گروه اقتصادی: مسئولان شرکت ملی گاز ایران این روزها با انتقاد شدید مردم و نمایندگان مجلس و مقامات محلی درخصوص افزایش تعرفه گازبهای خانگی به‌ویژه در برخی شهرها و استان‌ها مواجه هستند در واکنش مدیرعامل شرکت یادشده وعده داده است که تعرفه جدید گازبهای خانگی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش همشهری، در ایام نوروز نمایندگان مجلس و مقامات محلی ازجمله استانداران و ائمه جمعه با انتقادهای زیادی از سوی مردم مواجه شدند که با در دست داشتن قبوض گاز خود انتظار داشتند تا برای تعدیل گازبهای مصرفی خانگی چاره‌ای بیندیشند. این انتقادها البته در روزهای گذشته در مجلس هم بیان شد تا اینکه رئیس‌جمهور روز گذشته در نخستین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در سال جدید واکنش نشان داد و توصیه کرد به‌جای انتقاد کردن، شعله‌های گاز مصرفی را کم کنند.

اما معاون وزیر نفت روز گذشته با تاکید بر اینکه تا چند روز آینده تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی اعلام می‌شود، از کاهش مصرف و حجم بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی خبر داد. جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر آخرین بررسی‌ها درخصوص تدوین تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی در 7ماهه نخست امسال در ستاد هدفمندی یارانه‌ها در حال انجام است، گفت: به‌زودی جزئیات این تعرفه جدید برای اطلاع مشترکان گاز خانگی اعلام می‌شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در 3ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حجم بار مالی 61درصد قبوض گاز مشترکان خانگی ماهانه کمتر از 12 هزار تومان بوده است، تصریح کرد: همچنین در این مدت حجم بار مالی قبوض در مجموع 85 درصد مشترکان ماهانه کمتر از 38 هزار تومان محاسبه شده است.

به گزارش همشهری، براساس فرمول جدید قیمت‌گذاری، گاز خانگی 12ماهه سال به 2 بخش 7‌ماهه و 5 ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این‌دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. از 28 آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به 5 اقلیم (سرد یک، 2، 3، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و 12 دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی - منطقه‌ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در 363 شهر ایران مطابق با 5 اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند. مطابق با این تقسیم‌بندی 14 شهر کشور در اقلیم اول (سرد یک)، 111 شهر در اقلیم 2 (سرد 2)، 106شهر در اقلیم 3 (سرد 3)، 74 شهر در اقلیم معتدل و 58 شهر در اقلیم گرمسیری قرار گرفته‌اند.

چگونگی کاهش قیمت گاز از نظر مدیرعامل شرکت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه همزمان با ورود به 7 ماهه نخست سال و گرم شدن تدریجی دمای هوا متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری کاهش می‌یابد، اظهار داشت: بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود حجم بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی کاهش چشمگیری پیدا کند. او خواستار رعایت الگوهای مصرف تعیین شده توسط مشترکان گاز خانگی شد و گفت: مطابق با مطالعات انجام گرفته، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز خانگی ماهانه به یک چهارم کاهش پیدا کند.

کد خبر 131533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز