همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز گزارش داد:«آمریکا در همکاری با عربستان سعودی در صدد ارتقاء سطح صادرات نفت به چین با هدف کنار گذاشتن ایران در محاسبات استراتژیک پکن است.»

منابع دیپلماتیک می‌گویند این اقدام به منظور ضربه زدن به جمهوری اسلامی و جلب حمایت پکن برای پشتیبانی از تحریم ‌ها علیه ایران است.

خبرگزاری رویترز افزود:«ایالات متحده در تلاش است تا به همکاری عربستان سعودی و دیگر تولید‌کنندگان نفت در خاورمیانه، از اهرم چین در ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای ایران استفاده کند.»

رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی مدعی شده است که عربستان به طور تلویحی به چین اعلام کرده است که در صورت تمایل به خرید نفت بیشتر از این کشور باید فشار بیشتری را به ایران وارد کند. این در حالی است که اکنون چین بزرگترین وارد کننده نفت از عربستان محسوب می‌شود و منافع اقتصادی کلانی در این همکاری دوجانبه نهفته است.

بر پایه این گزارش، برخی تحلیلگران بر این باورند که افزایش سطح واردات نفت از عربستان، ‌رابطه مستقیمی با مواضع پکن در قبال تهران داشته است.

به نوشته رویترز:«در صورت وخیم شدن روابط چین با ایالات متحده، ریسک تحریم شرکت‌های چینی فعال در صنعت نفت و گاز ایران به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. در حال حاضر چین می‌کوشد تا موضوع پروژه‌های در دست اقدام در ایران و حجم سرمایه‌گذاری‌ها را کمتر رسانه‌ای کند تا از این طریق حساسیت آمریکا و متحدانش را کاهش دهد. اما این یک واقعیت است که جای خالی شرکت‌ها و تجهیزات آمریکایی و اروپایی در صنایع نفت و گاز ایران تا حدود زیادی با شرکت‌ها و تکنولوژی چینی پر شده است.»

این در حالی است که سال گذشته رسانه‌های ایرانی از ثبت نام 166 شرکت چینی در نمایشگاه نفت و گاز ایران خبر دادند و این نکته تا حدود زیادی تمایل آمریکا برای جایگزینی ایران با عربستان در روند تامین نفت مورد نیاز چین را توجیه می‌کند.

 

 

کد خبر 134081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز