گروه اقتصادی: با تداوم نگرانی‌ها و انتقادها از افزایش قیمت گاز پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، احتمال بازنگری در قیمت گاز خانگی قوت گرفته و برخی خبرها حکایت از بررسی6 سناریوی پیشنهادی شرکت ملی گاز در کارگروه طرح تحول اقتصادی دارد.

گفته می‌شود یکی از اصلی‌ترین محورهای پیشنهادی‌، تجدیدنظر در سقف گاز مصرفی در پله‌های تعیین شده، ‌است.
به گزارش همشهری، تجدیدنظر احتمالی قیمت گاز مصرفی خانوارها، پس از آن صورت می‌گیرد که تمهید شرکت ملی گاز مبنی بر پرداخت اقساطی گازبها نگرانی مردم را رفع نکرده است و برخی مشترکان همچنان نسبت به بالابودن هزینه گاز خود گلایه دارند. این انتقادها روز گذشته باردیگر در صحن علنی مجلس آشکار شد تا آنجا که نایب‌رئیس مجلس در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان خواستار چاره اندیشی دولت و وزارت نفت شد.

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی نرخ حامل‌های انرژی؛ به‌ویژه قیمت گاز درجلسه‌ای با وزیراقتصاد خبر داده است این گزارش می‌افزاید: در نشست روز گذشته مجلس نماینده سقز و بانه نسبت به افزایش بهای گاز مصرفی به وزارت نفت تذکر داد. به گزارش ایسنا، فخرالدین حیدری در تذکری از افزایش قیمت گاز انتقاد و اظهار کرد: متأسفانه افزایش ناگهانی، بسیار نامعقول و غیرقانونی قیمت گاز در سراسر کشور به‌ویژه در مناطق محروم و سردسیر نگرانی شدید و عمومی را در بین مردم به‌وجود آورده است.

وی افزود: طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت قرار بود طی مدت 5سال آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را انجام دهد تا مردم کمتر تحت فشار قرار گیرند که متأسفانه این روند انجام نشده است. شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر شفاهی با اشاره به مباحث مطروحه در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق در مورد قیمت گاز با توجه به انتقاد و اعتراض بسیاری از مردم در مناطق مختلف کشور گفت: ضروری است دولت و وزارت نفت بررسی جدی در این زمینه انجام دهند، چراکه در سه ماه آخر سال مصرف گاز به‌دلیل سرما در شهرهای مختلف زیاد بوده است.

وی افزود: افزایش مبلغ بهای گاز مصرفی در کل مناطق کشور چشمگیر بوده که ان‌شا‌ء‌الله با رسیدگی‌های انجام‌شده جلوی افزایش احتمالی خلاف قانون قیمت گاز گرفته شود. خبر دیگر، اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از برگزاری جلسه این کمیسیون با وزیر اقتصاد در مورد نرخ حامل‌های انرژی در جریان قانون هدفمندی یارانه‌ها و به‌ویژه نرخ گاز خبر داد. ارسلان فتحی‌پوراظهار داشت: در دیداری که با وزیر اقتصاد داشتم قرار شد طی هفته‌های آینده جلسه‌ای با ایشان داشته باشیم تا مشورت‌هایی در این خصوص صورت پذیرد.

وعده تغییر تعرفه گاز در 7 ماه نخست سال

به گزارش همشهری 17اسفندماه گذشته معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو باخبرنگاران، با تاکید بر متعارف بودن قیمت‌های پلکانی گازبها در 5 ماه پایانی سال، از ارائه 6راهکار تعرفه گازبهای بخش خانگی برای 7 ماه نخست سال90 به دولت خبر داد. جواد اوجی با اعلام بررسی این راهکارها با حضور رئیس‌جمهور در دولت افزود: با نهایی شدن یکی از این راهکارها، تعرفه گازبها برای 7ماه نخست سال در بخش خانگی از فروردین سال‌1390 اعمال و اجرایی خواهد شد.

به گزارش همشهری، یکی از اصلی‌ترین پیشنهادهای مطرح شده از سوی شرکت ملی گاز این است که گازبهای خانگی در 5 ماه پایانی سال به‌گونه‌ای مورد تجدید نظر قرار گیرد. این در حالی است که تا‌کنون تعرفه گازبها در 7 ماه ابتدایی امسال در کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت نهایی نشده است. دو روز پیش مدیرعامل شرکت ملی گاز از اعلام تعرفه جدید گازبها در 7ماه نخست سال خبر داده بود.

کد خبر 131675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز