گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تشریح جلسه مشترک این کمیسیون با مقامات دولتی پیرامون قیمت‌های بالای گاز، از 3 راهکار برای اصلاح این امر خبر داد و گفت اگر دولت این راهکارها را نپذیرد بخشی از اختیارات قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی از دولت سلب می‌شود.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با مهر، با توضیح راهکارهای مجلس گفت: یک راهکار این است که شیب تندی که دولت در اجرای قانون هدفمندی درنظر گرفته اصلاح شود. این شیب، شیب مد نظر قانون مصوب مجلس نیست. ما در مجلس مصوب کردیم طی 5 سال قیمت بنزین به 90 درصد فوب خلیج‌فارس برسد و قیمت گاز ظرف 5 سال به 75 درصد قیمت گاز صادراتی برسد، درحالی‌که هم‌اکنون قیمت گاز در همین ابتدا 3 برابر گذشته شده و به‌نظر ما این شیب تند است.

وی راهکار دوم را اصلاح روش پلکانی دانست و افزود: این روش درست انتخاب نشده است که فاصله پله‌های این پلکان باید افزایش یابد.کاتوزیان پیشنهاد پرداخت قبض‌ها با کارت انرژی را سومین راهکار دانست و گفت: پیشنهاد کمیسیون انرژی این است که کارت انرژی به مردم داده شود تا یارانه‌ها به این کارت واریز شده و صرفا برای پرداخت قبض‌ها استفاده شود.وی افزود: از آنجا که ممکن است در فصل تابستان و استفاده مردم از برق به‌خصوص استفاده از کولر در مناطق جنوبی، مجددا شاهد موج نارضایتی مردم از صدور قبض‌ها با قیمت بالا باشیم، قرار شد کمیته نفت و گاز مجلس با مرکز پژوهش‌ها مسئله اصلاح قیمت‌ها را بررسی کنند و درپی راهکاری برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سؤال که اگر دولت راهکارهای ارائه شده را نپذیرفت، چاره چیست و مشکل مردم در پرداخت قبض‌ها چگونه حل خواهد شد، گفت: اگر دولت پیشنهادها را نپذیرد راه‌حل آخر این است که اصلاحیه‌ای به قانون هدفمندی یارانه‌ها بزنیم و بخشی از اختیارات دولت را بگیریم. وی ادامه داد: این اختیارات می‌تواند اختیار قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی باشد، زیرا طبق مصوبه مجلس سالانه دولت می‌توانست 20 درصد به قیمت‌ها اضافه کند اما آنچه شاهد هستیم بیش از 20درصد است و این به مردم فشار وارد می‌کند.

کاتوزیان در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان شرکت‌کننده در جلسه راهکاری برای اصلاح روش‌ها داشتند، گفت: مقامات دولتی به هیچ عنوان انعطافی نشان ندادند و براساس اظهارات آنان، به‌نظر می‌رسد مجلس خود باید راسا وارد عمل شود و قانون هدفمندی را اصلاح کند.

اعتراض‌های گسترده گازی پایان ندارد

اما مسئولان شرکت گاز در برابر تداوم اعتراض‌های گسترده نسبت به گازبهای مصرفی این بار وعده داده‌اند به جای کاهش قیمت‌ها، نسبت به بررسی و بازبینی قبض گاز پرمصرف‌ها اقدام کنند. در روزهای اخیر شدت اعتراض‌ها به‌رغم توضیح چندباره مسئولان دولتی فروکش نکرده است تا آنجا که نه حضور دولتی‌ها در کمیسیون انرژی مجلس توانست از حجم انتقادها بکاهد و نه دفاع همه‌جانبه مسئولان ارشد اقتصادی دولت و مسئولان شرکت ملی گاز منتظر گذشت زمان و صدور قبوض گاز در ماه‌های بهار و تابستان هستند.

تازه‌ترین خبر اینکه شرکت ملی گاز ایران آماده پاسخگویی به پرسش‌های منتقدان و تردیدها درباره نحوه محاسبه گازبها و قبوض ارسالی گاز است. جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز گذشته در گفت‌وگو با شانا با تاکید بر صحت محاسبه گازبها، افزود: شرکت ملی گاز ایران آمادگی دارد به شبهه‌ها و ابهام‌ها، همچنین انتقادهایی که از سوی منتقدان درباره چگونگی محاسبه گازبها و قبوض ارسالی گاز مطرح می‌شود، با قاطعیت پاسخ گوید.او اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران همچنین آمادگی دارد تا افراد منتقد و دارای ابهام، از نزدیک سازوکار چگونگی محاسبه گازبها را مشاهده کنند و به پرسش‌ها و ابهام‌های آنان در این زمینه پاسخ گوید.

بازبینی قبوض گاز خانگی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آمادگی شرکت‌های گاز استانی و ادارات گاز برای بازبینی مجدد قبوض گاز مشترکان خانگی از صدور سومین قبض هدفمند گاز خبر داد. به گزارش مهر، جواد اوجی گفت: در حال حاضر تمامی مشترکان گاز خانگی که نسبت به بار مالی قبوض گاز ابهام یا اعتراض دارند، می‌توانند به ادارات و شرکت‌های گاز استانی سراسر کشور مراجعه کنند. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تاکنون خطای انسانی در محاسبه گازبهای مشترکان خانگی هیچ تاثیری نداشته است، اظهار داشت: برای بررسی مجدد گازبهای مشترکان خانگی کارگروه‌های ویژه‌ای در سطح گازهای استانی و ادارات گاز تشکیل شده است.

کد خبر 132075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز