین90) با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار آغا به کار کرد

آغاز به کارشانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز،‌ پالایش و پتروشیمی

به گزارش خبرنگار شانا، حسین پرسان مدیر برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در این دوره از نمایشگاه هزار و 550 شرکت از 40 کشور جهان حضور دارند که مشارکت کشورهای خارجی 20 درصد و تعداد شرکت‌های خارجی در مقایسه با سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به حضور گسترده تولیدکنندگان، سازندگان، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز آموزشی مرتبط با صنعت نفت در نمایشگاه شانزدهم تاکید کرد: حضور پر رنگ شرکت های داخلی در این دوره از نمایشگاه های بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیش از هر چیز مایه مباهات است.

پرسان افزود: این حضور گسترده در عمل نمایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی و صنعت نفت کشور است و نشان می دهد که شرکت های داخلی با خودباوری و خوداتکایی تحریم ها را شکسته اند.

مدیر برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فضای خالص مسقف و باز این دوره را 71 هزار مترمربع اعلام کرد و یادآور شد: نمایشگاه شانزدهم از نظر کمی و کیفی نسبت به 15 دوره قبل رشد دارد که این نشان از اهمیت صنعت نفت و روند رو به رشد آن دارد.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از 26 تا 30 فروردین ماه در محل دائم نمایشگاه های بین‌المللی تهران برگزار می شود.

رحیمی :ایران یکی از امن ترین کشورهای دنیا برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر رویکرد حمایتی دولت از متخصصان داخلی، تصریح کرد: ایران یکی از امن ترین کشورها برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا رحیمی در مراسم آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: هر شرکت ایرانی که فناوری جدیدی را طراحی و مراحل پیش تولید آن را نیز طی کرده است، امسال باید آن را به خط تولید وارد کند.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: از وزیر نفت به عنوان رئیس کارگروه نفت می خواهم اسامی همه کسانی را که در زمینه های صنعت نفت اختراع و فناوری جدیدی را ثبت کرده اند، جمع آوری کند تا از  تولید آنان در پروژه های صنعت نفت استفاده شود.

رحیمی با بیان این که سرمایه و امکانات مورد نیاز نیز در اختیار صاحبان فناوری قرار داده می شود، تصریح کرد: از شرکت های داخلی دارای فناوری نیز می خواهیم ترتیبی دهند که قیمت محصولات آنها از مشابه خارجی آن گران تر نشود تا صاحبان پروژه ها مجبور به استفاده از نمونه ارزان تر آن نشوند.

رحیمی ایران را یکی از امن ترین مکان ها برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز خواند و افزود: با وجود توانایی صنعتگران داخلی در اجرای پروژه ها، از کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهان سرمایه گذاری و کار در پروژه های نفتی ایران استقبال و سرمایه گذاری آنان را در پروژه های نفتی و گازی ایران 100 درصد تضمین می کنیم.

تحریم ها ایران را توانا کرد

معاون اول رئیس جمهوری در باره اعمال تحریم کشورهای استعمارگر علیه ایران افزود: اگر تحریم نبود، قطعاتی که امروز در نمایشگاه ارائه شده است، تولید نمی شدند.

رحیمی با بیان این که از کشورهای استعمارگر می خواهیم که همچنان تحریم های خود را ادامه دهند، تصریح کرد: تحریم ها برای ما فرصت بود، اگرچه ما نیز در مواردی مثل  تحریم سوخت رسانی هواپیمایی اقدام متقابل انجام داده ایم.

وی افزود: تا سال هایی که خارجی ها در کشور ما بودند، همسایه های ایران در نقاط مرزی در برداشت از میدان های مشترک جلو بودند، اما از زمان خروج آنان از کشور در زمان اعمال تحریم ها علیه ایران برداشت ما از میدان های مشترک افزایش یافته است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: بر مشارکت و همکاری با شرکت های خارجی و انعقاد قراردادها با این شرکت ها به منظور اجرای طرح های تعریف شده در صنعت نفت و گاز کشور تاکید داریم.

رحیمی با بیان این که توانمندی شرکت های داخلی در اجرای پروژه های صنعت نفت افزایش یافته است، افزود: از زمان خروج شرکت های خارجی برای اجرای طرح های نفت و گاز پارس جنوبی، اجرای فازهای باقی مانده به پیمانکاران با کفایت ایرانی سپرده شد تا در مدت 35 ماه این طرح ها اجرایی شود که این خود پاسخی است بر تحریم های بین المللی.

وی با بیان این که در صنعت نفت ایران وضعیت خوبی حاکم است، افزود: با اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها مصرف انرژی در کشور متعادل تر خواهد شد.

رحیمی با تقدیر از حضور همه صاحبان فن و دانش و مهندسان با کفایت ایرانی در شانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تصریح کرد: از سال گذشته (پانزدهمین نمایشگاه صنعت نفت) تا کنون تحول بزرگی در صنعت نفت ایران به وجود آمده است که این نکته را برای آگاهی خارجی ها و به ویژه مهمانان آمریکایی یادآوری می کنم.

وی با طرح این پرسش که ایران را به چه مناسبت تحریم کردید؟ خطاب به مهمانان خارجی گفت: کشور ما به این دلیل تحریم شد که آمریکا را به اربابی قبول نکرد.

رحیمی گفت: آمریکا برای به یغما بردن ثروت کشورهای دیگر چنگ اندازی می کند؛ در حالی که این رفتار شیطانی فاقد پیروزی است.

وی با بیان این که ملت ایران و ملت آمریکا و دیگر کشورها در کنار هم و دوست هم هستند، اظهار کرد: باید با همکاری یکدیگر دنیا را بسازیم، زیرا این رفتار خواست جهانیان است.

رحیمی با بیان این که دولتی که به ریاست محمود احمدی نژاد اداره می شود، پیام آن مهرورزی است، افزود: ما از همکاری شرکت هایی که به هر طریقی طبق تهدید آمریکا مجبور به همکاری غیرآشکار با ایران هستند، استقبال می کنیم.

وزیر نفت از افزایش ذخایر نفت و گاز ایران خبر داد

وزیر نفت در مراسم آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و در تعاملی منطقی و هوشمندانه با شرکت های خارجی مذاکره کند تا بتواند تلاش بیشتری را برای رونق بخشیدن به اقتصاد جهانی در سایه امنیت انرژی انجام دهد.

به گزارش شانا، سید مسعود میرکاظمی با بیان این که امنیت انرژی به یک نظام برنده - برنده در جهان نیاز دارد، افزود: با مذاکرات و تفاهم هایی که ایران می تواند با کشورهای دیگر داشته باشد، می توان انرژی های خدادادی که در ایران وجود دارد را  برای تامین امنیت انرژی در جهان به کار گرفت.

وزیر نفت با بیان این که شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در مقطع حساسی برگزار می شود، گفت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، سیاست های اصل 44، شروع برنامه پنجم توسعه و آغاز دهه پیشرفت و عدالت، از مواردی است که اهمیت برگزاری نمایشگاه شانزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را در سال جهاد اقتصادی دوچندان می کند.

رئیس اوپک گفت: ایران با برخورداری از منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز، امروز نقش موثری در صحنه های بین المللی ایفا می کند و در دیپلماسی جدید انرژی در جهان، نقش مهمی را به عهده دارد.

اعلام افزایش ذخایر نفت و گاز ایران

میرکاظمی گفت: بر اساس آخرین آمار، بیش از 155 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت و بیش از 33 هزار میلیارد مترمکعب گاز در ایران وجود دارد، ضمن آن که در پهنای گسترده جمهوری اسلامی ایران، همچنان اکتشاف های جدید در حال انجام است و به تدریج آخرین دستاوردهای به دست آمده در این زمینه بازگو خواهد شد.

وی با اعلام ذخایر عظیم ایران در زمینه نفت و گاز گفت: بزرگ ترین نعمتی که هم اکنون صنعت نفت از آن برخوردار است، وجود نیروی انسانی متخصص، متعهد و کاردان در حوزه صنعت نفت است.

میرکاظمی گفت: همین نیروی انسانی متخصص صنعت نفت بود که در هشت سال دفاع مقدس توانست تولید مستمر نفت و گاز را در کشور حفظ کند.

وی با اشاره به تحریم های کشورهای غربی در زمینه نفت و گاز گفت: نیروی انسانی متخصص صنعت نفت توانست با افزایش تولید بنزین این تحریم ها را بی اثر کند و توانمندی های خود را بار دیگر بدون حضور بیگانگان به بوته آزمایش بگذارد.

وزیر نفت گفت: در توسعه اقتصادی جهانی، امنیت انرژی حرف اول را می زند و امنیت انرژی بدون حضور ایران بی معنا خواهد بود؛ از این رو بهتر است کشورهای مصرف کننده نفت به جای تقابل، به دنبال تعامل بیشتر با صنعت نفت باشند.

وزیر نفت با بیان این که در سال «همت مضاعف و کار مضاعف» زیرساخت‌های فراوانی ایجاد شده است، گفت: جذب منابع مالی با محوریت داخلی مورد توجه قرار گرفته و امروز فرصت‌ خوبی است تا کشورهای خارجی هم به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت بپیوندند.

میرکاظمی تصریح کرد: رشد صنعت نفت ایران مانند قطار در حال حرکت است و خارجی‌ها نیز می‌توانند با مشارکت در این صنعت در مسیر رشد آن همراه باشند.

وی ادامه داد: امروز 40 کشور در نمایشگاه تهران حضور دارند، هرچند که برخی با تاخیر آمدند، اما به همه کشورها و شرکت‌های خارجی خیر مقدم می‌گوییم و امیدواریم در این صنعت بتوانیم در آینده، همکاری‌های بیشتری را شاهد باشیم.

وزیر نفت با اشاره به تلاش‌های خوبی که در پژوهش و فناوری صنعت نفت انجام شده است، اظهار داشت: قرار است در پایان برنامه پنجم نه تنها در زمینه تولید دانش فنی به 90 درصد خودکفایی برسیم که در این زمینه صادرکننده نیز باشیم.

وی در باره فعالیت‌های بین‌المللی صنعت نفت نیز یادآور شد: تلاش‌های بسیار خوبی را در عرصه بین‌الملل شاهد بوده ایم و در اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز حضور ایران پرثمر بوده است.

200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا پایان برنامه پنجم

رئیس اوپک با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالادستی صنعت نفت باید انجام شود. یادآور شد: میزان سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی از جمله پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی نیز 50 میلیارد دلار پیش‌بینی شده و این فرصت خوبی است تا کشورهای دیگر نیز به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران بپردازند و ما نیز آن را  تضمین می‌‌کنیم.

وزیر نفت با تاکید بر تعامل ایران با کشورهای دیگر برای تامین انرژی گفت: برای بازسازی اقتصاد جهان و تامین انرژی مورد نیاز آن آماده تعامل و همکاری هستیم.

وی درباره اهداف برنامه پنجم توسعه نیز اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم، تولید گاز به 700 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت و در بخش نفت نیز یک میلیون بشکه افزایش تولید روزانه پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت افزود: ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی ایران نیز هم اکنون 51 میلیون تن است که در پایان برنامه به 100 میلیون تن خواهد رسید.

میرکاظمی یادآور شد: حضور موفق بخش خصوصی در کنار دولت می‌تواند صنعت نفت را در رسیدن به اهداف تعیین شده یاری کند.

به گفته او، هم اکنون ثبات سیاسی و اقتدار اقتصادی کشور باوجود محدودیت‌هایی که در چند دهه گذشته ایجاد شده، فرصت خوبی است تا صنعت نفت سرافرازتر از گذشته مسیر تعالی را طی کند.

وزیر نفت با بیان این که نمایشگاه شانزدهم همچنین فرصت خوبی است تا صنعتگران با ارتقای کیفیت در یک شرایط رقابتی خود را با دیگر شرکت‌ها محک بزنند، افزود: همچنین شرکت‌های داخلی می‌توانند با افزایش خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها، ایجاد مشارکت‌های چند جانبه و تشکیل کنسرسیوم‌ها فعال‌تر عمل کنند.

وی تاکید کرد: ما توقع داریم که شرکت‌های ایرانی سازنده و پیمانکار صرف نباشند بلکه از آنها می‌خواهیم شریک خوبی برای صنعت نفت ایران شوند.

کد خبر 132362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز