گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران علت افت تولید 25 هزار بشکه‌ای نفت ایران در سال‌89 را ناشی از اختصاص نیافتن 45 درصدی بودجه و دشواری در تامین قطعات مورد نیاز عنوان کرد.

صنعت نفت

به گزارش همشهری، احمد قلعه‌بانی در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره گزارش اخیر کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر کاهش روزانه 72 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران، گفت: در حال حاضر مخازن نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود به سر می‌برد و به‌طور طبیعی این مخازن هیدروکربوری با افت تولید نفت مواجه شده‌اند. او همچنین افت تولید از مخازن و میادین نفتی را طبیعی عنوان کرد و افزود: برای افزایش تولید نفت، ارتقای ضریب بازیافت از مخازن نفتی با حفر چاه‌های جدید تزریق آب و گاز طبیعی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مجموع افت تولید روزانه نفت ایران 25هزار بشکه در روز بوده است، اظهار داشت: در سال گذشته تنها 55 درصد از بودجه نگهداشت تولید از ذخایر نفت و گاز به شرکت ملی نفت ایران اختصاص یافته است اما در سال‌جاری با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بودجه نگهداشت تولید از ذخایر نفت و گاز ایران حدود 45درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش همشهری درباره آخرین توافق‌ها برای فروش نفت ایران به امارات اظهار کرد: مسئولیت صادرات گاز به شرکت ملی صادرات گاز ایران واگذار شده و بنده خبری از جزئیات آن ندارم.قلعه‌بانی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 10میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان مشترک پارس‌جنوبی انجام شده است، تاکید کرد: 4میلیارد دلار از این میزان سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی وزارت نفت و 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از محل فروش و انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی حاصل شده است. قلعه‌بانی با تاکید بر اینکه امسال بانک صنعت نفت ایران به‌طور رسمی افتتاح می‌شود، تاکید کرد: هم‌اکنون تاسیس این بانک در مرحله اخذ مجوزهای قانونی از دستگاه‌های مختلف دولتی است.

او تصریح کرد: برای تاسیس بانک نفت مشکلی برای تامین حداقل سرمایه نداریم و انتظار داریم بانک مرکزی مجوز فعالیت این بانک را در سال90 صادر کند؛ چرا که درخواست آنها زودتر از سایر بانک‌هایی که درخواست کرده‌اند، ارائه شده است.

نفت روی آب نداریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره آخرین مذاکرات انجام‌شده با هند برای صادرات نفت، گفت: هم‌اکنون صادرات نفت ایران به هند روندی کاملا عادی دارد و مشکلاتی که در پرداخت پول نفت صادراتی به‌وجود آمده با مشارکت بانک مرکزی در حال مرتفع شدن است و جزئیات آن را باید از مسئولان بانک مرکزی بپرسید. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر ذخیره‌سازی‌ بیش از 25میلیون بشکه نفت روی نفتکش‌ها در خلیج‌فارس، تاکید کرد هم‌اکنون صادرات نفت خام ایران حالت عادی دارد و هیچگونه نفت فروخته نشده‌ای در خلیج‌فارس نداریم. او گفت: اسفندماه سال گذشته با وجود تمامی فشارهای بین‌المللی، ایران بالاترین میزان صادرات نفت را داشته است.

250 میلیارد دلار ذخایر جدید نفت و گاز

براساس این گزارش مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به فعالیت همزمان 11دستگاه دکل حفاری اکتشافی در میادین مشترک و مرزی از کشف 250‌میلیارد دلار ذخایر جدید نفت و گاز در سال 89 خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته بیش از 22تریلیون فوت مکعب به ذخایر گاز ایران افزوده شد. سید محمود محدث افزود: در حال حاضر ریسک فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در ایران از ضرایب پایینی برخوردار است؛ به‌طوری که با انجام کوچک‌ترین سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف میادین جدید، نفت و گاز در سطح کشور کشف و شناسایی می‌شود.

او ارزش اقتصادی اکتشافات نفت و گاز ایران را در سال 89 حدود 250 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان ارزش افزوده اقتصادی و کشف ذخایر جدید نفت و گاز تنها با سرمایه‌گذاری 420میلیون دلاری حاصل شده است.محدث با تاکید بر اینکه هم‌اکنون فعالیت‌های اکتشافی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از نتایج مطلوبی برخوردار نیست، تصریح کرد: در بین کشورهای خاورمیانه پس از ایران، عراق بیشترین شانس اکتشاف ذخایر جدید نفت را دارد.

توتال:‌ تحریم ایران به بازسازی اقتصاد جهان آسیب می‌زند

مدیرعامل شرکت توتال در ایران اعلام کرد که تحریم ایران در بلندمدت به بازسازی اقتصاد جهانی آسیب وارد می‌کند. به گزارش شانا، برنارد سودرو، مدیرعامل شرکت توتال ای.اند.پی ایران، با تأکید بر جایگاه مهم ایران به‌عنوان دارنده ذخایر بزرگ نفت و گاز جهان‌ گفت: اگر اکنون سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز در ایران را متوقف کنیم، در 5 تا 6 سال آینده شاهد آثار آن بر اقتصاد جهان خواهیم بود؛ اگرچه این آثار در کوتاه مدت آشکار نخواهد بود. وی ضمن تأکید بر دستاوردهای نمایشگاه نفت ایران گفت:‌ به‌نظر می‌رسد که نمایشگاه نفت موفقیت‌های زیادی داشته و تا جایی که به ما مربوط است، می‌خواهیم حضور خود را در ایران به نمایش بگذاریم تا بتوانیم با برطرف‌شدن تحریم‌ها، به همکاری‌های خود با شرکت ملی نفت ایران ادامه دهیم.

کد خبر 132512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز