گروه اقتصادی: شرکت ملی گاز با رد تخفیف در گازبهای خانگی از پیشنهاد وزارت نفت به دولت برای تغییر اقلیم‌بندی شهرهای کشور و نیز افزایش تعداد ماه‌های سرد سال در محاسبه گازبهای خانگی خبر داد.

به گزارش همشهری، پیشنهاد جدید وزارت نفت برای بازنگری در مبنای محاسبه قیمت گاز درصورت تغییر اقلیم‌بندی شهرها دست‌کم باعث کاهش 10تا 15درصدی هزینه‌های گاز مصرفی مردم خواهد شد.
خبر دیگر اینکه کمیسیون انرژی مجلس هم در نشست دیروز خود از پاسخ نمایندگان دولت قانع نشدند. به گفته امیری خامکانی، نمایندگان معترض با اشاره به گستردگی اعتراض‌های مردم نسبت به گازبهای خانگی و تناقض آن با گزارش‌های رسمی نمایندگان دولت، بر این نظر پافشاری کردند که باید مبنای قیمت گاز مورد بازنگری قرار گیرد؛ چرا که شیب قیمت گاز بهای خانگی زیاد است. عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سؤال که به‌طور مشخص نمایندگان معترض دنبال چه اصلاحاتی هستند ؟ تصریح کرد:

پیشنهاد کمیسیون انرژی این است که با تشکیل کمیته ویژه‌ای افزون بر تغییر مبنای قیمت گاز خانگی و تغییر روش اقلیم‌بندی شهرها، پله‌های تعریف شده باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ چرا که به‌دلیل پیچیدگی نحوه محاسبه قیمت گاز، پله‌های مصرف گاز به‌گونه‌ای طراحی شده که پاسخگوی نیاز واقعی مردم نیست. او در پاسخ به سؤال همشهری که گفته می‌شود دولت اعلام آمادگی کرده تا ازاین پس یارانه نقدی را ماهانه پرداخت کند، با این توصیف آیا هزینه‌های ناشی از مصرف حامل‌های انرژی بر مردم کاهش خواهد یافت یا نه؟ افزود: این مسئله در نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مطرح شد اما وقتی دولت مصمم است تا قبوض مصرف گاز و برق را هم ماهانه صادر کند، تفاوتی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد نخواهد کردبراساس اعلام شرکت ملی گاز ایران با هدفمندی یارانه‌ها برای محاسبه قیمت گازبهای خانگی کشور به 7 ماه گرم و 5ماه سرد تقسیم و از لحاظ آب و هوایی به اقلیم یک (مانند آبعلی)، اقلیم ۲ (مانند ‌اردبیل)، اقلیم ۳ (مانند شهر تهران)، ‌اقلیم ۴ (مانند شیراز) و اقلیم ۵ (مانند بندرعباس) تقسیم‌بندی شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با شانا با اشاره به اینکه برای پرداخت قبوض گازبهای زمستان تخفیفی درنظر گرفته نشده است، از ارائه پیشنهادهای جدید به دولت برای نحوه محاسبه گازبها در سال90 خبر داد و گفت: بازنگری در اقلیم بندی (برای مثال تغییر اقلیم 2 به یک‌) در 5ماه پایانی سال، حذف اقلیم‌بندی در 7ماه نخست سال و افزایش دوره سرما در اقلیم‌های سرد، از جمله پیشنهادهای ارائه شده به دولت است که به تصویب آنها خوشبین هستیم.

مصطفی کشکولی با اشاره به کنترل دقیق قبوض گازبها قبل از ارسال تصریح کرد: نرخ‌های مصوب در 5ماه پایانی سال، تغییر نخواهند کرد و قبوض ارسالی برای مشترکان نهایی شده است و هیچ تعدیل یا تخفیفی در آن اعمال نخواهد شد. او افزود: درصورتی که مشترک قبض گازبهای خود را پرداخت نکند، در وهله نخست به او اخطار داده خواهد شد و درصورت بی‌توجهی به اخطار، گاز این مشترک در نوبت نخست 24ساعت و در نوبت دوم 48 ساعت قطع خواهد شد.

به گزارش مهر، کشکولی درباره آخرین تغییرات اعمال شده در تعرفه گازبهای مشترکان بخش خانگی، با بیان اینکه یکی از این تغییرات تجدیدنظر در اقلیم آب و هوایی برخی از شهرهای کشور است، تبیین کرد: در اغلب شهرهای کشور در نوع اقلیم تجدیدنظر شده به‌طوری که به‌عنوان مثال اقلیم اردبیل به یک و اقلیم شهر تهران به 2 تقلیل یافته است.

کمیسیون انرژی مجلس قانع نشد؛ کمیته بازنگری قیمت گاز تشکیل می‌شود

حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با همشهری درباره نتیجه نشست روز گذشته این کمیسیون درباره مبنای محاسبه قیمت گاز اظهار کرد: در این نشست نمایندگانی از دولت از جمله محمد رضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت حاضر شدند و به جای پاسخ به انتقادها و نگرانی‌های نمایندگان به دفاع از قیمت کنونی گازبهای خانگی پرداختند و عنوان می‌کردند که بیشتر انتقادها از سوی اقشار پرمصرف مطرح می‌شود. نماینده مردم زرند و کوهبنان در پاسخ به این سؤال که از نظر اعضای کمیسیون انرژی، پاسخ نمایندگان دولت قانع‌کننده بوده است یا خیر؟ افزود: به‌رغم دفاع نمایندگان دولت، اعضای کمیسیون به‌ویژه نمایندگان معترض قانع نشدند و در پایان مصمم شدند تا با تشکیل کمیته ویژه‌ای مطالبات مردم پیگیری شود.

کد خبر 131972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز