چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با گذشت نزدیک به چهار ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و صدور سومین دوره قبوض گاز مشترکان خانگی با تعرفه‌های هدفمند به نظر می رسد قبضهای گاز در برخی از مجتمع‌های مسکونی به سوژه جدید برای اختلاف بین همسایگان تبدیل شده است.

قبض گاز

 به گزارش مهر، بر اساس گزارشهای وزارت نفت تا پایان اسفند ماه سال گذشته حجم بار مالی قبوض 75 درصد از مشترکان خانگی ماهانه کمتر از 30 هزار تومان بوده است ضمن آنکه در این مدت بار مالی قبض گاز نزدیک به 90 درصد مشترکان ماهانه کمتر از 50 هزار تومان محاسبه شده است.

 مطابق با این گزارش رسمی در سه ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها کمتر از یک درصد مشترکان گاز خانگی با رویت قبض‌های نجومی و چند میلیون تومانی شوکه شده‌اند که این دسته مشترکان با مصرف ماهانه بیش از 750 تا 800 متر مکعب الگوهای تعیین شده را رعایت نکرده‌اند.

 افزایش انتقادها از دولت نسبت به صدور قبوض گاز منجر به ورود اهالی بهارستان به این مناقشه گازی شد، البته نمایندگان مجلس در نشست بررسی قبوض گاز مشترکان خانگی با شنیدن گزارشهای دولت قانع شده و به ادامه این جراحی اقتصادی در بخش گاز کشور رای اعتماد داده‌اند.

 برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران با مصرف روزانه معادل 700 تا 800 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برابر با کل کشورهای اتحادیه اروپا انرژی مصرف می کنند، تاکید کرده‌اند: اصلاح تعرفه گازبهای بخش خانگی و تجاری منجر به رعایت الگوهای مصرف و به تبع آن بهینه سازی مصرف گاز در ساختمان‌ها خواهد شد.

 از سوی دیگر همزمان با افزایش انتقادها نسبت به صدور قبوض گاز مشترکان خانگی کارگروه‌هایی در سطح شرکت‌های گاز استانی و ادارات گاز سراسر کشور برای بازبینی و بررسی مجدد قبوض گاز مشترکان معترض تشکیل شده است که این پیشنهاد با استقبال گسترده مردم در سراسر کشور مواجه شد.

 شوفاژ متهم ردیف اول قبوض نجومی گاز ساختمانها

 پیگیری‌های  از مراجعه مشترکان خانگی به ادارات گاز سراسر کشور نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از دارندگان قبض‌های نامتعارف گازی در ساختمان و یا مجتمع‌های آپارتمانی خود دارای شوفاز و موتورخانه هستند که گرمایش و یا آب گرم این واحدها از طریق تاسیسات موتورخانه تامین می‌شود.

 برخی از کارشناسان حاضر در ادارات گاز با بیان اینکه بازبینی مشترکان معترض گاز خانگی نشان می‌دهد که اکثر این مراجعه کنندگان در مجتمع ساختمانی خود دارای موتورخانه‌های قدیمی، بعضا غیر استاندارد و فرسوده هستند، تاکید می‌کنند: انجام یک سری اصلاحات جزئی در موتورخانه‌ها منجر به کاهش قابل توجه مصرف گاز در این واحدها شده است.

 مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز در تشریح مهمترین دلایل مصارف غیر متعارف گاز در موتورخانه مجتمع‌های مسکونی را وجود سیستم‌های فرسوده و قدیمی تجهیزات و فضای کم اتاق موتورخانه و عدم ورود اکسیژن به این واحدها عنوان می‌کند می‌گوید: مشترکان با نصب و راه اندازی سامانه‌های هوشمند و کنترلی در موتورخانه با صرف هزینه‌ای کم می‌توانند متوسط مصرف گاز را بین 25 تا 40 درصد کاهش دهند.

 وی با تاکید بر اینکه اکثر مشترکان از نشت آب در رادیاتورها و خطوط لوله آب گرم بی‌اطلاع هستند، تصریح کرد: این موضوع منجر به اتلاف انرژی و به اصلاح " گم شدن " گاز در لوله‌های آب گرم می‌شود.

 این مقام مسئول از افزایش ضخامت گچ دیگ موتورخانه، نصب مشعلهای گازی فرسوده و عدم عایق کاری لوله‌های موتورخانه‌ها به عنوان سایر دلایل اتلاف بالای مصرف گاز در این واحدها نام می برد و اظهار کرد: در حال حاضر شرکتهای گاز استانی آمادگی ارائه خدمات مشاوره‌ای به صورت رایگان برای اصلاح الگوی مصرف در واحدهای موتورخانه مجتمع‌های مسکونی هستند.

 در همین حال به زودی شرکت‌های خدمات انرژی در استان‌های سراسر کشور به منظور ارائه مشاوره و کاهش مصرف انرژی در ساختمانها و مجتمع‌های مسکونی تاسیس خواهد شد و این واحد از محل صرفه جویی انرژی در ساختمانها حق‌العمل دریافت خواهند کرد.

 جزئیات 3 طرح دولت برای کاهش بار مالی قبوض گاز

 مطابق با فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

 از 28 آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و  12 دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.

 با توجه به اجرای سیاست شهرستانی - منطقه‌ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در 363 شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

 مهلت قانونی اعمال تعرفه زمستانی مشترکان خانگی از 15 فروردین ماه امسال از درجه اعتبار ساقط شده است و در شرایط فعلی محاسبه گازبهای خانگی از هیچ ساز و کار قانونی برخوردار نیست.

 پیگیری خبرنگار مهر حکایت از اعلام جزئیات تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی تا پایان فروردین ماه سالجاری دارد اما دولت به منظور کاهش حجم بار مالی قبوض گاز اقدام به اعمال سه تغییر جدید در قبوض گاز مشترکان خانگی کرده است.

 کاهش دوره صدور قبوض گاز 40 تا 45 روز به یک ماه اولین تغییری بوده که اعضای کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به اجرای آن چراغ سبز نشان داده‌اند هر چند صدور ماهانه قبوض گاز منجر به افزایش هزینه‌های چاپ و توزیع صورت حساب مشترکان خواهد شد.

 مهمترین تغییر به وقوع پیوسته در تعرفه‌های جدید گاز خانگی تجدید نظر در اقلیم شهرهای مختلف کشور است به طوری که مسئولان شرکت ملی گاز از تغییرات گسترده در این اقلیم‌ها برای کاهش بار مالی قبوض گاز خبر می‌دهند.

 بر اساس این تغییرات در اکثر شهرهای کشور با تقلیل یک درجه‌ای اقلیم آب و هوایی این مجوز به مشترکان داده شده که با مصرف گاز یارانه بیشتر و گازبهای کمتری پرداخت کنند به عنوان مثال در شهر تهران به عنوان پرمصرف‌ترین شهر گازی کشور اقلیم از سه به دو کاهش یافته است.

 سومین تغییر به وقوع پیوسته در قبوض گاز مشترکان افزایش دوره زمستانی در برخی از شهرها و اقلیم های سردسیر بوده است.

 مطابق با تعرفه فعلی در تمامی استانها و شهرهای ایران دوره زمستانی (امکان مصرف گاز بیشتر با قیمت کمتر وجود دارد) از اول آبان آغاز و تا اول اردیبهشت ادامه می‌یابد اما هنوز در کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت برای اعمال این تغییر جدید اجماع نهایی حاصل نشده است.

 در مجموع همزمان با صدور سومین قبض هدفمند گاز، مسئولان دولتی امیدوارند مشترکان خانگی با رعایت بیشتر الگوها و مدیریت مصرف انرژی امکان استفاده بهینه از گاز طبیعی را به عنوان مولفه اصلی توسعه، اشتغال و صادرات به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی فراهم کنند.

کد خبر 132282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز